ZAGONETNI GENIJ

Bob Dylan - najveći živi umjetnik

dylan-txt.jpg
import
05.01.2008.
u 11:26

Popis stvari koje Dylana čine unikatnom pojavom u kontekstu popularne kulture druge polovice dvadesetog stoljeća (pa i šireg razdoblja) proteže se unedogled, ali jedna stvar odmah upada u oči. Ni o kome – uključujući Elvisa i Beatlese – nije napisana tolika količina literature i “rasvjetljavajućih” eseja, ničiji se opus i karijera nisu secirali s toliko ozbiljnosti, posvećenosti i intelektualnog zanosa.

Od ranih šezdesetih, kada je nakon odlaska iz rodne Minnesote zablistao na klupskoj folk sceni newyorškog Greenwich Villagea, do novog biografskog filma “I’m Not There”, u kojemu njegov lik tumači ne jedan, nego šest glumaca, Dylanov je spirit bio i ostao neuhvatljiv. I, naravno, što su ga više proučavali – a proučavala su ga najveća pera američke i svjetske kritike, od Anthonyja Scaduta i Roberta Sheltona do Greila Marcusa – Zimmerman je bivao sve neuhvatljiviji.

Kad god se činilo da su ga apsolvirali, on je već bio korak ispred, u novoj “fazi” i s jednom rukom u friškoj (i još “neobjašnjivijoj”) stilskoj, filozofskoj i religijskoj ladici. Ako bi osjetio da mu je postojeći okvir postao preuzak, počeo je graditi drugi i zato se, primjerice, njegova esencijalna transformacija iz folk agitatora u blues-rock električara 1965. godine u retrospektivi čini kao logičan potez genijalnog osobenjaka koji odbija igrati prema ustaljenim pravilima. Na tadašnjim su ga nastupima folk čistunci vrijeđali i – na notornom koncertu u manchesterskom Free Trade Hallu iduće godine – izvikivali optužbe poput “Judas!”, no bilo je kasno.

Veliki kulturološki prasak već se dogodio, a svijet rocka i službeno je dobio svog najelokventnijeg kantautora. U ljeto '65. objavio je nemjerljivo bitan singl, šestominutnu “Like A Rolling Stone” za koju je Springsteen, čuvši je prvi put, mogao samo ustvrditi: “Onaj početni udarac bubnja zvučao je kao da netko nogom otvara vrata vašeg uma”.

Dylan je i prije, a osobito poslije toga, otvorio mnoga vrata sebi i svojoj publici i izmijenio lice pop glazbe (i popularne kulture općenito) premda je uvijek izbjegavao objašnjavati svoje postupke. “Ja sam čovjek pjesme i plesa”, ironično je dobacivao novinarima na inzistiranja tipa tko je Bob Dylan zapravo, a na pitanja poput “What your songs are about?”, sarkastično je odgovarao: “Well, some are about 10 minutes long, others are about 5 or 6”.

Na ranim se albumima oblikovao pod snažnim utjecajem Woodyja Guthrieja, no na epohalnom trolistu ključnih ploča sredine 60-ih – “Bringing It All Back Home”, “Highway 61 Revisited” i dvostrukom “Blonde On Blonde” – njegova je sveobuhvatna upotreba simbolističkih postupaka upozoravala na to da mu se imaginacija još jače počela “hraniti” radovima Arthura Rimbauda, ali i djelima Jacka Kerouacka, Allena Ginsberga te ostalih protagonista beat generacije. Naravno, to su tek utjecaji koji su domišljato i bešavno ugrađivani u kompleksan mozaik vlastite autorske vizure.

Kada se nakon famozne (i nikad do kraja objašnjene) motociklističke nesreće potkraj srpnja 1966. povukao iz javnosti, mnogi su ga zamalo otpisali, ali Dylan se tada, kao i uvijek poslije, vraćao u kolektivnu svijest globalne rock publike – katkad skromno, samozatajnim albumom “New Morning”, ponekad “hramljući” (podcijenjeni “Dylan” iz 1973.), a katkad – nakon serije manje nadahnutih albuma tijekom osamdesetih – u velikom stilu: snimljen u produkciji slavnog Daniela Lanoisa, “Oh Mercy” (1989.) jedan je od njegovih impresivnijih domašaja uopće. U međuvremenu je snimio i dva besprijekorno nadahnuta mid-seventies break-up albuma (“Blood On The Tracks” i “Desire”), a ni ondašnje novo obraćanje Bogu na “Slow Train Coming” nije prošlo bez zamjetnih kreativnih iskri.

Zapravo, fascinira širok vremenski raspon unutar kojega je – uz povremene zastoje – Dylanova muza radila tijekom gotovo pola stoljeća karijere. Zahvaljujući tome, i recentna su mu ostvarenja relevantna. Posljednji studijski album “Modern Times” jednaku je popularnost ostvario kod kritike kao i kod publike koja ga je masovnim odzivom ubacila na čelne pozicije top-lista, ravno u društvo Christine Aguilere i Justina Timberlakea.
*
U čemu je Dylanova “autorska” tajna? Na površini sve se čini jednostavnim – slijedi svoj instinkt, ne petljaj puno i stvar je riješena. Jednom je prilikom, sredinom 80-ih, Dylan upitao Leonarda Cohena koliko mu je vremena trebalo da napiše “Hallelujah”. “Dvije, tri godine”, uzvratio je Cohen oprezno pitajući Boba: “A tebi da skladaš 'I And I’”? “Deset, petnaest minuta”, glasio je odgovor.

Većina Dylanovih pjesama brzo je napisana i još brže snimljena; slučajno ili ne, tek je potkraj sedamdesetih, u predvečerje “kršćanske” faze i u njoj samoj, na albumima poput “Street Legal” i “Slow Train Coming”, odlučio prihvatiti suvremena produkcijska pravila. Cohen – s kojim, dakako, dijeli istu, židovsku vjeru – nikako mu nije mogao oprostiti konverziju na kršćanstvo, no pokazalo se da je religijski preobražaj tek dio “općenitog” spiritualnog putovanja koje i danas traje.

Ono se može pratiti na svim studijskim poglavljima karijere, a koncertni aspekt te odiseje Dylan je ne slučajno proglasio “turnejom bez prestanka” (never ending tour): primjerice, samo je u pretprošloj godini odradio devedeset devet nastupa.

I metaforički Dylanova je filozofija sažeta u neprestanom kretanju i po tome je blizak jednako hirovitom Neilu Youngu, a – kako je nedavno lucidno primijetio jedan engleski kritičar – različit od Brucea Springsteena čije pjesme o kretanjima uvijek imaju samo jednu svrhu: vratiti se kući, korijenima. U skladu s izrekom “važno je putovanje, a ne odredište”, Dylan je između istoimenog nastupnog izdanja (“Bob Dylan”) i “Modern Times” prošao sito i rešeto (na osobnom i profesionalnom planu) i u hodu redefinirao pravila popularne glazbe, zauvijek proširivši njezin poetski vokabular.

Naravno, odgovor na enigmu o “pravom” Robertu Allenu Zimmermanu uvijek će migoljiti ovisno o zadanim okolnostima i autorovim trenutačnim kreativnim i životnim aspektima. Sarkastični provokator u “Positively 4th Street”, ranjeni (i uskoro rastavljeni) suprug u “If You See Her, Say Hello”, preobraćeni kršćanin u “Gotta Serve Somebody”, ponešto razočarani životni putnik u “Not Dark Yet”..., Dylan je sve to, ali – poslužimo se otrcanom frazom – i mnogo više.

Dobio je sva priznanja i nagrade koje se mogu dobiti, zaradio je Oscar za izvrsnu stvar “Things Have Changed” napisanu za film “Wonder Boys”, a posljednjih je godina zanimanje za njegov opus dodatno poraslo. Razlozi? Novi “biopic” “I’m Not There”, preklanjski dokumentarac Martina Scorsesea “No Direction Home”, spomenuti bestseler “Modern Times” i, dakako, autobiografsko štivo ukoričeno u knjigu “Chronicles”. “Kronike” Dylana pokazuju kao domišljatog i duhovitog pripovjedača, ali oni koji su se ponadali da će u njoj veliki bard razgolititi osobne tajne naivni su ili ga ne poznaju dovoljno.

Iz nekadašnjeg proroka danas izbija rezignacija. “Osjećam kako mi se duša pretvara u čelik/I još osjećam ožiljke koji nisu zarasli na suncu”, konstatirao je na briljantnom albumu “Time Out Of Mind”. No, kao što znamo, Dylanovi ožiljci u sebi ipak nose zanimljivija i upečatljivija značenja od ožiljaka ostalih smrtnika.

Čovjek kojemu su pripisivali mesijanska obilježja svoje je početne stavove mogao afirmirati samo u kontekstu specifičnog vremena (prevratničkih šezdesetih) i određenog podneblja (američkog) te njima zaraziti generaciju koja u skladu sa stihom iz besmrtne “Like A Rolling Stone” “nije imala ništa”, pa nije “imala što ni izgubiti”. Međutim, odaslane poruke našle su sljedbenike i u nadolazećim, promijenjenim vremenima i naraštajima uzdižući se na univerzalnu razinu.

Primjerice, otrovni stihovi koji gospodare rata u pjesmi “Masters Of War” prokazuju riječima “you that never done nothin’ but built to destroy/you play with my world like it’s your little toy” napisani su 1963. za drugi album “Freewheelin”, kada su Dylanu bile samo dvadeset dvije.

Njihov je pravednički gnjev primjenjiv i na slučaj Vijetnam, slučaj Koreja te na besmisao bilo kojeg ratnog kaosa, uključujući aktualni irački. No, tu se ponovno stvar vraća na početak, u američki socijalni, politički i kulturni milje koji je uza sve grijehe nerijetko kadar “proizvesti” mahere koji će ga urušavati iznutra – uz globalne i izvanvremenske umjetničke “posljedice”. A od svih takvih mahera Dylan je bez sumnje najveći.


Dylanozofija

NE TREBA VAM METEOROLOG DA BISTE ZNALI OTKUD PUŠE VJETAR
– iz pjesme “Subterranean Homesick Blues”, 1965.

JUNAK JE ONAJ TKO RAZUMIJE DA SLOBODA SA SOBOM DONOSI ODGOVORNOST.
– iz knjižice uz box-set “Biograph”, 1985.

MISTERIJ SAM ZA ONE KOJI NISU OSJEĆALI ISTO ŠTO I JA
– iz knjige “No Direction Home”, 1986.

DA BI ČOVJEK ŽIVIO IZVAN ZAKONA, MORA BITI POŠTEN
– iz pjesme “Absolutely Sweet Marie”, 1966.

NE KRŠIM PRAVILA JER NE VIDIM PRAVILA ZA KRŠENJE
– iz knjige “No Direction Home”, 1986.

KAD NEMATE NIŠTA, NEMATE NIŠTA NI ZA IZGUBITI
– iz pjesme “Like A Rolling Stone”, 1965.

PRIHVAĆAM KAOS. NE ZNAM PRIHVAĆA LI ON MENE
– iz bilježaka na albumu “Bringing It All Back Home”, 1965.

ISTINA JE O DRUŠTVU, KAO ŠTO ZNATE, PREVIŠE OPASNA. ZATO TRAČ CARUJE
– iz knjižice uz box-set “Biograph”, 1985.

MOŽETE ME ZVATI TERRY, MOŽETE ME ZVATI TIMMY, MOŽETE ME ZVATI BOBBY, MOŽETE ME ZVATI ZIMMY, MOŽETE ME ZVATI R. J., MOŽETE ME ZVATI RAY, MOŽETE ME ZVATI KAKO ŽELITE, ALI ŠTO GOD REKLI – MORAT ĆETE SLUŽITI NEKOME
– iz pjesme “Gotta Serve Somebody”, 1979.

AKO MI VEĆ NEŠTO DAJETE, DAJTE MI KLJUČ – PRONAĆI ĆU VRATA KOJA OTKLJUČAVAJU, MAKAR MI TO ODUZELO OSTATAK ŽIVOTA
– bilješke, 1966.

JOŠ NIJE MRAČNO..., ALI USKORO ĆE POSTATI
– iz pjesme “Not Dark Yet”, 1997.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije