Usprkos različitim ukusima, svi znaju da soul – kako podsjeća
Van Morrison u istoimenoj pjesmi s albuma “Keep It
Simple” – nema boju kože i “dolazi duboko
iznutra”. No zahvaljujući globalnom trendu, soul se u zadnje
vrijeme pretvorio u još nešto: u moćno
komercijalno oružje.
Na to upućuje niz izravnih posveta korijenima žanra – od Amy
i Duffy, preko Adelle do Gabrielle (Cilmi), čini se da svi žele
profitirati na baštinama zlatnog razdoblja žanra.
Zgodno za početnike
Ovih se dana niz nastavlja s još tri retro soul ekspedicije,
a marketinški šefovi najviše nade
polažu u Seala. Britanski je pjevač prije tek sporadično igrao strogo
po “pravilima struke”, no sada priča poprima jasne
obrise.
Njegov najnoviji album nema ni poseban naslov – nazvao ga je
jednostavno “Soul” (Warner/Dancing Bear)
–, a u suradnji s producentom Davidom Fosterom složio je
zbirku standarda koji su zadnjih desetljeća doživljavali brojne i
nerijetko imaginativnije verzije.
Ipak, početak nije loš – Cookeova “A
Change Is Gonna Come” i Browneova “It’s a
Man’s Man’s Man’s World” ni
ovdje nisu izgubile temeljnu emociju, no teško da je moguće
i pomisliti da bi itko – a pogotovo Seal –
nadmašio Otis Reddingovo izvorno
“čitanje” možda najbolje soul balade ikada:
“I’ve Been Loving You Too Long”. U drugom
dijelu albuma Seal upada na teritorij koji je bliži Simply Redu nego
autentičnim majstorima žanra.
Ako je Seal i donekle preporučljiv početnicima koji se nemaju volje
baviti pravim stvarima, album “Something Else”
(Island/Aquarius) Robina Thickea – kojega na ovitku
reklamiraju kao “trenutnog kralja soula”
– zanimljiv tek kao primjer površnog konfekcijskog
Top 10 proizvoda.
U njegovu slučaju soul se mora pisati s navodnim znacima, a pjesme
poput “You’re My Baby” i (singl)
“Magic” samo podsjećaju koliko je Marvin Gaye
jednostavno – nezamjenjiv.
Impresivna revija
I šećer na kraju – tko bi ikada predvidio da će
frontmen nekadašnjih Tony Toni Tone! jednoga dana potpisati
ovako uvjerljivu rekonstrukciju najuzbudljivijih postulata Motownova
soula 1960-ih i r’n’b-ja. Gostuje i Joss Stone, pa
čak i Stevie Wonder, no “The Way I See It”
(Sony/Menart) ponajviše je Saadiqov show. Prilično
impresivna soul revija stare škole.
TREND Tri nova albuma upućuju na to da mnogi žele profitirati na baštini žanra