U tri dana provedena u Liverpoolu s reprezentacijom Hrvatske uvjerili smo se zašto je klub s Anfielda “najveći europski klub”, kako mu tepaju domaći stanovnici, ali i brojni navijači širom svijeta.
– Liverpoolov grb najtetoviraniji je grb nekoga kluba na svijetu. Zbog ljubavi prema našem klubu ljudi doslovno pristaju na bol, toliko ga vole – zanimljiv podatak otkrio je zaštitar na Anfieldu.
Energija stadiona se osjeti
“Prvi ste put na Anfieldu”, pitao nas je prodavač karata prilikom ulaska na obilazak stadiona Liverpoola.
– Da, prvi put – odgovaram mu potvrdno.
– E, onda ćete shvatiti kakvu posebnu energiju stadion ima.
I, doista, bio je u pravu. Već na ulazu u stadion, u podnožju tribine Kop, stoji veliki, itekako točan natpis: “This is a place for big football moments”.
A u 126 godina postojanja Liverpoola Anfield je svjedočio nebrojeno puno velikih trenutaka.
Zanimljivo, Anfield je od 1884. godine, kada je sagrađen, pa sve do 1891. bio stadion Evertona, a plavci su se tada preselili na Goodison Park, gdje su i danas. Inače, Anfield i Goodison Park u istom su kvartu, udaljeni niti 1000 metara.
Stranci danas u Liverpool dolaze najviše zbog kluba slavne prošlosti, koji je pet puta bio prvak Europe. Na ulasku na stadion Redsa, na turi kroz Anfield, tek gledajući druge ljude shvatite veličinu Liverpoola. U obilasku je s nama bio i jedan razred djece iz Irske, iz grada na sjeveru Donegala. Širom otvorenih očiju promatrali su Anfield, Liverpoolove trofeje, slušali na videu o slavnim trenucima Redsa.
– Ovdje smo na školskoj razmjeni, a doći u Liverpool i ne posjetiti Anfield nema nikakvog smisla – rekao nam je učitelj dok su se dječaci fotografirali u svlačionici u kojoj prije svake utakmice sjede Salah, Firmino, Van Dijk, Lovren.
I engleska djeca iz okolice Liverpoola organizirano posjećuju Anfield. Kao što naši razredi idu u Trakošćan, Plitvice ili Vukovar, tako klinci iz tog dijela Engleske posjećuju tu nogometnu svetinju.
A za svega 10 funti djeca dobiju kompletan obilazak uključujući i ulazak u svlačionicu Liverpoola. Za starije ulaz je dvostruko skuplji, košta 20 funti. No isplati se jer nakon obilaska po stadionu dolazite u hram Liverpoola, muzej u kojem su predstavljeni svi najvažniji događaji kluba, ali i mjesto na kojem ponosno stoje svi trofeji, među ostalim i pet trofeja Kupa/Lige prvaka.
I za razliku od ture po Bernabeuu i Nou Campu, na Anfieldu možete sjesti na sjedalicu svakog igrača u svlačionici.
Naravno, najviše njih željelo je fotografiju s mjesta gdje sjedi liverpoolski faraon, Egipćanin Mo Salah. No bilo je i onih koji su sjeli na Lovrenovo mjesto.
Moć i brend Liverpoola osjetili smo i u fan shopu na Anfieldu. Na 2000 kvadratnih metara na dva kata gužva je bila takva da se jedva hodalo, a red na blagajni bio je dugačak i 50-ak metara. A svatko tamo ostavi barem 100 funti. Jer izbor je takav da ne možete odoljeti. Osim uobičajenih navijačkih rekvizita poput dresova, šalova i trenirka, možete kupiti dudu ili bodi za dijete, dječja kolica s bojama i logom Liverpoola, društvenu igru Monopoly, ali i žensko donje rublje s logom Liverpoola. Nadamo se samo da djevojke koje to kupuju neće naletjeti na nekog okorjelog navijača Evertona. Jer, ima u Liverpoolu i dosta onih koji mrze Redse.
– Ja sam navijač Evertona i ne mogu smisliti klub s Anfielda. Za plave navijaju samo pravi, rođeni Liverpulci, a za Redse uz domaće igrače navijaju svi stranci koji su se doselili – objasnio nam je taksist dok nas je vozio na njemu omražen Anfield.
Prodali milijun dresova
Dresovi Liverpoola zaista idu kao na traci, u pola sata u službenom navijačkom dućanu na Anfieldu ljudi su doslovno u redovima stajali kako bi kupili sveti dres, koji nije jeftin. Preračunato iz funti, s imenom i brojem na leđima stoji između 500 i 700 kuna. A kad smo već kod biznisa oko dresova, zahvaljujući ulasku u finale Lige prvaka Liverpool je ove sezone probio magičnu brojku od milijun prodanih dresova. Liverpool je, iako u privatnom vlasništvu američke korporacije Fenway Sports Group, potpuno javan klub, koji na kraju svake sezone svojim navijačima detaljno prikaže poslovanje. Tako su se nakon sezone 2016./17. pohvalili da je prihod kluba iznosio oko 425 milijuna eura, a čak 85 milijuna bilo je od prodaje ulaznica.
Jedan jedini!