Svoju će stotu obljetnicu postojanja Muzička akademija proslaviti u velikom stilu. U subotu 27. studenog u Koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski premijerno će izvesti veličanstvenu operu “Životinjska farma” hrvatskog skladatelja Igora Kuljerića, u režiji Krešimira Dolenčića, nastalu prema motivima iz istoimenog kultnog romana Georgea Orwella. A poruka “neke su životinje jednakije od drugih” Orwellova djela napisanog koncem Drugog svjetskog rata, jednaku, možda i veću težinu, nosi i danas.
U produkciji sudjeluje više od dvije stotine ljudi - 180 studenata glazbe različitih smjerova uz podršku 50 studenata Akademije dramskih umjetnosti, Akademije likovnih umjetnosti te Tekstilno-tehnološkog fakulteta. A Kuljerićeva “Životinjska farma”, koju opisuju kao “operu-basnu”, po mnogočemu je specifična. Prva je svjetska adaptacija Orwellove knjige u opernom formatu, pisana je na engleskom jeziku, a u sebi spaja elemente mjuzikla, jazza, popa i gospela. Ovo će biti i tek druga izvedba tog kompleksnog i jedinstvenog opernog djela nakon praizvedbe održane na Muzičkom biennalu Zagreb 2003. godine. Najizazovnije bilo je savladati materijal koji je bio u teškom stanju, otkrio nam je dirigent Mladen Tarbuk koji će ravnati prvom izvedbom opere, jer na drugoj će dirigentsku palicu preuzeti njegov student Mateo Narančić.
– Skladatelj Kuljerić to je djelo pisao u velikoj žurbi i u trenutku kada je završavao operu već je bio teško bolestan. Stoga smo se morali i puno pomučiti oko tog, ne toliko umjetničkog dijela posla, nalazili smo brojne greške u dionicama u partituri, a i kod prijepisa partiture došlo je do nekoliko krivih poteza. No, uvijek je inspirativno raditi s mladim glazbenicima. Njima je to sjajna škola. Ja sam njima od pomoći, oni su meni od pomoći i smatram da je to pravi način na koji profesori i studenti moraju surađivati – kazao je Tarbuk.
Rad na ovako velikom projektu za koji pripreme traju već dugo, a intenzivne probe posljednjih tri mjeseca, koliko god zahtjevan bio, fantastična je prilika za studente, slažu se svi s kojima smo imali priliku razgovarati na jednoj od završnih, udarnih proba u zadnjem tjednu pred izvedbom. Polaznici Akademije likovnih umjetnosti rade na scenografiji i vizualnim materijalima, studenti Tekstilno-tehnološkog fakultet već mjesecima predano šiva kostime, a studenti Akademije dramske umjetnosti rade na producentskom i dramaturškom dijelu, oblikovanju svjetla, snimaju video i zvučne materijale… A uz redatelja Dolenčića, koredateljica je također studentica, Kristina Grubiša s prve godine diplomskog studija kazališne režije i radiofonije.
– I prošle godine sam asistirala na operi Muzičke akademije “Pepeljuga”, ali ovaj put sam uključena u cijeli proces, od pretpripreme i organizacije. Zaista ima jako puno stvari na koje treba paziti i to je taj nekakav veliki, prekrasni kaos koji u projektima koje sam do sada radila nisam bila u mogućnosti iskusiti. Zato je ovo za mene jedno super pozitivno iskustvo jer se u stvari uvijek najviše i najbolje uči u praksi – kazala nam je Grubiša.
Vrlo je teško, dodaje Dolenčić, i uskladiti studentske obaveze s pripremama za operu.
– Tu ipak nije riječ o profesionalnom kazalištu ili nekoj kazališnoj grupi, ovo je projekt četiriju različitih škola i ubaciti to unutar svih nastavnih programa zahtijeva veliko ekvilibriranje. Studentima to oduzima mnogo vremena, a ovih posljednjih dana ispričani su i s nastave zbog proba koje traju satima. S ovakvim projektom treba se krenuti i puno vremena unaprijed. Od trenutka kada sam prvi put čuo za ovu operu, do danas, prošlo je sigurno godinu i pol dana – otkriva nam Dolenčić.
No, bez obzira na ubitačan tempo i kompleksnost materijala koji moraju savladati, a uza sve to i pritisak epidemioloških mjera i čestih testiranja - u razgovoru s izvođačima, njihovo je uzbuđenje oko sudjelovanja u “Životinjskoj farmi” gotovo opipljivo. Ovo je, naglašavaju nam solisti Tena Lončarević i Marin Vitas, puno drugačija opera od bilo koje na kojoj su do sada imali priliku raditi. Osim što se moraju uhvatiti u koštac sa sijaset različitih glazbenih žanrova, politički nabijenom temom i pjevanjem na engleskom jeziku, na sceni moraju utjeloviti životinje, pritom učeći se kretati u neobičnim i vrlo složenim kostimima, hodati na sve četiri, režati i roktati.
– Ovo je za sada sigurno moja najveća produkcija. Uključen je zaista ogroman broj ljudi, a od prvih čitaćih probi, čišćenja teksta, vježbanja engleske dikcije, a zatim i do krajnjeg stadija povezivanja glazbe s emocijom, sve je to bio doista velik proces. Vrlo je izazovno i utjeloviti te likove, ući u uloge životinja – govori nam kontratenor Marin Vitas, koji će u subotu nastupiti u ulozi svinje Snowballa, žestokog revolucionara temeljenog na liku i djelu Lava Trockog.
Uživam u ulozi Snowballa, a iako bi ga možda netko drugi odglumio drugačije, ja ga tumačim kao naivčinu, dodao sam svemu tome jednu dobru dozu tjelesnog humora i ako bih ga morao s nekim usporediti, bio bi to Kramer iz Seinfelda - kaže Vitas.
Osim što je muzički zahtjevno, dodaje sopranistica Tena Lončarević, dodatna je specifičnost ovog djela što su svi solisti i zbor čitavo vrijeme, sat i pol vremena, na sceni, bez mogućnosti izlaska i pauze.
– Međutim, cijelo iskustvo mi je jako ugodno, meni su ovakvi projekti nešto u čemu najviše uživam i nešto čime se želim baviti. Uloge su i vrlo glumački zahtjevne, nisu u potpunosti ni životinje ni ljudi, već karikature. Ja tumačim ulogu Napoleona, koji u nekom prenesenom značenju predstavlja Staljina. U pripremama sam čitala i knjigu, o tome puno preživala, ali još uvijek se borim glumiti lika koji je moja potpuna suprotnost, muški lik, životinja i zlikovac – iskreno nam kaže Lončarević.
Sve u svemu, slažu se, publiku će ovog vikenda dočekati pravi spektakl - dosad neviđena, grandiozna, nesvakidašnja, ali i zabavna opera.