Bog, domovina, nacija, svi na pod, ovo je privatizacija, napravite mjesta za obitelji dvjesta! Upečatljivi su ovo i snažni stihovi pjesme "Firma" benda Hladno pivo koji je opisao sudbinu tisuća radnika koji su zbog tuđe pohlepe i želje za brzim bogaćenjem ostali bez svojih radnih mjesta.
Trajna bilješka povijesti
Kako bi ova priča i u videospotu poslala jasnu poruku krivcima za ovakvu situaciju, ali i kako bi se mlade naučilo nešto o posljedicama privatizacije, redatelj spota Andrej Korovljev bivše radnike Gredelja, Diokija i Kamenskog zamolio je da sudjeluju u snimanju videa za "Firmu" koje se odvijalo na autentičnim lokacijama – pogonima koji su nekada bili njihova radna mjesta.
– Susprezala sam suze dok sam izgovarala svoj tekst na snimanju i dok sam stajala pred vratima tvornice u kojoj sam zarađivala za kruh – s puno emocija nam Danica Radošević opisuje povratak na radno mjesto u Kamenskom na kojem je provela 19 godina. Teško joj je, kaže, bilo snimati i u pogonu Gredelja, tvorničkom divu u kojem joj je radio pokojni suprug. Prisjetila se i kako je veliki dio radnog vijeka provela strepeći hoće li je sutra čekati njeno radno mjesto.
– Tijekom 90-ih, kada je počela pljačka i privatizacija, tvrtke su nestajale preko noći i svi smo nekako slutili da i nas jednog dana to čeka. Znali smo da je pitanje trenutka kada ćemo doći na portu i nećemo moći ući unutra. Tog dana kada smo odlazile iz poduzeća imali smo posla, imali smo velike kupce i nove klijente, ali politika privatizacije i pohlepa za nekretninom Kamenskog uništili su proizvodnju – s tugom govori Danica. Ne skriva da ju je poziv redatelja Korovljeva i dečki iz Hladnog piva dirnuo.
– Ovim tekstom i spotom ponovno su potaknuli priču o privatizaciji i njenim posljedicama, trajno su zabilježili krhotine tvornica koje su bila važne ne samo za cijelu regiju nego i za svijet i to je dobar podsjetnik mladim generacijama na stanje kroz koje je sigurno prošao netko od njihovih članova obitelji – veli Danica Radošević.
S njom se slaže i Željko Starčević čiji je radni vijek u Gredelju potrajao 36 godina.
– Mile Kekin i redatelj Andrej dali su nam priliku da sudjelovanjem u spotu pokažemo svoje nezadovoljstvo i to nam je pružilo satisfakciju, mislim da su napravili spot kakav nitko dosad nije napravio. Bili smo u objektima Gredelja, Kamenskog i Diokija koji su napušteni i strašno ih je vidjeti jer, kad uđete u te prostorije, imate dojam kao da ste ušli u prostor u kojem se snima neki triler – opisuje nam Željko Starčević. Na burzi je od 1. studenog 2012. godine, ima dovoljno staža, ali ne i godina da bi otišao u mirovinu.
– Ne žalim se, srećom imam suprugu koja radi i uspijevamo nekako – kaže Starčević. U razgovoru s Kekinom na snimanju se prisjetio i zlatnog vremena Gredelja.
– Razgovarajući s Milom, ispričao sam mu da smo mi u Gredelju već 1963. godine radili aluminijske vlakove, a to je sada apsolutni hit u svijetu – kaže Starčević i nastavlja:
– Mili Kekinu kapa do poda zbog ove pjesme. Iako glazba Hladnog piva nije moja glazba, odgovara mi što Mile uvijek proziva krivce za ovakve situacije u našem društvu – objašnjava Željko i ne skriva da, između ostaloga, odgovornima za ovakvu situaciju u svojoj bivšoj tvrtki smatra i sadašnju vladu i premijera Milanovića.
Sve prodali i uništili
– Prodali su nas i uništili hrvatsku privredu i naše ljude odveli na burzu – ogorčeno kaže.
Da je tekst "Firme" idealno opisao situaciju u državi potvrđuje nam i Zdravko Rumenović.
– Pjesma je pogodila u srž jer u 25 godina postojanja naše države radnici, umirovljenici i seljaci očekivali su da će imati bolje uvjete, a nažalost dočekali su to što su dočekali – govori Rumenović koji je 31 godinu proveo radeći u Diokiju gdje je bio i zadnji predsjednik Nadzornog odbora prije otvaranja stečajnog postupka. Drago mu je što su i kroz ovaj spot imali priliku izraziti svoje nezadovoljstvo jer su, kaže, radnici njegova Diokija pomalo pali u zaborav u zadnje vrijeme. Ne skriva i kome sve zamjera što je ovakva sudbina našla diokijevce.
– Ministar Ivan Vrdoljak obećao je da će glasovati za plan predstečajne nagodbe i nije to učinio, znači da je nas srušilo Ministarstvo gospodarstva. Kada nismo uspjeli s predstečajnom nagodbom, morali smo u stečaj, a stečajni zakon je takav da se moramo boriti sa stečajnom sutkinjom i stečajnom upraviteljicom kako bismo dobili i namirili svoja prava – iskreno govori Rumenović. Pjesma "Firma" pogodila je u sridu i u samo četiri dana imala je više pregleda nego bilo koji drugi spot Hladnog piva objavljen posljednjih šest mjeseci – 56 tisuća pregleda.
– Mislim da ljude treba tu i tamo podsjetiti na sve te silne domoljube koje su u formativnim godinama Lijepe Naše bili najbliži sisi, a čija će djeca uživati u tome a da nikad neće morati prstom mrdnuti. Mi o takvim stvarima samo pjevamo, što je očito puno lakše nego pisati o tome u novinama i ostajati zbog toga bez posla. Nama barem nitko ne može dati otkaz – poručuje Kekin.
>>Novi spot Hladnog piva: Tri minute edukacije o žrtvama privatizacije
>>Radnici upropaštenih firmi u novom spotu Hladnog piva
pjesma govori nekim našim susjedima koji su "Hrvati" - ali po zanimanju.