Na dodjeli upriličenoj u HAZU književna nagrada Stipana Bilića Prcića Zaklade HAZU ove godine otišla je u ruke doktorice znanosti Lucije Ljubić za knjigu "Od prijestupnice do umjetnice". Područje kojim se autorica bavi u toj vrijednoj znanstvenoj studiji određeno je podnaslovom: "Kazališne i društvene uloge hrvatskih glumica".
Naime, u knjizi Lucija Ljubić sustavno opisuje i tumači fenomen ženskoga izvođačkog iskustva u hrvatskome glumištu i u njegovu užem kulturnom, društvenom, političkom i uopće javnom okruženju, od začetaka ženske glumačke aktivnosti do današnjih dana.
Analiza ključnih značajki po kojima se društveni status žene kao kazališne glumice može držati posebnim, različitim od statusa muškarca kao kazališnog glumca, provodi se oko čvrstih okosnica, objasnili su iz HAZU, poput organizacije kazališnog života i položaja glumica unutar kazališne zakonske regulative, analize dramskog repertoara i raspoloživih uloga, modaliteta glumačke izobrazbe, socijalnih i ekonomskih, umjetničkih i društvenih statusa glumica, potom načina na koje se promišljalo glumice i njihovu umjetničku pa i širu kulturnu djelatnost te o njima pisalo u kazališnoj kritici, esejistici i publicistici.
Zahvaljujući brojnim reprodukcijama slikarskih i fotografskih portreta naših glumica od sredine 19. do početka 21. stoljeća čitatelj stječe uvid i u to kako su slikarstvo i fotografija pridonijeli stvaranju predodžbi o glumicama u određenim razdobljima i sredinama. Nastala na temelju višegodišnjeg istraživanja, kažu iz HAZU, knjiga Lucije Ljubić kreće od "skandalozne" predstave Triju kraljeva u ženskom benediktinskom samostanu sv. Spasa u Šibeniku godine 1615. i crkvene istrage u kojoj se prvi put punim imenima i prezimenima imenuju sudionice neke predstave na hrvatskom jeziku. Slijede poglavlja o nastupima stranih glumica u našim gradovima, u kojima je društvo vidjelo "devijantne" osobe pa se ističe pojava prvih "domorotkinja", s Franjicom Vesel kao prvom u nizu, na profesionaliziranoj hrvatskoj pozornici u četrdesetim godinama 19. st.
U nastavku se prikazuje ulazak obrazovanih žena u kazalište na mijeni 19. i 20. st. te potom profesionalna i društvena emancipacija glumica koje stječu diplomu na ADU, utemeljenoj 1950. "Ova se knjiga ne bavi samo ženama, već se kroz nju zrcali povijesni razvoj hrvatskog kulturnog identiteta te političke i društvene promjene koje se reflektiraju u odnosu na žene", kazao je akademik Zvonko Kusić, predsjednik Upravnog odbora Zaklade HAZU.