Subotnja špica, tradicionalno rezervirana za kupnju u središtu grada, Zagrepčanima se svela na ispijanje kava, što su na svojoj koži prvi osjetili trgovci u Ilici. Nekadašnja gradska trgovačka meka posljednja je pokleknula u borbi s velikim i dobro opremljenim centrima koji građanima osim trgovina nude primamljive sadržaje poput kina, kuglana, parkova... Prvi su se na udaru našli obrtnici po kojima je Ilica nekad bila poznata. Danas je gotovo nemoguće pronaći urara ili postolara.
Iako lijepo vrijeme mami sve više ljudi u središte grada, najduljom zagrebačkom ulicom dominiraju vrišteći natpisi ”rasprodaja zbog zatvaranja” ili pak “finalni popust”.
Kraj ekskluzivnih marki
Kupaca je najmanje u ekskluzivnijim trgovinama s visokim cijenama, pogotovu za današnje prilike. Tako uskoro svoja vrata zatvara i trgovina urbane odjeće za mlađe – Miss Sixty. – Zatvaramo jer nema baš mnogo posla – kratko je rekla jedna od prodavačica u toj trgovini u kojoj su popusti u povodu zatvaranja od 50 do čak 70 posto.
Među onima su koje se uskoro brišu s popisa trgovina u popularnoj Ilici i Gerry Weber, trgovina muškom odjećom, u kojoj je trenutačno popust od 50 posto.
– Gasimo se kao brend – šturo je objasnila prodavačica što se događa s muškom linijom toga poznatog brenda.
Popusti i na nove kolekcije
Brojnim trgovcima u samom središtu ne pomažu ni iznimno veliki popusti i snižene cijene čak i novih kolekcija, kao npr. u trgovini X nation koja nudi 30 posto popusta na proljetnu odjeću. I trgovina MAK ima 20 posto popusta na novu kolekciju kako bi privukla što više kupaca.
Među natpisima o sniženjima često se naiđe i na one poput “zatvoreno zbog adaptacije”, “iznajmljuje se poslovni prostor”, “otvorenje uskoro” ili su jednostavno izlozi oblijepljeni metrima starog papira...
– Ne zatvaramo se, ali osjeti se manji broj kupaca, osobito subotom. Recesija i otvaranje novih trgovačkih centara utjecali su na sve manji broj kupaca ovdje u središtu – kažu u trgovini Calida. Natpis veliko sniženje i na trgovini je obućom Barka, ali unatoč tome, i ona je zatvorena, kao i trgovina dječjom opremom Fabella jr. na kojoj stoji natpis “sniženo od 60 do 80 posto”. Totalna se rasprodaja oglašava i u trgovini Greta Fashion, ali vrata su nam bila zatvorena. Popularna trgovina talijanskih cipela Aldo zatvorila je svoja vrata kupcima. Među zatvorenima je i optika Bruno.
– Nemam baš komentara, recesija se osjeti i ima manje ljudi – kažu u jednoj od zlatarnica u Ilici.
Iako nije čudno što se trgovine u Ilici zatvaraju i otvaraju ili sele s jednog mjesta na drugo, trgovci su složni da se više ne može raditi bez popusta. Nikada nisu imali takva sniženja i nikada nije bilo toliko odricanja od marže kao danas. Kraj mnogobrojnih trgovačkih centara ni kupci više nemaju potrebe otići u Ilicu, a i ono malo što odlaze, svede se na šetnje i ispijanje kava te pokoji ulazak u trgovinu ako im poglede privuče zanimljiv izlog.
– Ilicom volim šetati, a usput gledam izloge. Uđem u pokoju trgovinu i slučajno nešto kupim. Nikada ne idem onamo u ciljane šopinge, ali odem do trgovina poput primjerice Lusha kojih nema ni u jednom trgovačkom centru što mi je blizu – rekla nam je Helena Radić, prolaznica Ilicom. Kriza i trgovački centri već stoje Ilicu primata u kupnji, a bez pametne strategije carstvo za šopingholičare postat će samo šetnica za obitelj.
Pojava da gradske jezgre opustoše u trg. smislu je znana i iz susjednih država. Preciznije rečeno, to je nuspojava velikih shopping centara na rubovima tih gradova, a u slučaju ZG je golema krivnja urbanista što nisu grupirali trgovačke centre na rubovima nego imate slučaj recimo u zapadnom dijelu, duž LJ/ZG avenije i Škorpikove da je jedan centar pa 200 m ledine ili kukuruza pa onda još jedan shopping centar pa onda neko skladište ili hangar i onda sljedeći centar i tako km. Nema šanse da bi kao pješak obišli te shopping centre, busni prijevoz je rijedak, a čak nije lako ni autom to sve ispatrolirati. S druge strane, Beč ili Ljubljana su to riješili urbanistički mnogo pametnije i imate grupiranih po par stotina trgovina u tim cijelim shopping četvrtima (npr. BTC City u Ljubljani). Vozi i gradski prijevoz izravno kroz shopping četvrt i to je onda zgodnije nego kupovati u starim gradskim jezgrama, bar što se tiče pješačenja. Dakako, romantike starih gradskih ulica i trgova, e toga nema...