Kriza ili ne, ako je dobre volje – za svakog se može naći kakva zgodna sitnica pod božićnom jelom! Rezonira tako i peteročlana obitelj Grilec, u kojoj mama Ivana nepogrešivo pogađa kad treba originalnim detaljem oduševiti onog kome su namijenjeni ili pak urediti dom. Obitelj je velika – suprug Luka, petogodišnji Bartol, troipolgodišnja Marta i jednoipolgodišnji Toma, tete, stričevi, nećakinje i nećaci, bake i djedovi... Osmero malenih i dvanaestero odraslih – i svi će dobiti darove.
Svi će dobiti dar
– Nismo odredili svotu, ali i ne trošimo previše. Bit je u tome da će svatko biti sretan sitnicom koju dobije. Neki će dar možda stajati sto kuna, neki trideset, ali njihova se vrijednost ne mjeri novcem. Neki će biti kreativni, primjerice, već sam izrađivala baki i didi kalendare s fotografijama unučadi, ili će možda netko dobiti uramljenu fotografiju djece ili obitelji, takve sitnice – kaže ta mlada mama. I uz troje djece nađe vremena i potrudi se tražiti darove. Bartola čeka željena društvena igra, Martu plišanac kojeg želi grliti, a Tomu autić. Za supruga Ivana već dva tjedna traži poseban dar, koji ne smijemo navesti da ne pokvarimo Luki iznenađenje. Jer, ne sumnjamo, ona će ga i pronaći.
Daruje se i hrana
Grilecovi su ogledni primjer većine s obzirom na podatak da oko tri četvrtine (74%) građana ove godine planira kupnju božićnih darova, a od toga će ih većina, 60%, poklanjati članovima obitelji. Njih 34% kupuje ih za djecu, 18% za prijatelje, podaci su istraživanja koje je proveo GfK na reprezentativnom uzorku od 800 ispitanika starijih od 15 godina u prvim danima prosinca.
Ponajprije se traže sitnice simbolične vrijednosti (u 40% slučajeva), zatim slastice, igračke, kozmetika i parfemi te odjevni predmeti (u rasponu od 34% do 36%). Za korisne predmete za osobnu upotrebu odlučit će se 18% darivatelja, za edukativne darove 15%, na korisni predmet za kućanstvo 13%, dok će nakit kupovati njih 10%, a alkoholna pića 9%.
Na te poklone 73 posto građana planira potrošiti najviše 1000 kuna, a u prosjeku to je oko 400 kuna po osobi. Naime, tu spada 9% onih koji će potrošiti do 100 kuna, 20% do 300 kuna, te po 22% onih koji će dati od 301 do 500 i od 501 do tisuću kuna.
Simboličan poklon do 100 kuna najviše planiraju, očekivano, osobe iz obitelji s najnižim prihodima kućanstva (27%) te kod starijih od 65 godina (19%). I dok će više od polovice na darivanje potrošiti jednako novca kao i lani (57%), skoro trećina (27%) ove godine reže budžet za darove. Međutim, 9% dat će i više.
Približno četvrtina ispitanika izjavila je da uopće ne planira nikakvu kupnju poklona. Osnovni je razlog to što ih 58% nema novca, kako su najčešće naveli ispitanici u Slavoniji (75%) i sjevernoj Hrvatskoj (71%), zatim žene (70%) te članovi kućanstava čija prosječna primanja ne premašuju 3500 kuna (74%). Još 35% ispitanih u ovoj skupini uopće nema naviku kupovanja poklona, a 9% o tome i ne razmišlja.
Kava, gazirani napici, voćni sokovi, pivo te čokoladni asortiman i mineralne vode proizvodi su koji redovito bilježe najveći rast prodaje u vrijeme prosinačkih blagdana sv. Nikole, Božića i Nove godine, pa je izgledno da će tako biti i ove godine.
Tesko je kupiti poklon ovih dana. Ja sam razmisljao sto kupiti svojima.... Jednome sam mislio kupiti novcanik. No, nema sto staviti unutra.. Onda sam mislio kupiti grijalicu, ali struja je preskupa. Razmisljao sam o laptopu, ali je internet iskljucen. Taman sam razmisljao o cizmama, a bila je juzina. Onda sam razmisljao o cipelicama, a pao je snijeg. Razmisljao sam kad ce placa leci, kasni samo 6 mjeseci. Onda mi je sinulo !!!!!!!!!!!! Odvescu ih na trg, ispod barjaka, i izreci rijeci jednog naseg velikana: \"Imamo Hrvatsku ........... \"