Talent showovi nisu novost na domaćim televizijama, no u posljednjih godinu dana kao da su preuzeli male ekrane. Sudeći prema najavama za ovu jesen, nećemo ih se tako lako ni riješiti.
Vrijeme je za rock
Neki od njih oborili su rekorde gledanosti, a došlo je i do pozitivnog kulturološkog šoka jer su se kroz nastupe kandidata ponovno etablirali glazbeni stilovi za koje se vjerovalo kako su možda već na zalasku popularnosti.
Netom završeni "The Voice" koji smo pratili na HRT-u i "Tvoje lice zvuči poznato" Nove TV koji se pogurao na prvo mjesto na ljestvici najgledanijih zabavnih sadržaja na malim ekranima od 2007., tako su u mainstream pogurali Ivana Dečaka i Tomu in der Mühlena, dvojicu rokera. Obojica će potvrditi kako su te emisije razbile predrasudu da rock glazba i rock'n'roll koji zastupaju kroz stavove i način života nisu za udarni termin.
– Popularnost mi je narasla neslućeno, iako bih ipak rekao da je Voice tek nastavak 15-godišnjeg rada s Vatrom. Ponekad se od fanova moram skrivati kad izlazim ili ih upozoravati da sam vani s obitelji. Ali, to godi jer se vidi da te ljudi priznaju i da se publika promijenila i vratila urbanom – kaže nam frontmen Vatre Ivan Dečak dodajući kako je upravo talent show postao mjesto promocije zapostavljenih glazbenih stilova, ali i mladih bendova i izvođača.
Slično razmišlja i Aleksandra Kovač, članica žirija X Factora koji pratimo na RTL televiziji. Već 20 godina, koliko je prisutna na glazbenoj sceni, komponira i producira pop glazbu po svjetskim standardima i uzorima.
– X Factor kao globalni brend promovira modernu i progresivnu pop muziku pa samim tim očekujem da se i kandidati s tim poistovjete. Uvjerena sam da turbofolk nikako ne treba biti sastavni dio repertoara ovakvog natjecanja, jer je ovo jedina šansa i nada mladima koji ne slušaju tu vrstu glazbe da pokažu što znaju. Broj i kvaliteta natjecatelja koji su se prijavili ove godine potvrđuje da ih ima puno – kaže A. Kovač.
Tomo in der Mühlen ističe pak da je kod publike došlo do zasićenja savršenstvom te da gledatelji traže sadržaj s kojim se lakše mogu poistovjetiti. Slično razmišlja i Dečak.
– Mene je upravo taj odmak od savršenstva privukao Voiceu. Ne čini umjetnika samo glas već on dolazi kao komplet, kao osobnost, a show je pokazao kako netko tko pjeva heavy metal i ima piercing doista može biti simpatičan i nekoj baki – kaže Dečak.
Nepotrebno podcjenjivanje
Je li se to onda Hrvatska pomaknula prema urbanom, pitamo sugovornike.
– Mislim da to nikad i nije bilo sporno, nego smo mi sami sebe dosta podcjenjivali. Dečak s bendom, a ja na motoru proputovali smo cijelu Hrvatsku i nisam bio na mjestu gdje ne bih našao ljude slične sebi. Najpopularnija glazba je rokerska, ljudi se tetoviraju, voze motore. Nije to situacija kao prije 30 godina kada su ljudi slušali "estradnjake" i ništa drugo. Sada je to pomiješano, a nažalost u posljednjih 30 godina lagano je nestao i mainstream – kaže In der Mühlen. Dečak dodaje i kako je s prodorom interneta u kojem se sve događa i širi brzo publici izbor znatno proširen te se nužno ne moraju opredjeljivati.
Aleksandra Kovač ističe, kao odgovor na pitanje zašto je X Factor popularniji u regiji nego u Hrvatskoj, da je situacija na glazbenoj sceni danas jasan odraz društva i kulture naroda. Iz određenih političkih i socioloških razloga, glazbena scena podijeljena je na moćnu i dobro organiziranu folk scenu, koja funkcionira po principu ponude i potražnje, uz golemu financijsku i podršku medija, koji tu vide izvor zarade, a sva ostala glazba opstaje zahvaljujući entuzijazmu. Razlike ipak ima kad se govori o metropolama.
– Začudi me kada čujem da su izvođači turbofolka toliko popularni u Hrvatskoj, ali čini se da je to opći trend u regiji. Narodna glazba jest možda najpopularnija na Balkanu, ali i Zagreb i Beograd pokazali su prijašnjih godina da su centri kvalitetne glazbe kreirane po zapadnim standardima – nastavlja A. Kovač.
Usto, kažu naši sugovornici, publika će osjetiti što je originalno i vjerodostojno, a što nije, bez obzira o kakvoj je glazbi riječ.
– Iako se danas većina globalno uspješnih projekata radi planski, nakon nekog vremena oni nestaju jednostavno zato što je riječ o instant-projektima s ciljem što bolje zarade. To je legitimno, no publika dugoročno prihvaća bendove koji ne odustaju od svoga stila, ako treba i godinama. Pokazalo se i kod nas kako je to točno jer takvi naši bendovi danas nastupaju i vani – zaključuje Tomo in der Mühlen.
>>X Factor Adria od nedjelje emitira dvije emisije uživo
>>Iva i Jelena osvojile žiri, 9 Control publiku! Grupa Infinitas oprostila se od 'X Factora'