Boraveći u Poreču u sklopu projekta \"Umjetnik na odmoru by Valamar\", vodeći rumunjski suvremeni umjetnik Dan Perjovschi iscrtao je još jednu u nizu svojih čuvenih bilježnica.
Njegovi crteži u stilu karikature zbog kojih je stekao svjetsku slavu komentari su političke i društvene stvarnosti, a služe mu najčešće kao priprema za murale koji se nakon završetka trajanja izložbe premažu bojom i uklanjaju. Iscrtao ih je na mnogim mjestima u svijetu među kojima i u MoMA-i u New Yorku. Perjovschijeve bilježnice same po sebi vrlo su cijenjene i s vremenom su postale pravi dragulji za koje se otimaju kolekcionari i muzeji.
Karikaturalni stil
– Kada radim na projektu, prvo nabacujem ideje u tim bilježnicama. Nazvao bih ih dnevnikom ideja. Bilježim ono što vidim na vijestima, komentiram događaje ili neku situaciju – objašnjava umjetnik. Nakon otvaranja granica u Rumunjskoj, Perjovschi stalno putuje po svijetu i vuče inspiraciju za svoj rad iz prilika zemalja u kojima se nalazi. Za sebe kaže da je pravi nomad, a bilježnice su mu atelijer. Njegov porečki dnevnik sadrži stotinjak crteža u kojima umjetnik pored crtica s plaže, prikaza kupača i drugih opservacija, aludira i na politički kontekst Hrvatske, njezinu komunističku prošlost te europsku sadašnjost.
– U Poreču sam pokušao konceptualizirati ideju odmora poigravajući se riječima i njihovim značenjima, na primjer \"Life is a beach – Life is a bitch\", \"Capitalism, cubism, tourism\" – otkriva. Pitamo ga zašto ne želi stvarati trajne radove.
Razvoj civilnog društva
– Zato što smatram da se u svijetu producira previše djela. Svi su danas umjetnici i svi se danas bave umjetnošću. Zavladala je prava inflacija umjetnosti. Razlog je i taj što se u svom radu bavim aktualnošću, a ona se konstantno mijenja. Kao i novine, uostalom. Nitko ne čita jučerašnje novine, zar ne? Također, ako je rad privremen, mogu ga kontrolirati – zaključuje.
Perjovschi je odigrao važnu ulogu u razvoju civilnog društva u Rumunjskoj kao karikaturist u tjedniku Revista 22, magazinu za kulturu iz Bukurešta. Godine 2009. napravio je svoj prvi stalni mural u Nacionalnoj tehničkoj knjižnici u Pragu, koji se sastoji od 200 monumentalnih crteža na zidovima glavnog atrija te građevine.