Queer International Arts Festival

Newyorčani gledaju priče hrvatskih žena s raznolikim socioekonomskim zaleđem

Silvija Dogan
13.02.2024.
u 10:09

U prva četiri dana festivala u NYU Skirball publika je mogla vidjeti predstave Brune Isakovića, Nataše Rajković i Mile Zalukar, kao i instalaciju "Od5do95" Arijane Lekić-Fridrih. Manje zabavno pitanje financiranja nažalost je obilježilo i ovo gostovanje, jer usred festivala stigla je vijest da hrvatsko Ministarstvo kulture odbilo dati novac za putovanja naših umjetnika u New York. Šestočlanoj ekipi Hrvata u Skirballu to je, razumljivo, ostavilo gorak okus u ustima.

U atraktivnom izvedbenom centru Skirball pri newyorškom sveučilištu (NYU) upravo se održava Queer New York International Arts Festival, koji je osmislio i suorganizirao Zagrepčanin Zvonimir Dobrović u produkciji svoje udruge Domino.

Ovaj agilni kustos i poduzetnik prvi je festival u New Yorku organizirao 2011. u kultnom kazalištu La Mama, a posljednji je održan 2017. godine. Pauza je, priznat će nam, bila više iz političkih nego produkcijskih razloga – tijekom Trumpove vladavine vrijednosno duboko podijeljeni SAD zamijenio je prijateljskijim destinacijama poput Argentine i Italije.

U možda zadnjem terminu prije potencijalnog povratka Donalda Trumpa na vlast, u što su naši američki sugovornici sve uvjereniji, Dominov zagrebački tim organizirao je najambicioznije izdanje Queer New York festivala. On sada traje čak deset dana, u dvorani s 850 sjedala, u vibrantnom dijelu Manhattana u kojem se isprepliću povijesno važna mjesta LGBT+ zajednice poput Stonewall Inna, bara iz kojeg su krenuli prosvjedi koji su prerasli u ono što danas nazivamo gay prideom te hipsterske lokacije na kojima se svakodnevno okuplja više od 50 tisuća studenata NYU-a.

To šarenilo ogleda se i u publici koja je u prva četiri dana festivala došla u NYU Skirball vidjeti predstave Brune Isakovića, Nataše Rajković i Mile Zalukar, kao i instalaciju "Od5do95" Arijane Lekić-Fridrih u kojoj su na pet velikih ekrana predstavljene priče hrvatskih žena različite dobi i socioekonomskog zaleđa. U gledalištu Skirballa bilo je sredovječnih kulturnih posvuduša, kazališnih kritičara predvođenih predstavnikom New York Timesa, ekstravagantnih queer diva, umjetnica i umjetnika, ali i mnogo studenata kojima je ovo bio prvi susret s hrvatskom kulturom.

U predstavi "Yira Yira" Nataše Rajković i Brune Isakovića imali su priliku čuti autentične priče četvero seks-radnika iz Buenos Airesa, a u "Kill B", koji je izazvao i glasne provale smijeha, mogli su vidjeti razlaganje slojevitih odnosa moći koreografa Isakovića i plesačice Mile Zalukar. Obje predstave, kao i ostatak programa, odmiču se od uskog shvaćanja queera kao LGBT+ teme, te istražuju što je neobično ili rubno u pojedinim društvenim uređenjima.

– "Yiru, Yiru" radili smo u sklopu projekta Rijeka EPK. Razmišljajući o zadanim temama povezivanja lučkih gradova i radništva, rodila se ideja da se obratimo onima koji o radu znaju najviše, jer se bave najstarijim zanimanjem. Rezultat je odlična predstava Brune Isakovića i Nataše Rajković, ali i neponovljiva situacija u kojoj smo, pišući izvještaj o utrošenim sredstvima, napisali da je sav novac otišao na kurve iz Argentine – i nitko nas više ništa nije pitao – ispalio je Dobrović pred izrazito raspoloženom newyorškom publikom.

Manje zabavno pitanje financiranja nažalost je obilježilo i ovo gostovanje, jer usred festivala stigla je vijest da hrvatsko Ministarstvo kulture odbilo dati novac za putovanja naših umjetnika u New York. Šestočlanoj ekipi Hrvata u Skirballu to je, razumljivo, ostavilo gorak okus u ustima.

– Meni je skandalozno da dovodimo hrvatske autore na svjetske pozornice, a Ministarstvo to uporno ne prepoznaje ili možda namjerno ignorira. Samo prošle godine podržali smo 46 autorskih projekata, a za sav trud koji uključuje stotine izvedbi i desetke novih produkcija dodijelili su nam tri tisuće eura. To je tupravo toliko da ne možemo reći da ništa nismo dobili, a dovoljno da nam se u najcrnjoj maniri institucionalne homofobije pokaže gdje nam je mjesto – ocijenio je Dobrović, koji je taj problem istaknuo i na sastanku s Generalnim konzulom Republike Hrvatske Nikicom Kopačevićem.

Većinu troškova Queer New Yorka na koncu je pokrilo newyorško sveučilište, s kojim je suradnja uspostavljena na njihov poziv i poticaj. Za to je uvelike zaslužan Jay Wegman, bivši izvršni direktor Abrons Arts Centra smještenog u jugoistočnom dijelu Manhattana, koji je nedavno preuzeo ravnateljsku stolicu NYU Skirballa.

– Jako sam uzbuđen što su Zvonimir i Domino došli u Skirball, jer mi je u najljepšem sjećanju naša suradnja otprije desetak godina. Ovogodišnji program već je naišao na vrlo dobre reakcije, zovu nas i novinari i studenti i siguran sam da je ovo početak jedne nove priče – rekao nam je Wegman nakon otvorenja festivala.

U narednim danima, pozornicom NYU Skirballa proći će autori iz Kanade, Argentine, Brazila, Francuske i Njemačke, odreda u selekciji Zvonimira Dobrovića koji iz godine u godinu širi geografsko područje svojeg djelovanja. To otvara i nove prilike hrvatskim umjetnicima, a oni zaslužuju podršku naših kulturnih institucija.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije