Drama HNK Split u subotu će premijerno izvesti “Kušnju” Arthura Millera, komad kod nas poznatiji pod nazivom “Vještice iz Salema”. Režiju potpisuje Nenni Delmestre, dramaturgiju Elvis Bošnjak, koji i glumi, a oboje su napravili novi prijevod teksta koji je prema riječima redateljice, inače američke studentice, tamo apsolutni kanon. Drama “Kušnja” tematizira događaje koji su 1692. razorili puritansku zajednicu u Salemu u Massachusettsu. Miller tom povijesnom pričom progovara o aktualnim događanjima svog vremena, o eri makartizma u Americi, dobu antikomunističke histerije, u kojem su prijatelji prokazivali prijatelje. U Salemu je obješeno 19 ljudi jer se u ime Boga nisu htjeli odreći svoga Boga.
Stvarna povijesna ličnost
Na pozornici će se pojaviti čak 22 glumca, a uloga Rebecce Nurse povjerena je umirovljenoj nacionalnoj dramskoj prvakinji Zoji Odak, koja se nakon više od pet godina vraća na veliku scenu svog matičnog kazališta. Sjajna glumica, koja spada u najbolje interprete grčke tragedije i čiji su “povratak” u teatar mnogi priželjkivali i zagovarali, za Večernjak otkriva da se veseli ovoj ulozi.
– Tekst je vrlo intrigantan i uvjerena sam da ima argumenata što me Nenni pozvala. Sa zadovoljstvom sam prihvatila jer sam imala odmak i distancu od nastupa, bila sam promatrač. Radujem se zbog Rebecce, redateljice i ekipe mladih glumaca. Na jednoj strani je, kako ja kažem, “vijeće mudraca”, a na drugoj mladost. Mladost koja nije profesija, međutim ti kolege imaju predispozicije da razviju talent – kaže Zoja Odak. Uloga Rebecce Nurse, ističe, ima posebnu vrijednost.
– Ta mudra i dobra žena je postojala! Ponekad pomislim, nakon dvjesto, tristo godina, što bi ona rekla kad bi vidjela da postoji netko na pozornici tko je utjelovljuje, netko tko joj vraća život i pravdu? Ovo jest u domeni fantazije, ali zanimljivo je promisliti o tome. Društveni kontekst onda i danas ima poveznicu koja mijenja formu događaja, a sadržaji su slični. Pitanja pravde, istine, kršćanstva i laži mogu se debelo provesti do našeg stoljeća. Puno je stoga argumenata da se “Kušnja” postavlja na repertoar, osim što je riječ o odličnoj drami – kaže nacionalna dramska prvakinja.
Dodaje kako Rebecca Nurse nije u tradiciji njezinih heroina koje je tumačila, ali je vrlo važna za cijeli dramski komad. Želja joj je da se uspostavi interakcija s publikom, da se propitamo što znači masovno ludilo ili histerija.
– Imali smo sva ta ludila, vrlo je isprepleten krug, u različitim razdobljima javljala se masovna histerija. Ali uvijek sve to dolazi od vrha. Ono što stvara atmosferu od vlasti je, od centara moći, crkvenih ili drugih krugova. Danas su svećenici postali političari, a političari propovjednici. Pogotovo na našim prostorima. Imali smo i mi vještice! Ima zadrtih i koristoljubivih ljudi. Koji su nastavili s progonima “vještica” na drugi način. Stvari se zapravo ponavljaju u drugim varijacijama. No uvijek se nađe grupa pametnih – upozorava Zoja Odak. Pozorno prati događanja u i oko HNK Split, poglavito u Drami.
– Prošli smo period oscilacija mimo svakog standarda. Teatar nije jedna odlična predstava. Treba uložiti puno više u organizaciju i disciplinu. Bez obzira na sve tegobe, HNK Split se uspio održati, ali nikad ispod standarda. Ova naša nacionalna kuća je prastara, puna vrijednih imena i zavidne prošlosti, što dolazeći moraju poštovati. HNK Split treba voljeti, poznavati i ne biti opterećen pritiscima sa strane. Naš teatar mora biti zrcalo naše sredine. Moramo izići iz zone lokalnog, a to možemo kvalitetnim predstavama. Sva dramska literatura mora se oslanjati na nekoliko generacija, potrebna je predaja kodeksa ponašanja teatra. Treba uložiti puno energije, truda, ljubavi i malo više strogoće. Ne bi smjelo biti ustupaka. Ova se nacionalna kazališna kuća mora dostojanstveno odnositi prema tradiciji – tvrdi naša dramska prvakinja u razgovoru za Večernji list.
Uz nju, glavne uloge u drami “Kušnja” tumače Elvis Bošnjak, Snježana Sinovčić Šiškov, Katarina Romac, Mijo Jurišić, Trpimir Jurkić i Marjan Nejašmić Banić.
Ista priča od pamtivijeka
– Danas i uvijek, ova je priča važna koliko je važan sam život. Ona ne treba ni vrijeme ni mjesto. Dramu “Kušnja” imate pravo raditi samo ako vjerujete da umjetnost mijenja svijet jer je to ono što jest nakana ovog komada. Razumjeti dimenziju Millerova komada znači razumjeti veličinu kušnje pred kojom čovjek stoji od pamtivijeka do danas, pred kojom će stajati do svog posljednjeg daha, sve dok mu bude dano da bira između dobra i zla – rekao nam je dramaturg Elvis Bošnjak. Redateljica Nenni Delmestre dodaje kako se u ovoj predstavi dotiču nasilja prema ženama i vršnjačkog nasilja te korupcije, ali na prvom je mjestu kušnja. U autorskom timu su i jezična savjetnica Jagoda Granić, scenografkinja, asistentica redateljice i autorica izbora glazbe Lina Vengoechea, kostimografkinja Sara Lovrić Caparin, koreografkinja Zrinka Lukčec Kiko te oblikovatelji svjetla i tona Srđan Barbarić i Petar Ivanišević.