U ponedjeljak u Zagrebu počinje 10. Queer Zagreb festival, koji je prešao velik put od trna u oku “zabrinutih građana” do jednog od naših najuglednijih festivala izvedbenih umjetnosti, koji gostuje u velikim svjetskim metropolama.
– Jubilarno izdanje dotiče se pitanja početka i kraja. Što uopće znači početak ili kraj emancipacijskih politika, može li se, mora li se čak, kraj najaviti i objaviti? Postoji li cilj koji je moguće dosegnuti, koji je vidljiv, opipljiv i svima jasan? – najavio je direktor Zvonimir Dobrović, koji kaže će ovaj festival biti posljednji koji će organizirati u Zagrebu, i to zbog nedovoljne podrške domaćih kulturnih institucija.
Dojmljivo izdanje
Možda malo iz inata, a možda samo iz želje da proslave svoj značajni jubilej, Dobrović i njegovi suradnici potrudili su se da ovo festivalsko izdanje bude dobro zapamćeno. Najavljen je multidisciplinarni program čiji autori dolaze s pet kontinenata – od Afrike i Azije preko Europe do Sjeverne i Južne Amerike.
U trenutku dok Queer Zagreb slavi svoj kraj, propitivat će početke queera u umjetnostima dalekih zemalja poput Japana, Brazila, Tunisa, Malija, Južnoafričke Republike, Zelenortskih Otoka i Izraela.
Da se ne zaboravi geografski bliži svijet, najavljena je i aktivistička konferencija u kojoj će se govoriti o queer-pokretu na Balkanu, Kavkazu i u arapskom svijetu, u kontekstu društvenih promjena koje je pokrenulo Arapsko proljeće.
Otvaranje koje će se u ponedjeljak održati u Zagrebačkom plesnom centru obilježit će prve Afrikanke na našem Queeru – Kettly Noël i Nelisiwe Xaba, čija će izvedba opisati susret između dvije žene nakon dugačke korespondencije.
Vrlo je zanimljiv japanski autor Tadasu Takamine, koji je izlagao od MoMa-e do venecijanskog bijenala, a u Zagreb dolazi s performansom “Kako ne razmišljati”?, u kojem će posjetitelji putem interaktivnog zaslona upravljati pokretima izvođača.
Atrakcija na zatvaranju
Kao važan trenutak festivala organizatori izdvajaju kolektivnu izložbu “Tužni tropi”, čiji je naslov citat poznatog djela Claude Lévi-Straussa, a na kojoj će biti predstavljeno šest radova brazilskih umjetnica Raquel Versieux, Gabriele Mureb i Isabel Ramil, uz dodatak instalacije Željka Zorice.
Tu je, naravno, i bogat filmski i noćno-glazbeni program po kojem je Queer već poznat, a jedan od najvažnijih događaja ostavljen je za kraj – festival se zatvara predstavom “Umrem li, ostavite balkon otvoren” Raimunda Hoghea. Predstava je intimni pogled na vrijeme osamdesetih, epidemiju side, na vrijeme provedeno s Pinom Bausch te na Hervéa Guiberta, čiju je kolekciju knjiga Queer upravo objavio.