1. There Is No Evil
Iranskom redatelju Mohammadu Rasoulofu život se početkom godine baš filmski odigrao; najprije je u Berlinu dobio Zlatnog medvjeda za film „There Is No Evil“ („Zlo ne postoji“), a onda je dobio pozivnicu da u jednom iranskom zatvoru odsluži godinu dana robije na koju je osuđen zbog protuvladine propagande. No ako su iranski vladini cenzori pogledali ovaj njegov film, koji je snimio u tajnosti, onda mu život u zatvoru neće biti lagan. Jer, iako suptilno, pa čak i nježno, film govori o smrtnoj kazni u Iranu, ali ne kao što bi se očekivalo, kroz osuđenike, sudske činovnike i zatvorske čuvare, nego kroz ljude koji su indirektno povezani s umirućima i čiji su životi neraskidivo vezani s njima.
„There Is No Evil“ sastoji se od četiri priče koje, iako tematski pokrivaju posljedice smrtne kazne za likove, oštro kritiziraju iransku politiku, društvene odnose, položaj čovjeka u strogom režimu, s time da se, zanimljivo, nimalo ne dotiču religijskih dogmi. U prvoj priči pratimo prosječnu iransku gradsku obitelj iz koje izvire nama na zapadu dosad nepoznata dominacija žene u obitelji, ali i prozapadnjaštvo iranske djece koja su se navukla na pizze i videoigre. I dok priča mekano plovi prema nekom zamišljenom obiteljskom raspletu, potpuno neočekivano okončava se u sasvim drugom okruženju i doslovce u posljednjoj sceni suočavamo se sa smrtnom kaznom. Druga priča tematizira obvezan vojni rok bez kojega Iranac ne može napustiti zemlju: vojniku je naređeno da izvrši smrtnu kaznu, no on to ne želi učiniti. Iako priča ima mračan ton, Rasoulof ipak pruža nadu onima koji se odluče usprotiviti režimu. Treća je priča razorno bolna i ona sjedinjuje ljubav i smrtnu kaznu kroz odnose dvoje mladih – dok ih smrtna kazna spaja, istodobno ih i vječno razdvaja. A četvrta se bavi bračnim parom i djevojkom koja dolazi k njima živjeti i otkriva bolnu tajnu koja je od nje skrivana cijeli život. Četvrta i druga priča su povezane, odnosno u kontinuitetu su, a u kakvoj su vezi, doznaje se tek na samome kraju. Različiti muškarci i žene čiji se životi isprepliću kroz ove priče upleteni su u razne nedaće pogođene egzekucijama, ali to je film koji prije svega pita – što biste vi učinili na mome mjestu?
Rasoulof se i u svom prethodnom filmu “A Man of Integrity” bavio ljudima koje su na svakom koraku progonile birokratske snage. Međutim, ovaj je put taj fokus proširio na šire platno, koje se neprestano razvija i zalazi u sve pore iranskog društva. Kamera ovdje igra snažnu ulogu, snimatelj Ashkan Ashkani gradio je priču na nježnim krupnim planovima i složenim snimcima, ali i krajolici gradova i sela također igraju važnu ulogu jer izvlače širu sliku iz igre. Svojom tihom retorikom i često nijemom radnjom ovaj je film progovorio snažnije od bilo kakve parole ili revolucije. I unatoč dvostrukom oskarovcu Asgharu Farhadiju, Rasoulof je najsnažniji predstavnik iranske kinematografije danas.
Drama, Iran, 151 min.
Režija: Mohammad Rasoulof
Glumci: Mohammad Seddighimehr, Baran Rasoulof
2. Muška večer
“Muška večer” (“The Boys In The Bend”) moderna je ekranizacija kontroverznog kazališnog komada s kraja šezdesetih, koji je tada pridonio promjeni gledanja na homoseksualce. Priča se odvija u stanu u kojem se okupljaju prijatelji, gejevi različitih profila, među koje zaluta i jedan latentni homoseksualac. Film otkriva raskoš i razvrat gej scene, ali i nesretnu dimenziju njihovih života.
Drama, SAD, 121 min.
Režija: Joe Mantello
Glumci: Jim Parsons, Zachary Quinto
3. His House
Komorna horor-drama tematizira svijet izbjeglica koji iz jednog razorenog sistema pokušavaju pronaći novi život u okolini koja ih ne prihvaća. Izbjeglički par iz ratom razorenog Južnog Sudana stigao je u engleski grad u kojemu ispod površine vreba zlo – je li to samo njihova fiksacija ili ih doista proganjaju duhovi prošlosti? Na trenutke razorno bolna priča govori o ljudskoj nesreći.
Drama, horor, SAD, 93 min.
Režija: Remi Weekes
Glumci: Sope Dirisu, Wunmi Mosaku
Pametna slatko-gorka drama o trojici muškarca s poteškoćama u razvoju koji bježe od svojih roditelja u bordel u Montrealu da bi izgubili nevinost. Iako na trenutke konzumira klasične komične elemente, poput recimo dijela kada slijepac vozi kombi, teško se autoru može zamjeriti jer je priča duboko u funkciji senzibiliziranja prema takvim osobama. Film uz koji se plače, i od smijeha i od tuge.
Komedija, drama, SAD, 107 min.
Režija: Richard Wong
Glumci: Grant Rosenmeyer, Hayden Szeto
sa veseljem bi odradio građansku dužnost