Novi ravnatelj zagrebačke Moderne galerije Branko Franceschi, tek što je imenovan, uzbudio je zagrebačke kulturološke duhove. Tako je u nekoliko navrata izjavio da bi Modernoj galeriji, kojoj je u prostorima zagrebačke palače Vranyczany u središtu Zagreba izuzetno tijesno, bilo puno ugodnije u zgradi na Trgu žrtava fašizma u kojoj se prije dosta godina nalazio Studentski dom Ivana Meštrovića. Zanimljivo, i palača Vranyczany i bivši studentski dom, koji je već godinama mrtvi kapital, u vlasništvu su Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Za bivši studentski dom, atraktivno zdanje na Trgu žrtava fašizma, HAZU je nedavno raspisao neobvezujući javni natječaj, a uskoro se raspisuje i obvezujući natječaj za zakup te velike zgrade koju je Akademija uzalud godinama nudila Ministarstvu obrazovanja i znanosti. Tako bi Akademijina zgrada mogla naći zakupnika koji će taj poslovni prostor iskoristiti za hotel, što je dio zagrebačke javnosti već dočekao na nož. Treba znati i da između Moderne galerije i HAZU već dugo tinja i prijepor oko vlasništva nad brojnim umjetninama.
Sinergija HDLU i Moderne galerije
– Moj je načelni stav da sve prijepore treba sporazumno rješavati vodeći se poslanjem i idejom o krajnjoj dobrobiti javnosti koja naše djelovanje financira te umjetničkog stvaralaštva i baštine koji su djelokrug našeg rada. S tim u vezi držim se stava da je nezavisni rad preduvjet uspješnosti muzejske institucije. Glede zgrade na Trgu žrtava fašizma, ona za razliku od Vranyczanyjeve palače, u kojoj je danas sjedište Moderne galerije, zadovoljava prostorne potrebe rada muzejske institucije nacionalnog značaja (čuvaonica, galerija za predstavljanje postava zbirke, galerija za povremene izložbe, ureda, različitih radionica počevši od restauratorskih do onih za pripreme izložbe, predavaonice, skladišta za ambalažu itd.), njena lokacija nije manje reprezentativna od sadašnje, a omogućila bi i efikasniju manipulaciju umjetninama, prihvat i otpremu izložbi. Treba vrednovati i činjenicu da je na istom trgu u Meštrovićevu paviljonu sjedište HDLU s dinamičnim izložbenim programom. Sinergija dvaju prestižnih kulturnih institucija smještenih jedna nasuprot drugoj otvara nevjerojatne mogućnosti rada koje bi sigurno Zagreb, Hrvatsku i našu vizualnu umjetnost čvrsto postavile na kulturnu kartu svijeta. Riječ je o mojoj ideji koju još, osim u nevezanom razgovoru, nisam imao prilike iznijeti ni Ministarstvu kulture RH, a ni HAZU – izjavio nam je ambiciozni Franceschi koji je na mjesto ravnatelja Moderne galerije u Zagrebu došao sa sličnog rukovodećeg položaja u Splitu.
U Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti iznimno su oprezni u pogledu ove prilično atraktivne inicijative, ali zato imaju čvrst stav u vezi odnosa Akademije i Moderne galerije.
– Odnosi između HAZU i Moderne galerije su višeslojni i, nažalost, desetljećima nisu sređeni. Hrvatska akademija godinama nastoji da se oni pravno urede i predložila je sklapanje sporazuma o suradnji kojim bi se uredila sva sporna pitanja tog odnosa. Prijedlog je upućen Ministarstvu kulture koje je osnivač Moderne galerije, ali usprkos našim stalnim upitima, još nema odjeka. Izgledan je vrlo ozbiljan sudski spor koji bi Hrvatska akademija htjela izbjeći i ne bi htjela da ga bude primorana pokrenuti. Predložila je detaljno razrađena rješenja prihvatljiva za obje strane. Za sporazum ipak trebaju dvije strane, prijedlog jedne je na stolu, na redu je potez druge – ističu iz Akademijina ureda za odnose s javnošću.
– Zanimljiva je ideja da se zgrada Hrvatske akademije na Trgu žrtava fašizma koristi za izlaganje umjetnina što bi bilo od opće koristi. Time bi se omogućilo da velik broj umjetnina koje danas to nisu budu dostupne javnosti. To bi zahtijevalo znatna ulaganja i kasnije izdatke za onoga tko bi je koristio. Hrvatska akademija za to nažalost nema sredstava – ističu iz Akademijina ureda, ne odbacujući tako a priori inicijativu novog ravnatelja Moderne galerije.
A što o prijeporima između akademije i Moderne galerije, ali i inicijativi ravnatelja Moderne galerije misle u Ministarstvu kulture?
– Ministarstvo kulture uključeno je u rješavanje svih otvorenih pitanja između Moderne galerije i Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti te izražavamo uvjerenje da će se pronaći kvalitetna rješenja na zadovoljstvo obje institucije. S novim ravnateljem Moderne galerije razgovarat ćemo o svim planovima vezano uz daljnji razvoj Moderne galerije uključujući rješavanje pitanja adekvatnog izložbenog prostora – ističu prilično općenito i poslovično oprezno u Ministarstvu kulture.
Angažirala se cijela obitelj
Povijest zgrade na Trgu žrtava fašizma kojoj je vlasnik Akademija iznimno je burna. Projektirali su je Edo Šen i Milovan Kovačević, a sagrađena je tridesetih godina prošlog stoljeća. Za vrijeme Drugog svjetskog rata služila je i kao zatvor Ustaške nadzorne službe, a nakon rata u nju su bili smješteni studentski dom i studentska poliklinika. Zgrada koja ima oko osam tisuća četvornih metara danas je u derutnom stanju te bi njena obnova svakako iziskivala ulaganje od više desetaka milijuna kuna. To je vjerojatno i razlog zbog kojeg se za njen dugoročni najam nije odlučilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja, baš kao ni jedna od nekoliko stranih škola koje djeluju u Zagrebu, a koje su također bile načelno zainteresirane za dugogodišnji najam.
Naravno, u nekoj bliskoj budućnosti za pretvaranje bivšeg studentskog doma u mogući dom Moderne galerije mogla bi se koristiti i sredstva Europske unije, ali to je posao koji zahtijeva zajednički napor dviju važnih institucija kao što su HAZU i Moderna galerija, ali i rješavanje njihovih prijepora u vezi vlasništva nad brojnim umjetninama, što je spor kojem nitko ne vidi kraja.