I kad već svi misle da je jedna tragedija zaboravljena, gotovo pometena
pod tepih, što zbog nemoći, što zbog površnosti svjetskih političkih
struktura, umjetnici bude mučna sjećanja. Učinio je to u ZKM-u
skladatelj Miro Dobrowolny zajedno s cijelom svojom ekipom suradnika u
sklopu ovogodišnje glavne teme Muzičkog biennala koja se na sve moguće
načine bavi odnosom umjetnosti i politike.
Za žrtve pokolja
Nitko u svom standardnom optimiznu pamćenja nije mogao ostati
ravnodušan da bi možda koji sat poslije opet utonuo u njega.
Dobrowolny, rođen u Zagrebu 1959. godine, živi i djeluje u Njemačkoj i
zagrebačku praizvedbu svoga multimedijskog rada Zilverstad/Srebrenica
za pjevača, glumca, plesača, dva zbora i komorni instrumentalni sastav,
filmske projekcije i kameru uživo posvećuje žrtvama pokolja pred očima
svijeta i “zaštitničkih” nizozemskih vojnih snaga. Vjerojatno sama
glazba Dobrowolnoga ne bi sve izrekla, pa je multimedijski pristup sa
scenama u kojima se rabe i televizijski dokumentarni materijali s
velikog ekrana dodatna mučnina i podsjetnik na vlastiti zaborav.
Struktura djela zasniva se na glavnom liku, preživjelom iz Srebrenice,
Ahmu koji je uspio pobjeći i vraća se na bijesnom motociklu koji je
zapravo samo maska njegova nezaborava, ali i idealističke misli mladoga
čovjeka da je suživot u ostacima jedne multikulturalne zajednice – koja
se u ovom slučaju zove Srebrenica – moguć baš kao prije sustavnog
ostvarivanja nauma pobjesnjelih ideologa ratne mašinerije.
Daleko od pamfleta
Ne treba pomisliti da je riječ o glazbeno-scenskom pamfletu koji će
nešto proklamirati i načas posuti pepelom nečistu savjest. U tome će
velikim dijelom pomoći i visokoprofesionalni i nadasve uvjerljivi
izvođači. Uz disciplinirani instrumentalni Art Ensemble NRW i Komorni
zbor Ivan Filipović, predvodi ga glumac i redatelj Helmut Wenderoth,
vješti plesač Frieder Mann i nevjerojatni tenor Wolfram Wittekind koji
dijelove teksta na hrvatskom toliko dobro artikulira da bi se mnogi
pjevači kojima je to materinski jezik mogli samo ugledati u nj. Kolaž
tekstova načinili su skladatelj, glumac te Georg Trakl uz one
dokumentarne Zdravka Luburića.