Rane fotografije u boji koje daju uvid u život Rusije nekada – tako pojedini mediji u engleskom govornom području opisuju izložbu u galeriji Photographer’s Gallery u Londonu, no noseća fotografija čitave izložbe prikazuje scenu snimljenu ne u Moskvi niti bilo gdje u Rusiji, nego u Zagrebu. Svatko tko je ikad bio u Zagrebu odmah će prepoznati plave tramvaje, i to one stare modele koji su se proizvodili u tvornici Đuro Đaković, na fotografiji Dmitrija Baljtermanca koja je trenutačno izložena u Londonu.
Saznali od Večernjaka
Sve izložene fotografije na londonskoj izložbi pod nazivom “Jaglac: Rana kolor fotografija u Rusiji” posuđene su iz moskovskog Muzeja multimedijalne umjetnosti, odnosno Doma fotografije u Moskvi. No, ni Englezi ni Rusi nisu točno znali gdje je Dmitrij Baljtermanc snimio ovu fotografiju, sve dok prekjučer od novinara Večernjeg lista nisu doznali da je to nedvojbeno Zagreb, i to Trg bana Jelačića.
“Ne zna se puno o toj snimci. Pretpostavlja se da je snimljena u bivšoj Jugoslaviji tijekom službenog posjeta Nikite Hruščova, ali nitko nije siguran”, piše londonski list Independent nakon razgovora s Olgom Sviblovom, kuratoricom i direktoricom Muzeja multimedijalne umjetnosti u Moskvi.
– Ali ta snimka je zaista značajna i dio je serije kasnijih radova u kojima Baljtermanc počinje pokazivati osobni pogled na svijet, kao suprotnost službenom poretku – rekla je Sviblova za Independent.
Dmitrij Baljtermanc (1912. – 1990.) bio je službeni fotograf Kremlja, radio je za dnevni list Izvjestija, a u povijesti ruske fotografije poznate su njegove crno-bijele fotografije nastale tijekom II. svjetskog rata. Dvaput je ranjavan kao fotoreporter u Bitki za Staljingrad. Odmah nakon II. svjetskog rata Baljtermanc je bio jedan od prvih Rusa koji su eksperimentirali s kolor fotografijom. Film u boji tada je bio vrlo skup i mogao se razvijati samo u profesionalnim laboratorijima, podsjeća Independent, ali Baljtermanc je imao pristup skupoj tehnologiji kao službeni fotograf Kremlja.
Fotografija snimljena u Zagrebu ima vrijednost upravo u usporedbi sa službenom, državnom naravi scena prikazanih u velikoj većini drugih Baljtermancovih djela.
– Kompozicija je izvanredna. I neočekivan kut snimanja je tipičan za Baljtermancov stil. Genijalna je – kaže Olga Sviblova o ovoj fotografiji. No, čini se da je kut snimanja odredio splet okolnosti jer je sovjetska delegacija, u kojoj je bio i Baljtermanc, vjerojatno odsjela u hotelu Dubrovnik, a fotografa je zaintrigirao prizor na kišom okupanom glavnom gradskom trgu ispod njegova hotelskog prozora.
Dokaz veće otvorenosti
Ruski, a i engleski, stručnjaci smatraju ovu fotografiju dokazom veće otvorenosti umjetnika prema živahnom, stvarnom svijetu umjesto prema prizorima koji dočaravaju službenu političku verziju svijeta. No, vrlo je moguće da otvorenost i veća sloboda koja zrači iz ove Baljtermancove fotografije ima veze s činjenicom da se fizički nalazio u otvorenijoj i slobodnijoj socijalističkoj zemlji nego što je to bio njegov SSSR.
– Nismo znali gdje je točno fotografija snimljena, ali nitko nije ni tvrdio da je snimljena u Rusiji, važno je da ju je snimio ruski fotograf. Pretpostavka je bila da je snimljena u Hrvatskoj, odnosno u bivšoj Jugoslaviji, ali nitko to nije mogao potvrditi. Hvala što ste nam kazali da je riječ o Zagrebu – rekla nam je Inbal Mizrahi, glasnogovornica galerije u Londonu ,u kojoj traje izložba “Jaglac: Rana kolor fotografija u Rusiji”.
>> Sedam izložbi na ovogodišnjem Organu vida!
>> Jesen koja je ukrala ljeto – i sutra će ponovo kišiti
Nas i Rusa 150 milijuna ;)