Ratna drama “Narednik James” osvojila je šest Oscara, a njegova redateljica Kathryn Bigelow ušla u povijest kao prva žena koja je uspjela osvojiti nagradu u kategoriji najbolje režije. Rasplet je to koji se samo u prvim trenucima objave nominacija činio nemogućim, odnosno nisu ga mogli zamisliti oni koji su još uvijek pod dojmom “Avatarove” vizualne i tržišne superiornosti, pa zagušeni teškom reklamnom artiljerijom nisu u stanju sagledati dokle sežu realne mjere tehnički revolucionarnog, ali sadržajno posve mediokritetskog filma Jamesa Camerona. Je li time šest tisuća Akademijinih glasača pokazalo da cijeni i razumije umijeće puno više od razvojnih trendova i novčanih kanala hollywoodske industrije? Nemojmo baš pretjerivati; to bismo mogli zaključiti da su “Avatara” poharali Tarantinovi “Nemilosrdni gadovi” koji su daleko jači primjer kreacije na djelu od “Narednika Jamesa”, ali recimo da je odabir filma Kathryn Bigelow najpozitivniji mogući kompromis između dva suprotstavljena pola kakve predstavljaju Tarantinov i Cameronov film (premda oba eskapistička). Za razliku od Tarantina, “Narednik James” nosi oskarovcima uvijek dobrodošlu dozu društvenoga angažmana, a da pritom zanatski, režijski posao sasvim dovoljno dolazi do izražaja. Uostalom, riječ je o filmu koji izmiče uobičajenim predodžbama o tipičnim hollywoodskim projektima; stajao je relativno malo, svega 15 milijuna dolara, a scenarij gotovo da je mogao biti ispisan na salveti.
Bez pomaka
S deset kandidata u kategoriji najboljeg filma ne može se reći da se puno postiglo na dizanju nepredvidljivosti; ionako će vam samo najupućeniji filmofili moći nabrojiti više od tri-četiri kandidata, no ako je cilj organizatora Oscara bio staviti u središte pozornosti veći broj filmova i time im priskrbiti kojeg gledatelja više u kinima, može se reći da njihov eksperiment, ako već nije donio ništa novo, nije ni naštetio.
Početak šoua pripao je zasigurno najizvjesnijoj pobjedi, onoj Christopha Waltza u kategoriji najboljeg sporednog glumca za maestralno odglumljen lik slojevitog nacističkog zločinca u “Nemilosrdnim gadovima”. Meryl Streep opet je ostala bez nagrade za najbolju glumicu zbog sklonosti Akademije da u toj kategoriji nagrađuje sveameričke “slatkice” (Sandra Bullock), da za glavne muške uloge nagrađuje kandidate s puno prethodnih nominacija (Jeff Bridges koji je konačno naplatio “Big Lebowskog” i druge izvrsne nenagrađivane filmove ), a da za sporednu glumicu bira najpatetičniju (crnu) novopridošlicu (Mo’Nique).
Nakon svega, nezadovoljnih ne bi trebalo biti, s izuzetkom Camerona, naravno.
Dobitnici ovogodišnjeg Oscara su:
Film: “Narednik James”
Režija: Kathryn Bigelow (“Narednik James”)
Glumac: Jeff Bridges (“Crazy Heart”)
Glumica: Sandra Bullock (“Priča o prvaku”)
Sporedni glumac: Christoph Waltz (“Nemilosrdni gadovi”)
Sporedna glumica: Mo’Nique (“Precious”)
Strani film: “El Secreto de Sus Ojos” (Argentina)
Originalni scenarij: Mark Boal (“Narednik James”)
Adaptirani scenarij: “Geoffrey Fletcher (“Precious”)
Animirani film: “Nebesa”
Scenografija: “Avatar”
Kamera: “Avatar”
Montaža zvuka: “Narednik James”
Miks zvuka: “Narednik James”
Originalna pjesma: “The Weary Kind” (“Crazy Heart”)
Originalna glazba: “Nebesa”
Kostimografija: “Young Victoria”
Dugometražni dokumentarac: “The Cove”
Kratki dokumentarac: “Music By Prudence”
Montaža: “Narednik James”
Šminka: “Zvjezdane staze”
Kratki animirani: “Logorama”
Kratki igrani: “The New Tenants”
Vizualni efekti: “Avatar”
Tarantinov film je bezveze.. Avatar je dobar samo u vizualnom smislu. Narednik je dobar.