BACAMO RESURSE

Hoćemo li u budućnosti dijeliti auto i wireless mrežu sa susjedom?

Combis
26.09.2014.
u 14:16

Danas je zlatno doba za poduzetnički svijet, makar to nama u Hrvatskoj tako ne izgleda. Ali u svijetu je 2012. godine bilo 380 miijuna registriranih poduzetništva, a 2020. se očekuje čak milijarda poduzetništva. Danas upravo startupovi mogu konkurirati velikim tvrtkama i postati konkurentni na globalnoj razini., poručuje Ratko Mutavdžić iz konzultantske tvrtke Projektura.

Vratite se doma i spajate mobitel na svoju wireless mrežu i već prepoznajete i gomilu drugih mreža koje vam izlistava vaš smartphone. Danas je gotovo sav prostor oko nas ispremiješan signalima wireless mreža. To je postao standard modernog svijeta. 

No, također je standard da su danas mnoge od tih lokalnih privatnih virtualnih mreža posve neiskorištene, odnosno nedovoljno iskorištene i da u biti većinu resursa - bacamo. 

Zašto ne bismo dijelili wireless mrežu sa susjedom i smanjili si troškove u kućnom budžetu? 

A što reći na podatak da više od 90 posto ljudi koji posjeduju automobil troši taj skupi resurs za - parkiranje! Jer tek mali dio vremena koristimo za vožnju, a veliku većinu automobil samo - skladištimo. To radimo i sa hrpom drugih resursa u koje smo uložili u kućanstvu, poput recimo bušilice ili gomile drugog alata. 

Kada tu analogiju prebacimo na poslovni svijet velike tvrtke i korporacije danas imaju poticaj da također uče o boljem korištenju resursa, a najbolje to mogu naučiti od - startupova!  Upravo je to bila tema jednog od najboljih predavanja na ovogodišnjoj Combis konferenciji: "Korporacije kao startup: Što možete naučiti od startup svijeta kako bi preživjeli promjene".

- U mnogim tvrtkama već postoje neki procesi za inovacije, potrebe za promjenama i propitikivanjem što će to biti sljedeći hit na tržištu. No, često to završi samo na razgovorima i propalim modelima. U velikim kompanijama nije to jednostavno provesti. Većinom se to radi kroz odjel Razvoj i istraživanje, ali je istraživanje uvijek prilagođeno trenutnim korporativnim ciljevima. Microsoft godišnje uloži čak 10 milijardi na R&D (Research and development) samo da bi ostali konkurentni, ali ponekad i nisu uspješni. Čak 87 posto Fortune 500 kompanija iz 1955. godine danas više uopće ne postoje. Možda Microsoft neće postajati za 50 godina. Danas je zlatno doba za poduzetnički svijet, makar to nama u Hrvatskoj tako ne izgleda. Ali u svijetu je 2012. godine bilo 380 miijuna registriranih poduzetništva, a 2020. se očekuje čak milijarda poduzetništva. Danas upravo startupovi mogu konkurirati velikim tvrtkama i postati konkurentni na globalnoj razini. Tvrtka od 10 ljudi može napasti bilo koga pa i najpoznatije i najjače globalne igrače. Za startupe je normalno da ne ovise o jednom planu ili modelu i da se stalno mijenjaju i isprobavaju nešto novo  - sumirao je Ratko Mutavdžić, osnivač konzultantske tvrtke Projektura iz Zagreba. 

Istaknuo je pritom primjer Air bnb-a, alternativnog modela za smještaj na putovanjima koji je već u 6 godina dosegao kapacitet uglednih hotelskih lanaca koji su svoje poslovanje gradili i dulje od 100 godina. Također, primjer startupa Uber, koji je u vrlo kratkom vremenu u San Franciscu postavo prava konkurencija klasičnim taxi organizacijama.

Korporacije se sporo mijenjaju i tu mogu puno naučiti od startupova koji su u stalnoj promjeni. 

"Koliko softvera kojeg ste razvili koliko ga možete brzo možete replicirati i prodati nekom drugom korisniku. U Hrvatskoj preko 90 posto rješenja nije spremno za ponovnu prodaju. Rađene su za specifičnog korisnika pa se mora ponavljati proces za novog korisnika. Startupi to rade drugačije. Okrenuti su prema učenju, istraživanju, brzom feedbacku. Za 50.000 dolara od angel investicije startup će živjeti dvije godine i proći kroz više promjena, a onda biti spreman za tržište ili nove investicije, a za taj iznos mi bi u korporacijama jedva i zainteresirali konzultanta da se prihvati posla. Startupi su spremni za tu briznu. Većina kaže da je teško tu agilnost i prihvaćanje rizika prebaciti u korporaciju. Percepcija je da se većina studenata ne vidi u poslovništvu, da vode neki novi posao, nego se zamišljaju u tvrtkama", istaknuo je Mutavdžić najveće probleme. 

Predviđa da će u budunosti kompanije još više tražiti načine za bolje iskorištavanjem resursa koje već imaju. 

"Sljedeća revolucija za resurse je način kako koristimo stvari koje već imamo. Zamislite svoju garažu ili ostavu, kod mene je čudo stvari tamo, nakrcano stvarima koje nikad ne koristim. Bušilicu koristim jednom u četiri godine. Imam resurs, ali ga loše koristim. Ne kupujemo bušilicu, nego jednu rupu u zidu. Ako ne koristim automobil više od 90 posto vremena to je s poslovne strane loša investicija. Dosta korporacija će gledati u tom smjeru, kako svoje osnovno poslovanje  prebaciti u mentalni model startupa i probati ga realizirati na drugačiji način. Ne očekujem od korporacija da će biti super spremne u izdvajanju resursa za  nove modele, nego da kreiraju timove koje će te resurse koristiti na druge načine. Jedini način za bolji razvoj je da u korporacije uvedemo - glad. Želja za nečim što je novo. Steve Jobs je u govoru na sveučilištvu Stanford 2005. godine rekao "Ostanite razigrani i gladni, željni napretka, tako možete doprinijeti". 

Biste li vi podijelili svoju wireless mrežu sa susjedom? A automobil? Podijelite u komentarima svoje stavove

>>Google i Apple će postojati i za 1000 godina makar stalno radili greške 

Komentara 2

MT
Mr Tyrolix
21:02 26.09.2014.

I HR ne postoji poduzetnicki duh, i to je veliki problem. Svi cekaju da netko nesto uradi, a sami poduzimaju jako malo. Nema spremnosti na rizik, avanturu, samoinicijativu, samokriticnost, neuspjeh.... Svima je vlada kriva, a ne oni sami. I dok je tako, necemo se pomaknuti dalje. Dok banalni clanak o npr. thomsonu ima 150 komentara, ovaj odlicni clanak ce ih imati barem 10 puta manje. Ljudi bi novac, a poduzetnistvo ocito ne zanima nikoga. Apsurdno...

NK
nina.kartuzijanka
09:06 27.09.2014.

Možemo dijeliti susjedu ili njezin (njegov) auto dok se ne pokvari ..., ali moju bušilicu ne !

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije