Imate li vi osjećaj da izlozi trgovina poprime božićno ruho čim vani počne padati temperatura? Dekoracije se svake godine sve ranije usele u trgovine, a psiholozi iz Velike Britanije smatraju da to može imati negativne posljedice na zdravlje.
Konkretno, riječ je o božićnim pjesmama za koje mnogi jedva čekaju da se počnu vrtjeti na radijskim postajama. Međutim, znanstvenici kažu da to može prouzročiti anksioznost.
– Podsjeća nas na to da moramo kupiti darove, organizirati proslave i biti na raspolaganju drugima više nego inače – kaže psihologinja Linda Blair za Sky News.
To dovodi do impulzivne kupnje, što je za trgovce dobro, no kod kupaca stvara osjećaj obveze, odgovornosti i prouzročuje visoku razinu stresa. Neki smatraju kako je "prihvatljiv" datum 22. listopada, dok će mnogi reći kako je to ipak i dalje - prerano.
Osim preranog slušanja božićnih pjesama, znanstvenici su otkrili da i prevelika količina božićnih pjesama može utjecati na mentalne probleme. Prema pisanju portala Ordinacija.hr, to se posebno događa ako radite u trgovini.
Objašnjavaju to ovako: kad prvi put u sezoni čujete Mariah Carey i njenu "All I want for Christmas is you" vjerojatno se osjećate dobro i veselo. No ako je na "repeatu" cijeli dan, onda polako ide na živce.
Problem nastaje kod ljudi koji su stalno izloženi takvoj glazbi, primjerice oni koji rade u dućanima ili na blagdanskim sajmovima. Zašto? Svu energiju troše u to da se "ogluše" na ono što svira. To troši toliko energije da vam onemogućuje na to da se koncentrirate na bilo što drugo.
No ako mislite da će trgovine/radio ikada prestati puštati ovu glazbu, imamo loše vjesti. Istraživanja su pokazala kako ona uvjetuje ponašanje kupaca. Ukratko, dovoljno božićne glazbe tjera kupce da više troše i ostaju dulje u dućanu.