Skromnu hotelsku sobu, nedotjeran kafić i staromodnu prodavaonicu puno
je lakše zaboraviti od gruba recepcionara, spora konobara ili
neljubazne prodavačice. Čovjek je, uistinu, ključ uspjeha u turizmu,
kako kaže i naziv nacionalne akcije Hrvatske turističke zajednice, a
turistički je domaćin bez ikakve sumnje ključan činitelj uspjela
odmora.
U sklopu spomenute HTZ-ove akcije prije nekoliko dana je na najvećem
godišnjem skupu turističkih radnika, Danima turizma u Opatiji,
nagrađeno dvadeset i petero ponajboljih u isto toliko kategorija.
Tradicionalno su birani najbolji turoperator, agencijski djelatnik,
konobar, turistički vodič, recepcionar, kuhar, hotelski domaćin,
animator, privatni iznajmljivač, carinik, policajac, taksist, čistač,
spasilac...
Među najboljim je djelatnicima u 2008. i dugogodišnji svjedok mijena u
hrvatskom turizmu, konobar s tridesetogodišnjim iskustvom, danas
voditelj bara u jednom od najboljih dubrovačkih hotela Tihomir Topić.
– Visokom turizmu kakav imamo u Dubrovniku ide, sezona je bila dobra.
Tko se, poput Dubrovnika, uspije nametnuti takvom orijentacijom, za
njega mislim nema straha u budućnosti – kaže naš sugovornik Topić i
potvrđuje kako se u tri desetljeća u našem turizmu promijenilo sve.
I gosti i domaćini
– U socijalizmu se radilo ležernije, bilo je dovoljno i ako je nekoliko
pojedinaca dobro odradilo posao. Sada se radi odgovornije, savjesnije,
ljudi su svjesniji da se gost mora zadovoljiti, jer od njega živimo. A
i sami su gosti zahtjevniji. Više putuju, sve su vidjeli, znaju što je
u trendu... – priča Tihomir Topić.
Kad ti moderni nomadi požele drugi jastuk u sobi, određenu vrstu
šampanjca i sl., nitko ne zakoluta očima, nego se gleda udovoljiti mu
što prije. Čak i kad je istina, ako je uopće, da su danas turisti puno
škrtiji na napojnicama.
– Gledajte, nekad bi gosti u hotelu odsjeli dan, najčešće dva, a
ponekad i mjesec ili čak više. Upoznali bi se s osobljem, zbližili, i
dogodilo bi se više prilika da nekoga nagrade. Sada, pak, često ostanu
tri dana, ni lica si gotovo ne stignemo zapamtiti – govori naš
sugovornik.
Turističke promjene bilježe i u labinskoj Turističkoj zajednici, čija
je direktorica Radmila Paliska-Kos proglašena najboljom u sustavu TZ-a.
A da se s promjenama uspješno nose, potvrđuju tri nagrade – Rapcu Plavi
cvijet, Labinu Zeleni cvijet te nagrada za plažu Maslinica.
– Sezona je bila dobra, dva posto bolja od lanjske – kaže Radmila
Paliska-Kos.
Na tome području uspjeli su čak ugostiti 10 posto više Nijemaca, dok su
mnogi zabilježili smanjenje njemačkih gostiju.
– Naši su hotelijeri uspjeli pogoditi dobar omjer ponude i cijene. Kao
dobra formula pokazala su se i dva nova luksuzna obiteljska hotela,
koja su i s višim cijenama radila tijekom cijele godine. Iduća će
godina biti teža, ali uz pametnu cjenovnu politiku ne bi smjelo biti
problema – smatra R. Paliska-Kos i ističe doprinos turističkih
zajednica u turizmu.
Doprinos turizmu, osim izabranih dvadesetpetero, dali su i mnogi drugi.
Primjerice, voditeljica poslovne jedinice Zelenilo u vukovarskom
Komunalcu Zorica Sabljak. Vukovarci su svjedoci da se svakim novim
nasadom njihov grad i životi vraćaju korak bliže prošlosti, u kojoj su
lijepi parkovi bili jedno od obilježja Vukovara.
– Kada nešto uređujemo, sadimo, ljudi prilaze i govore kako ih to
veseli. Mnogi se iznenade kad vide koliko radosti može donijeti
rascvjetala površina, čak i kada je uz nju kakva ruševina. Svake godine
napravimo nešto novo u naših desetak parkova i parkića. Nismo još
odredište u koje turisti dolaze ciljano, ali i gostima u prolazu svidi
se kada kroz prozore autobusa vide naše bugenvilije, salvije,
pelargonije, vodenike... – vjeruje, i to s pravom, Zorica Sabljak.
Predstavljamo pobjednike izbora Hrvatske turističke zajednice u akciji 'Čovjek – ključ uspjeha u turizmu'