Izgradnja Nizinske pruge od Rijeke do mađarske granice jedan je od velikih infrastrukturnih projekata čiji su realizaciju najavili Domoljubna koalicija i Most. Taj projekt težak oko 4,6 milijardi eura tako je ponovno revitaliziran nakon što ga nije provela bivša HDZ-ova vlada i nakon što je od njega odustala Kukuriku koalicija kad je došla na vlast iako je u njenom Planu 21 bila navedena izgradnja Nizinska pruga.
Vlada Zorana Milanovića odlučila se na kraju umjesto izgradnje nove pruge za obnovu i modernizaciju postojeće pruge od Rijeke do Zagreba. Od Zagreba do Botova na hrvatsko-mađarskoj granici u planu je obnova postojećegi i zgradnja drugog kolosijeka. Nadmetanje za izvođače radova na dionici Dugo Selo – Križvci za posao težak 200 milijuna eura još je u tijeku, dok je pruga od Križevaca do granice još u projektiranju, a procijenjena vrijednost radova na toj dionici je 275 milijuna eura.
Radovi na obje te dionice će sufinancirati iz fondova EU. Bivša Vlada je odustala od izgradnje Nizinske pruge jer je procijenila da će teško naći novac za tako veliku investiciju. Ni u kojem slučaju zbog gospodarske krize nije mogla računati na sredstva iz državnog proračuna. Opcije su joj bile ili EU fondovi ili koncesija. No pokazalo se da će taj projekt teško dobiti novac iz EU fondova s obzirom na njegovu cijenu i nedovoljno veliki promet na tom koridoru.
Kao opcija spominjala se i koncesija, a govorilo se u prvom redu o kineskim investitorima, ali i onima iz zemalja EU poput Njemačke. U igri su tako bile tvrtke China Ocean Shipping Company (COSCO) koja je bila zaintersirana i za ulaganje u Luku
Rijeka te njemačka tvrtka DB International, koja je dio grupacije Deutsche Bahna. No Milanovićeva Vlada je ipak donijela odluku da se ide u projekt obnove postojeće pruge, koji je težak oko milijardu eura.
U sadašnjoj Vladi pak, kako se može ćuti, opet će u igru za Nizinsku prugu pokušati vratiti Kineze. Prvi razgovori će se o tome voditi već krajem ovog mjeseca kad u Hrvatsku stiže jaka kineska gospodarsko-politička delegacija. Taj posjet je dogovoren za boravka predsjednice Kolinde Grabar Kitarović Kini u listopadu prošle godine.
U Vladi su tako skloni dati izgradnju pruge od Rijeke do Zagreba u koncesiju, a za što bi bilo potrebno raspisati međunarodno javno nadmetanje.
Pri tome računaju na interes kineskih kompanija i za riječku luku koju je potrebno proširiti na otok Krk, a koja bi Kinezima poslužila kao vrata za ulaz njihove robe na tržište EU. U svemu tome će igrati vrlo važnu ulogu i politika koja bi trebala pridobiti na hrvatsku stranu u prvom redu Mađarsku s kojim je hrvatska jako zahladnila odnose za prošle vlade. Mađari naime su pokazali veliki interes za gradnju drugog kolosijeka od slovenske Luke Koper prema mjestu Divača otkud dalje ide pruga prema Mađarskoj jer je sadašnji kapacitet jednokolosiječne pruge na tom dijelu premali za prijevoz roba iz luke prema unutrašnjosti.
Nova Vlada će stoga pokušati privoliti Mađare da se okrenu Nizinskoj pruzi i naravno Luci Rijeka.
>>Projektanti vide prednost gradnje tunela pred pelješkim mostom