Još uvijek premalo zapaženih debitanata i svježe krvi, jedan veliki povratak, dva zanimljiva ‘sudara svjetova’ i rutinska podjela glavnog plijena u režiji provjerenih veterana – to je najkraći rezime domaće glazbene 2011. godine. Unatoč očitom hendikepu – odluci da s publikom komunicira na engleskom - mladi križevački kantautor Luka Belani drugim studijskim albumom Changin’ Chapters nastavlja prizivati laskave usporedbe sa zvijezdama u rasponu od Boba i Jakoba Dylana do Johna Mayera.
U pop svijetu koji je (i globalno) obojen retro-nijansama nije čudno da najuspješnija hrvatska izdanja zazivaju ‘zlatna vremena’. Kada Matiji Dediću i Zoranu Predinu prepustite neke od bisera bolje prošlosti („Galeb...“ „Magla“), dobit ćete meditativnu i nostalgičnu odiseju prikladno naslovljenu Tragovi u sjeti. Još jedan neočekivani crossover potpisuju violončelist Stjepan Hauser i šef riječkog rock undergrounda Damir Urban koji su zajedničkim albumom poremetili uobičajenu predodžbu o definicijama ‘rocka i klasike’, uz napomenu da Hauseru sjajno ide i u društvu s Lukom Šulićem u - sad već svjetski poznatom - tandemu 2 Cellos. Zapažen studijski album za Sony Records i turneja s Eltonom Johnom početak su karijere o kojoj mnogi hrvatski izvođači tek sanjaju. No Hladno Pivo, koje se ove godine vratilo odličnim albumom „Svijet glamura“, te Goran Bare s reformiranim Majkama (još bolji, iako ne uvijek ‘ugodan’ komad hard-rocka „Teške boje“) nisu opterećeni svjetskom slavom sve dok i dalje caruju u domaćem dvorištu. Unatoč uzavrelim rasprodanim koncertima, TBF su podbacili na Pistaccio Metallic.
Što se vanjskoga svijeta tiče, najkraća dijagnoza glasi: srednjostrujaški rock je mrtav ili na samrti i povlači se u svojevrstan žanrovski geto. Ovu sumornu činjenicu kao da simbolizira raspad REM-a, neuspjeh zadnjeg albuma Red Hot Chili Peppersa i skrušena izjava Bono Voxa o tome kako unatoč nesmanjenim prihodima „nije siguran da U2 u današnjem vremenu mogu ponuditi išta značajno“. Za utjehu, indie scena – logistički neovisna o masivnoj diskografskoj mašineriji - još je uvijek propulzivna. Globalnih novih trendova i dalje nema, a mainstream-pop (kojim dominiraju povampireni electro-pop derivati) preuzele su žene. Mučan prekid s dečkom Adele je pretočila u 13-milijunski bestseler 21, Lady Gaga ruši rekorde po zaradi i kontroverznim javnim istupima, a The Black Keys su najboljim albumom karijere zauzeli mjesto rasformiranih White Stripesa. I možda najbolja vijest koja povezuje domaće i strano: uz jedan novi festival (Terraneo) i jedan etablirani (T Mobile InMusic), te seriju pojedinačnih nastupa svjetskih favorita u rasponu od Rogera Watersa do Sade i Fleet Foxes, koncertna 2011. bila je odlična – s dobrim naznakama da će se taj trend nastaviti i u narednih 12 mjeseci.
ono sto je nekad bio aor ili srednjostrujaski rock danas je alternativa, kako po brojnosti tako i po uzbudljivosti.