Tragedija teškog zločina u Srebrenici u scenskom obliku nosila je snažnu poruku

Nezaboravljeni srebrenički zločin

20.04.2009.
u 18:06

I kad već svi misle da je jedna tragedija zaboravljena, gotovo pometena pod tepih, što zbog nemoći, što zbog površnosti svjetskih političkih struktura, umjetnici bude mučna sjećanja. Učinio je to u ZKM-u skladatelj Miro Dobrowolny zajedno s cijelom svojom ekipom suradnika u sklopu ovogodišnje glavne teme Muzičkog biennala koja se na sve moguće načine bavi odnosom umjetnosti i politike.

Za žrtve pokolja
Nitko u svom standardnom optimiznu pamćenja nije mogao ostati ravnodušan da bi možda koji sat poslije opet utonuo u njega. Dobrowolny, rođen u Zagrebu 1959. godine, živi i djeluje u Njemačkoj i zagrebačku praizvedbu svoga multimedijskog rada Zilverstad/Srebrenica za pjevača, glumca, plesača, dva zbora i komorni instrumentalni sastav, filmske projekcije i kameru uživo posvećuje žrtvama pokolja pred očima svijeta i “zaštitničkih” nizozemskih vojnih snaga. Vjerojatno sama glazba Dobrowolnoga ne bi sve izrekla, pa je multimedijski pristup sa scenama u kojima se rabe i televizijski dokumentarni materijali s velikog ekrana dodatna mučnina i podsjetnik na vlastiti zaborav.

Struktura djela zasniva se na glavnom liku, preživjelom iz Srebrenice, Ahmu koji je uspio pobjeći i vraća se na bijesnom motociklu koji je zapravo samo maska njegova nezaborava, ali i idealističke misli mladoga čovjeka da je suživot u ostacima jedne multikulturalne zajednice – koja se u ovom slučaju zove Srebrenica – moguć baš kao prije sustavnog ostvarivanja nauma pobjesnjelih ideologa ratne mašinerije.

Daleko od pamfleta
Ne treba pomisliti da je riječ o glazbeno-scenskom pamfletu koji će nešto proklamirati i načas posuti pepelom nečistu savjest. U tome će velikim dijelom pomoći i visokoprofesionalni i nadasve uvjerljivi izvođači. Uz disciplinirani instrumentalni Art Ensemble NRW i Komorni zbor Ivan Filipović, predvodi ga glumac i redatelj Helmut Wenderoth, vješti plesač Frieder Mann i nevjerojatni tenor Wolfram Wittekind koji dijelove teksta na hrvatskom toliko dobro artikulira da bi se mnogi pjevači kojima je to materinski jezik mogli samo ugledati u nj. Kolaž tekstova načinili su skladatelj, glumac te Georg Trakl uz one dokumentarne Zdravka Luburića.

Želite prijaviti greške?