Ako se o njima govori koristeći samo vlastita imena, malo će ljudi prepoznati tko su Davor i Nikola. S druge strane, njihova su prezimena ono od čega su izgradili brend i po njima naziv nosi jedna od naših najvećih i najpoznatijih dizajnerskih i marketinških agencija – Bruketa&Žinić.
Od prošlog tjedna, doduše, promijenila je naziv u Bruketa&Žinić&Grey, no iza toga stoji tek činjenica da agencija od sada radi kao dio Grey grupe, koja je pak dio najveće svjetske grupacije za komunikacijske usluge WPP. A sve je počelo u studentskim danima prije 22 godine.
– Da izmislimo kako je sve krenulo ili da kažemo istinu? – kroz šalu odgovara Davor Bruketa na pitanje kako je tvrtka nastala te dodaje kako je službena verzija da su posao započeli na fakultetu.
– Istinita je da smo na šanku u zagrebačkom klubu Gjuro u dva ujutro pronalazili prve poslove – objašnjava Nikola Žinić smijući se.
Davor Bruketa te je 1995. godine bio 22-godišnji student na drugoj godini dizajna, a Nikola Žinić bio je pet godina stariji. On je studirao arhitekturu i nakon toga dizajn na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu.
– Upoznali smo se u studiju Ivana Doroghyja gdje sam ja radio kada je Bruketa došao na studentsku praksu. Kroz nekoliko smo projekata skužili da slično razmišljamo i odlučili smo pokrenuti posao. Otvorili smo mali dizajn-studio i u početku uglavnom radili za neke kulturnjake, crtali plakate za kazališta, kataloge... U to smo se vrijeme bavili baš čistim dizajnom – kaže Žinić koji, kada se prisjeća tadašnjih vremena, kaže da u početku nije ni na firmu ni na posao gledao kao na nešto što će mu donijeti velik novac. Tada su znali raditi samo za pivo ili kavu.
– Mladi i nadobudni kreativci koji su željeli stvarati – zaključuje te se prisjeća kako se u ono vrijeme drugačije nije ni moglo. Iako je na tržištu postojala potreba za novim dizajnerima i svježim idejama, situacija je u zemlji bila jako loša.
– To je bila godina kada je završavao rat, banke su propadale, nitko nije ništa plaćao. Ti si radio, a uopće nisi bio siguran hoćeš li ikada vidjeti novac. Danas je tržište puno uređenije i puno sređenije. Više nema tih problema, banke su sigurne, klijenti plaćaju redovito. I puno je lakše doći do novca za investiranje. Nama je jedina opcija bila da posudimo novac za pokretanje posla od staraca. Oni su digli kredit i, umjesto da kupe auto, dali su nama lovu da kupimo kompjutor. Koji je onda i koštao kao prosječni automobil – govori Nikola Žinić te dodaje kako se, s druge strane, danas teže istaknuti jer je konkurencija puno veća. Ipak, i konkurenciju vole jer ih, kaže, tjera da budu što bolji.
Devedesete su pak bile prava prilika za stvoriti nešto novo. U to je vrijeme na tržištu nedostajalo mladih dizajnera jer je na sceni uglavnom bila starija generacija. Među prvim poslovima kojima su se Bruketa&Žinić mogli pohvaliti bio je plakat za kazalište Gavella, katalog za Muzejski galerijski centar, rad za Radio 101, a oduševilo ih je kada su mogli dizajnirati kalendar za Pepsi Colu. U početku novac koji su zaradili uopće nisu trošili, nego su ga ulagali u poslovanje.
– Radili smo u jednom malom unajmljenom prostoru u Novakovoj ulici, jedino što smo imali je naša kreativnost, prvi portfolio i jako veliku upornost. Uzeli smo svoje prve radove i doslovno kucali od vrata do vrata po cijeloj Hrvatskoj. Malo-pomalo dobivali smo sve veće i veće poslovne ponude – kaže Davor Bruketa. Prisjeća se i kako nisu tada klijente morali uvjeravati samo da dobro rade, nego su velikoj većini morali objašnjavati što to oni kao dizajneri i marketinški stručnjaci uopće rade. Unatoč tomu, već su onda zapošljavali nekoliko ljudi, a pravi bum i rast dogodili su se 2003. godine kada su shvatili da ih ne zanima samo dizajn te su odlučili prerasti u komunikacijsku agenciju gdje je dizajn postao samo jedan od proizvoda.
– Veoma smo brzo s 10 zaposlenika skočili na njih 50, a bilo je tada i već puno lakše raditi jer je naša struka postala prepoznata u javnosti. Sve su tvrtke jako zainteresirane za sve što može akcelerirati njihov uspjeh, a marketing i komunikacije tu su jako važni. Tijekom naše profesionalne karijere tu je došlo do dramatične promjene i danas je svaki ozbiljan poslovni subjekt spreman angažirati profesionalce za tržišnu komunikaciju i dizajn – kaže Bruketa, a to se vidi i prema podacima iz njihova poslovanja. Agencija Bruketa&Žinić OM imala je u 2016. godini prihod od oko 33 milijuna kuna, a među njihovim klijentima bili su Vipnet, Addiko Bank, Karlovačko, The Coca-Cola Company, Žito, Adris grupa, Croatia osiguranje, Konzum, Offertissima… Dobar odnos s klijentom jako im je bitan i uvijek pokušavaju naći kompromis između njihove ideje i svoje vizije.
– No zapravo tu nema puno filozofiranja, veoma brzo nakon marketinške kampanje ti vidiš rezultate koji ti pokažu je li ta komunikacija bila dobra ili nije. Rezultati su jako mjerljivi i prema njima se ocjenjuje naš posao – kaže ovaj kreativni dvojac, no ne odgovara na pitanje koja im je kampanja ostala u sjećanju kao najbolja ili najizazovnija.
– Ne možemo jednu kampanju izdvojiti kao najveći uspjeh. Naše najveće postignuće je što smo tijekom svih tih godina uspjeli zadržati visoku razinu kreativnosti i što svakom kampanjom sve više i više dižemo ljestvicu. Nekada se ujutro probudim i pomislim: “Danas moram biti još kreativniji nego jučer“, ali onda dođem na posao i sve bude kako treba. Svaki projekt koji na kraju dana daje dobar rezultat je uspjeh i mi se zapravo mjerimo po zadnjem projektu koji smo napravili, a ne po prijašnjima – kaže Nikola Žinić, dok Davor Bruketa dodaje i kako je svaki zadatak drugačiji od prethodnog.
– Naš je biznis konstantna promjena. Ništa nije “zapisano u kamenu” i mi se moramo stalno mijenjati i prilagođavati, ali to je tako oduvijek. Nekada su marketinški stručnjaci bili vikari koji su išli po trgovima i vikali poruke – govore Bruketa i Žinić koji su u međuvremenu, kako bi se prilagodili vremenu u kojemu rade, osnovali nekoliko sestrinskih agencija, među kojima su prva hrvatska agencija specijalizirana za brendiranje Brandoctor, digitalna agencija Brlog, shop koncept studio Brigada...
– Mi smo konstantno bilježili rast od 1995. pa sve do 2007. godine. Kada je 2008. godine došlo do velike krize, sredstva u marketingu jako su se srozala, gotovo za jednu trećinu. Onda smo svoju priliku odlučili tražiti i na inozemnom tržištu, pa smo se proširili u Beč, Azerbajdžan, Beograd… no nismo se uspjeli samostalno probiti na Zapad – prepričava Davor Bruketa te zapravo objašnjava kako je došlo do suradnje s golemom multinacionalnom kompanijom, najvećom svjetskom grupacijom za komunikacijske usluge WPP. Riječ je o kompaniji s uredima diljem svijeta koja broji više od 200 tisuća zaposlenika i koja je u 2016. uprihodila 14,4 milijardi funti. WPP je kupio većinski udio u agenciji Bruketa&Žinić koja će djelovati u sklopu njihove Grey grupe koja radi na više od 40 tržišta svijeta, a klijenti su joj brendovi poput Kellogg’sa, Nestlea, Canona, Pfizera... Grey već ima agenciju u Zagrebu, a hrvatska metropola postat će i greyev europski centar za efikasnost digitalnog oglašavanja.
Bruketa&Žinić su tijekom godina dobili nepregledan broj nagrada, pa se tako mogu pohvaliti da je 2012. godine u Cannesu njihova agencija proglašena drugom najučinkovitijom neovisnom reklamnom agencijom na svijetu, da je 2014. u Londonu proglašena jednom od vodećih svjetskih neovisnih agencija i da je 2015. godine u Beču uvrštena među 200 najboljih dizajnera ambalaže na svijetu. Zbog nagrade AdAgea za najbolju nezavisnu međunarodnu agenciju primjetio ih je WPP.
– Onda smo im “ušli u radar” i došli su nam s idejom da kupe udio u agenciji. Pregovori su trajali tri godine i eto nas sada ovdje gdje jesmo – govori Davor Bruketa te ističe kako im je takva suradnja realno otvorila izlazak na tržište kojemu sami nemaju pristup. Već sada rade na projektima u New Yorku, Moskvi i Londonu.
Nikola Žinić i Davor Bruketa raduju se novim izazovima, no ono što im je najvažnije jest da su zadržali isti mladenački duh i entuzijazam kao na početku karijere. U međuvremenu im je drago što su pokazali da i u Hrvatskoj možeš biti uspješan.
– Najvažniji je trud, talent je tek 10 posto uspjeha. No 90 posto je sposobnost da realiziraš svoju ideju. Mnogi imaju dobre ideje, ali ih ne znaju realizirati. Ako želiš biti vrhunski, nikada se ne možeš zadovoljiti dobrim i uvijek moraš htjeti još i još. Do savršenstva – govori Nikola Žinić te dodaje kako mnogi misle da je posao marketinškog stručnjaka samo smišljati ideje, no zapravo je iza svake ideje jako puno istraživanja tržišta, ljudi, mentaliteta…
– Oglašavanje uvijek reflektira kulturu zajednice. Kakvo smo mi društvo, takvo nam je i oglašavanje. Čini mi se da u Hrvatskoj ima prostora za napredak što se tiče hrabrosti i eksperimentiranja. Mi smo još dosta tradicionalniji i konzervativni od Zapada – kaže pak Bruketa.
Oni obojica na svojim idejama rade praktički od 0 do 24 te ističu kako je posao marketinškog stručnjaka zapravo stil života. Ipak, obojica su naučila kako odvojiti privatno od poslovnog pa se, osim poslovnim uspjesima, mogu pohvaliti i sretnim obiteljskim životima o kojima ipak ne otkrivaju previše.
– I mi smo normalni ljudi, imamo supruge i djecu, idemo s obitelji na more, družimo se vikendima... Samo nam nekad tijekom nedjeljne šetnje s klincima padne na pamet ideja za neku novu reklamu – govore kroz smijeh Davor i Nikola koji, iako su počeli suradnju zbog istih poslovnih ideja, ističu kako su privatno potpuno drugačiji. Bruketa tako ima “oko za detalje“, a Žinić brže dolazi do konačnog rješenja.
– Ali baš smo takvi kakvi jesmo savršena kombinacija – zaključuju Davor i Nikola, odnosno Bruketa i Žinić.
Krvavi proljev..covijek dobije!A sta drugo reci a nepogrijesiti!!!!!!!😕