Sindikat hrvatskih željezničara, Sindikat željezničara Hrvatske i Sindikat infrastrukture HŽ uputili su otvoreno pismo premijeru Tihomiru Oreškoviću i mjerodavnome ministru Olegu Butkoviću kojim traže da osiguraju stabilno poslovanje društava HŽ Hrvatskih željeznica.
– U javnosti se redovito pojavljuju spekulacije o načinu vraćanja dugova Hrvatskih autocesta, pri čemu se kao jedna od mjera spominje prenamjena dijela trošarine od naftnih derivata i to 20 lipa iz litre goriva, koji je po Zakonu namijenjen za sufinanciranje održavanja pruga. Radi se o oko 440 milijuna kuna godišnje.
Već smo vam pisali da je zaostatak u redovnom remontu hrvatskih pruga veći od 1700 km (od ukupno 2700 km hrvatskih pruga).
Zbog zaostataka u održavanju pruga, na tim dionicama smanjena je dozvoljena brzina prometovanja vlakova, kao i dozvoljeni osovinski pritisak. Zbog takvih ograničenja naši željeznički prijevoznici ne mogu konkurirati cestovnim prijevoznicima. Zbog takvih ograničenja naše koridorske pruge, uključujući i naše luke, ne mogu konkurirati prugama i lukama u susjednim državama i sve više gube tržišnu utakmicu.
Daljim izostankom obnove i modernizacije, postavlja se pitanje smisla budućeg postojanja Hrvatskih željeznica. Hrvatske pruge građene su u vrijeme cara Franje Josipa i drugih tuđinskih vladara. Sada kada smo napokon stekli nezavisnost, sada sami dovodimo u pitanje opstojnost željeznice, koja je kralježnica i jedan od najznačajnijih krvotoka svake moderne zemlje pa tako i Hrvatske. Željeznica je također sektor u kojem domaća industrija može ostvarivati vrlo značajne prihode. Danas slobodno možemo reći da bi se, da nema željeznice, ugasili i posljednji ostaci hrvatske metalske industrije, kao što su Končar, Đuro Đaković, TŽV Gredelj, RŽV Čakovec itd.
Spinovi koji se puštaju, o mogućem oduzimanju dijela trošarine u iznosu oko 440 mln HRK HŽ Infrastrukturi, ako su utemeljeni, predstavljali bi zadnji čavao u lijes željeznice, koja bez tog novca ne može osigurati niti minimum redovnog održavanja. To bi isto tako dovelo u pitanje iskrenost predizbornih obećanja Domoljubne koalicije, o velikim investicijama u željeznice. Na taj način Vlada bi tjerala željezničke prijevoznike da osim skupog plaćanja trase (skupog u odnosu na kvalitetu željezničke mreže), trošarinom na naftne derivate, financiraju vlastitu konkurenciju u cestovnom prijevozu.
U Europskoj uniji jasno su definirani ciljevi razvoja i prednosti ulaganja u željeznicu.
"Spašavanje vojnika Ryana" (Hrvatskih autocesta) na način preusmjeravanja novca predviđenog za održavanje pruga u otplaćivanje dugova HAC-a, u istom trenutku koštalo bi života Pružne građevine, koje zapošljavaju 1100 radnika i imaju mehanizaciju vrijednu oko 300 mil. HRK, ali vrlo brzo i HŽ Infrastrukturu te željezničke prijevoznike s još 12.000 zaposlenih. Izostali bi multiplikativni efekti koji se mogu ostvariti investicijama u željeznički sektor i logistiku, što bi moglo donijeti više tisuća novih radnih mjesta.
Umjesto da Vlada željeznici oduzme oko 440 milijuna kuna iz trošarine, predlažemo da pomogne domaćoj industriji i željezničkim robnim prijevoznicima poticanjem prijevoza pojedinačnih vagonskih pošiljki.
Zaključno, želja nam je da se Vlada RH konačno opredijeli donošenjem jasne nacionalne strategije vezane za razvoj željezničkog sektora, što smo spremni aktivno podržati.
Ali isto tako, ako se već na prvom koraku pokaže suprotno, da će se nastaviti podinvestiranje i devastiranje željeznice, svim dopuštenim sredstvima borit ćemo se za svaki metar pruge i za svako radno mjesto – stoji u pismu.
Šta je neradnici iz železnica, nema više ležanja, pa panika!!! Molim samo jedan odgovor na moje pitanje: već tri godine dobivate po 20 lipa,to je cca 1 milijarda i 300 milijuna kuna, od toga iznosa koliko ste uložili u održavanje, a koliko za vaše svekolike plaće i benificije, vi ste jadni uhljebi i treba vas što prije ukinuti!!!!!!!!!!!!!