Ne spomeni ime gospodina Boga svoga uzalud, jedna je od Božjih
zapovijedi koju je Dan Brown sasvim ignorirao i pritom zaradio više
nego lijepu hrpu novca. S filmskom prilagodbom "Da Vincijeva koda" to
bogatstvo se još više povećava, ali i sve jasnije postaje da je u
Brownovu slučaju doista riječ o "najvećoj prijevari u povijesti
čovječanstva". Naime, nikada jedno takvo šuplje djelo nije prouzročilo
toliko bespotrebne strke.
Priča o Robertu Langdonu, američkome profesoru koji usred Francuske
biva uvučen u potragu za Isusovim krvnim nasljednikom, u knjizi je još
možda i funkcionirala, ali na platnu umjesto intrigantnosti i
uzbudljivosti nudi jedino zijevanje. Producenti su dosta polagali u
spektakularnost filma, pa je dovedena prvoklasna glumačka ekipa
predvođena Tomom Hanksom i Ianom McKellenom, a radi autentičnosti
snimalo se u samome Louvreu, no ništa od toga nije pomoglo. "Da
Vincijev kod" ima uzbudljivost ekvivalentnu gledanju kroz prozor
tijekom vožnje vlakom sve je to lijepo, ali jedva čekate da
putovanje završi.
Odgovornost za takvo stanje ponajviše pada na pleća redatelja Rona
Howarda i scenarista Akive Goldsmana, koji su gledatelja lišili bilo
kakve mogućnosti da ga film uvuče u priču. Brownova intrigantnost
počiva na igricama oko "Isusove tajne" i pružanju prilike čitateljima
da sami pokušaju doći do odgovora, ali u Howardovu filmu enigmatika je
svedena na puka objašnjavanja, a dodatni flashbackovi samo povećavaju
osjećaj da je film rađen za publiku sa znanjem osnovnoškolske razine.
Svi ostali slobodno mogu markirati Howardov sat koji zapravo traje
predugačka dva i pol sata.
Nema sumnje da se tematika koju je Brown dotaknuo a to ne
dokazuje samo njegova, već i druge brojne knjige koje se bave intrigama
iz prošlosti probila do publike.
No, za uspjeh filma, koji pretendira biti akcijski triler, potrebno je
puno više od spretnoga baratanja faktima i nagađanja iz prošlosti.
Potrebno je imati glavnoga junaka koji će imponirati gledateljima, što
Hanksov bezlični Langdon nikako ne može, potrebno je u akcijskim
scenama doista i imati akcije, ali i gledatelja stimulirati da
upotrijebi moždane vijuge i sam se uključi u rješavanje slučaja.
Za sve te situacije Howard i Goldman nisu pronašli odgovarajući kod, pa
ako već želite pomoć nekog američkog profesora u potrazi za izgubljenim
Svetim gralom obratite se Indiani Jonesu. (J. J.)
Da Vincijev kod
THE DA VINCI CODE, napetica, 149 min., SAD, 2006.; Sony/Continental; R: Ron Howard; G. Tom Hanks, Audrey Tautou, Ian McKellen, Jean Reno, Paul Bettany