Nešto više od godinu dana od početka proslave velike obljetnice fenomena koji poznajemo kao novi val i premijere na CMC televiziji, u srijedu 2. ožujka u klubu Dva osam na Jabukovcu održat će se zagrebačka premijera dokumentarnog filma "Novi val – 40 godina nakon". Film u režiji Nikole Kneževića i Olge Kepčije nastao je u sklopu slavlja koje je Croatia Records, nasljednica Jugotona u čijem su izdanju objavljeni neki od najboljih novovalnih albuma, organizirala u povodu četiri desetljeća od izlaska kultnog albuma "Paket-aranžman". Croatia Records je tu kompilaciju Električnog orgazma, Šarla Akrobate i Idola pritom prikladno reizdala na vinilu, uz prve (istoimene) albume Električnog orgazma i Haustora te jedini album Šarla Akrobate "Bistriji ili tuplji čovek biva kad". A da ih ne kupuju samo nostalgični svjedoci vremena, već i mlade generacije u čijoj svijesti legenda novog vala i dalje živi, potvrdio nam je i autor filma i urednik u Croatia Recordsu Nikola Knežević.
– Novi val možda jest bio tek kratki bljesak na sceni, ali traje vječno u nama i našim emocijama. Dogodio se u samo nekoliko godina i onda potpuno nestao, ali ostavio je toliko dubok trag da se i dalje često govori o tome hoće li biti nekog "novog" novog vala. Dokaz tome je i da se danas mnoge mlađe generacije referiraju upravo na novi val kao inspiraciju. Croatia Records ima podatke koji pokazuju da zaista velik broj mladih kupuje ove vinile koje smo reizdali u povodu 40 godina novog vala, što znači da se on sviđa i nekim novim generacijama. Pa i ja sam došao na svijet nakon što je novi val završio, ali to sam razdoblje upoznao tijekom svojih tinejdžerskih dana, preko roditelja i brata. Sve se to generacijski prenosilo, emotivno mi je važno i vezan sam uz novi val – kazao nam je Knežević.
Dokumentarac se ipak primarno fokusira na "Jugotonov" novi val, budući da je ta kuća tih godina prigrlila taj izričaj, te na Beograd i Zagreb kao glazbena središta. Bendovi su to iz spomenutog "Paket-aranžmana" te Film, Azra, Prljavo kazalište... No, kaže nam Knežević, postojao je velik broj bendova u Rijeci, Ljubljani i Novom Sadu koje vrijedi spomenuti – od Parafa, Pankrta, Pekinške patke, pa i Buldožera, koji možda nije pripadao novom valu, ali sasvim sigurno bio mu je inspiracija. Knežević je u filmu, stoga, s novinarkom i voditeljicom Radija 202 Beograd Olgom Kepčijom snimio intervjue s nizom sugovornika i svjedoka tog vremena. Film prati razdoblje od kraja 70-ih godina, od samog nastanka, odnosno prelaska iz punka u novi val do završetka novog vala 1983. ili 1984. U njemu sudjeluju svi koji su na neki način dali svoj doprinos njegovu procvatu, novinari, kritičari, publicisti, oni koji su radili u Jugotonu ili studijima... Tu su glazbenici iz poput Darka Rundeka i Srđana Sachera iz Haustora, Srđana Gojkovića iz Električnog orgazma, glazbeni kritičari među kojima je i Večernjakov Hrvoje Horvat, pa vizualni umjetnici Branko Gavrić i Sanja Bachrach Krištofić, a i Siniša Škarica, čovjek od kojeg je sve počelo i koji je novi val doveo u Jugoton. Svi se prisjećaju duha vremena, druženja, prijateljstava, koncerata poput Pozdrava iz Zagreba i Beograda, čuvenih klubova poput Kulušića...
Novi je val kao pokret, smatra Knežević, vrlo zanimljiv ne samo iz glazbenog već iz aspekta vizualnih medija, stripova, ilustracija, mode, a i društveni je fenomen tog razdoblja.
– To je bila vrlo zanimljiva tema za dokumentarni film, budući da nikada nije do kraja istraženo što je to sve zapravo bio novi val i zašto se i dandanas spominje kao nešto briljantno. Dosad nije do kraja obuhvaćeno što je zapravo sve bio novi val i koliko je on utjecao na buduće generacije, a utjecao je na razvoj cjelokupne umjetnosti i kreativnosti tog vremena. Novi val je jednostavno ponudio nešto novo. Nije to bila samo glazba, već i kritika vremena i društva, kao što možemo vidjeti u nevjerojatno inteligentnoj satiri u tekstovima pjesama, primjerice Idola. Bila je to kritika vremena koje kao da je stalo, pogotovo nakon smrti Josipa Broza Tita i društva koje je bilo u nekakvom vakuumu i nije se znalo kojim će smjerom ići. A novi val na neki je način pokazao smjer, pokazao nam je kakva će nam biti budućnost, odnosno kakva će ona biti ako nešto ne učinimo. Neki kažu da je zapravo nagovijestio raspad Jugoslavije, da su točno pogodili što će nam se dogoditi. Složio bih se da su bili svojevrsni proroci – kaže Knežević.
Ili, kao što u filmu govori Darko Rundek, bilo je itekako dobrodošlo da se u trenutku tih društvenih promjena, kada umire Tito, pojavi neki pokret koji je afirmirao jednu mladu, živu energiju i više se priklonio idejama slobode i revolucije, nego idejama nacionalizma, fašizma ili amerikanizma.
Bile su to godine kada su se na jednom mjestu skupili intelektualci, kreativci i ljudi s vizijama, kada je naša glazba zvučala svjetski. Neki od albuma novog vala, veli Knežević, proglašeni su najboljima u povijesti glazbe, te su s trona uspjeli skinuti i genijalne albume 60-ih i 70-ih, za koje se smatralo da su sami vrhunac.
– NME magazin pisao je o Električnom orgazmu kao jednom od najboljih bendova s ovih prostora, potom i o Idolima, a legendarna novinarka Vivien Goldman dolazila je u Beograd raditi intervjue s novovalnim bendovima. I danas se govori o nekim našim izvođačima u inozemstvu, ali ne s tolikim intenzitetom i strašću kao što je to bilo nekad – tvrdi.
A film "Novi val – 40 godina nakon" otkrit će vam i neke zanimljive i urnebesne detalje koje možda niste znali, poput toga da je Siniša Škarica u Beograd došao nadgledati snimanje albuma Bijelog Dugmeta "Doživjeti stotu", a završio u studiju Druga Maca Enca Lesića, gdje je prvi put čuo beogradske novovalne senzacije i doveo ih u Jugoton. Tu je i priča o putovanju Električnog orgazma na snimanje albuma u Zagreb, tijekom kojeg su se u vlaku toliko "napušili" da su se jedva vratili kući, jer su jointove motali u povratnim kartama za Beograd. A ne budete li mogli doći na zagrebačku promociju u srijedu u klub Dva osam, dokumentarac možete pogledati i na YouTube kanalu CMC TV-a, gdje je već pregledan gotovo sto tisuća puta.