Da biste sjeli u avion i vozili putnike, morate biti odabrani. Savršeno zdravlje, odlični zubi, oštar vid, školovanje unedogled, znate već kako to ide... Da biste izvodili vrtoglave manevre u zraku, morate biti pilotska krema, odabran među odabranima. A da biste se natjecali u Red Bull Air Raceu, morate biti među 12 najboljih na svijetu koji lete na granici života i smrti. Konačno, da bi u toj konkurenciji same svjetske elite bili najbolji, morate biti - Paul Bonhomme (50). Boljeg u zraku od Britanca danas nema.
Obiteljska tradicija
Otac i brat bili su vam piloti, majka stjuardesa, a tamo negdje na početku 80-ih, s krpom u jednoj ruci i s pumpom za gorivo u drugoj, čistili ste i punili tankove sportskih aviona. Je li vam tada bio cilj da postanete najbolji na planetu ili ste očekivali da ćete biti tek jedan od tipova s aerodroma?
– U to doba, u engleskom White Walthamu, nisam imao pojma što će se dogoditi. Moram priznati da nisam nikad imao posebne ciljeve, uživao sam u trenutku. Kao mladom su mi govorili: "Paul, idi korak po korak!". I ta je taktika savršeno utjecala na moju karijeru. Sjajno je imati snove i ciljeve, no ako radite prevelike korake, život vas brzo može prevariti. Polako, to je recept koji je meni uspio – kazao je Bonhomme u ekskluzivnom intervjuu za Večernji list.
Razgovarali smo lani prije utrke u hangaru u Vrsaru, a oduševilo vas je tada što ste Rovinj preletjeli s jednoga kraja na drugi u samo 11 sekundi. Čega se još sjećate?
– Uživao sam prošle godine kod vas u Rovinju, ponio sam iz Hrvatske mnoga vesela sjećanja. Grad je prekrasan, a iz zraka sam snimio sjajne fotografije. Sjećam se vozača taxi-broda koji je neplanirano stao u gradu kako bismo popili pivo na obali.
Natjecali ste se na baš svim destinacijama Air Racea, od Japana do Las Vegasa. Gdje je najljepši pogled iz kokpita?
– Tirkizno more kraj Rovinja visoko je na toj listi, takvu boju ne možete vidjeti nigdje drugdje. No, vjerojatno je najspektakularniji pogled iznad Corcovada u Rio de Janeiru.
Pilotiram sigurno
Kako obitelj reagira na vaš opasan posao? Letite samo par metara iznad mora, izvodite najzahtjevnije manevre...
– Lagao bih kada bih rekao da ih to ne zabrinjava. No, kao i mnogo drugih stvari u životu, morate biti pažljivi. Ako ste oprezni, planirate unaprijed te u trenucima kad spoznate da gubite kontrolu, reagirate, tada ste minimalizirali rizik. Naravno, nema garancija nizašto, no život je ionako prilično riskantan, zar ne?
Pilot ste British Airwaysa, koja je razlika letjeti Boeingom u odnosu na natjecateljski Živko Edge? Recimo, bez putnika.
– Čak i nije toliko velika. Trudim se uvijek pilotirati sigurno. Naravno, stil vožnje je drugačiji, no zadatak je isti – što mirnije letjeti i na odredište stići bez problema. Uživam u kontrastu, nakon tjedan dana utrkivanja u zraku, lijepo mi je sjesti u kokpit Boeinga 747. I onda, nakon tjedna u putničkom zrakoplovu, vratiti se utrkama. Sretnik sam.
Strast vam je praćenje utakmica engleske reprezentacije, kako se još opuštate?
– Ragbijska reprezentacija mi je ljubav! Ponekad gledam i nogomet, a iz zabave vozim, kako već znate, natjecateljske avione. I Boeing 747! Slobodnog vremena nemam, ali kad sam kod kuće, igram se s djecom i letim u svom helikopteru. To su stvari koje mi izmame smiješak na lice.