Na iznenađenje mnogih, u travnju ove godine za šefa Turističke zajednice Zadra izabran je Ante Rados. Zanimljivost je u tome što je Rados, iako diplomirani ekonomist hotelijerskog smjera, bio manje poznat struci, a više ljubiteljima dalmatinske klapske glazbe zahvaljujući dugogodišnjem radu s klapama. Kao pjevač, tekstopisac, skladatelj i voditelj višestruko je nagrađivan, a zlato na festivalu u Omišu osvojio je četiri puta s četiri različite klape. Rados je postao čelni čovjek zadarskog turizma usred razdoblja pozitivnih turističkih trendova: grad bilježi stalan porast turističkog prometa, kao top europska turistička destinacija u izboru portala European Best Destination Zadar je dobio snažan marketinški alat, jedan je od gradova koji su od samog početka u projektu Hrvatska 365, a grad sve češće posjećuju filmske producentske ekipe iz cijelog svijeta u potrazi za lokacijama za snimanje.
Kako se kao dugogodišnji voditelj dalmatinskih klapa snalazite u ulozi glavnog promotora zadarskog turizma?
Zapravo sam dugi niz godina izravno uključen kao organizator ili izvođač na brojnim klapskim koncertima u zemlji i svijetu u svrhu turističke promidžbe. Postoji određena poveznica između moga trenutačnog angažmana u TZ-u, formalne naobrazbe, rada s ljudima i organizacijskih sposobnosti. Što se tiče klapa, iz vlastitog iskustva mogu govoriti o tome da autentično klapsko pjevanje bez instrumentalne pratnje ostavlja dubok dojam posebice na turiste iz sjevernijih emitivnih tržišta. Mogućnost komercijalnog korištenja dalmatinske tradicijske glazbe uočena je polovicom prošlog stoljeća kada na ovim prostorima započinje intenzivan razvoj turizma. Sasvim logično, koriste se skupine narodnih pjevača kao glazbena kulisa koja itekako priliči ozračju dalmatinskih kala u ljetnim večerima s prepunim terasama lokalnih restorana i gostionica na kojima se turistima poslužuje svježa riba, pršut i domaće vino. Što se tiče folklornoga vokalno-glazbenog turističkog menija, ti su programi u velikom broju rezultat lošega ukusa, kojemu je zaštitni znak “magarac, gitara i mercedes”. Dalmatinski čovjek stvorio je klapsku pjesmu kao svoj vlastiti odraz, a mi smo u proteklim desetljećima napravili priličan odmak od te autohtonosti. Ovime sam htio reći da uvijek trebamo inzistirati na vlastitoj originalnosti i svojim posebnostima koje će zasigurno ostaviti snažniji trag u sjećanju turista.
Je li Zadar i dalje destinacija ljubitelja kulturne baštine ili pokušavate pomiriti tradicionalne vidove turizma s novom paradigmom putovanja u osnovi čega je zabava?
Zadar je centar kulture s bogatim kulturnim naslijeđem, poviješću te atrakcijama poput modernih instalacija kao što su Morske orgulje i Pozdrav Suncu. Bogatom kulturno-povijesnom baštinom spajamo ostale vidove turizma kroz kategoriju tradicije i kulture života te organizacijom kulturno-zabavnih manifestacija. Temelj za stvaranje turističke ponude najčešće je splet motiva, a primarni motivi turista su sunce i more te nova iskustva i doživljaji. Upravo organizacijom kulturno-zabavnih događanja na Poluotoku valoriziramo kulturne sakralne znamenitosti te obogaćujemo turističku ponudu stvarajući gostima nova iskustva i doživljaje. U tom smjeru Zadar je napravio iskorak obnovom kulturno-povijesnih znamenitosti poput Kneževe palače i Malog Arsenala u svrhu prenamjene objekata u multimedijalni centar za posjetitelje, koji je zamišljen doživljajno kao impresivna prostorna interaktivna instalacija s ciljem stvaranja Zadra kao destinacije kulturnog turizma. TZ grada Zadra započeo je projekt „TIC – Vrata u kulturu grada Zadra“ prošle godine. Riječ je o izgradnji i rekonstrukciji palače Cedulin te se ovom zapuštenom i devastiranom kulturno-povijesnom spomeniku na samom ulazu u povijesnu jezgru grada daje nova turistička namjena odabrana za smještaj Turističko-informativnog centra.
Koliko su važne manifestacije poput Svjetskog susreta vespi, utrke Wings for life ili Adventa?
Upravo ste nabrojili važnije manifestacije u razdoblju pred i posezone pa se želimo nadovezati s još nekoliko značajnih manifestacija kao što su Tuna, Sushi & Wine Festival, Punta Skala triatlon, Dive In – međunarodno natjecanje u podvodnom ribolovu, Zadar Dogus Basketball Tournament te prvi put i organizacija projekta Zadar Outdoor Festivala. Navedene manifestacije utječu na povećanje aktivnosti u svrhu produžavanja turističke sezone izvan ljetnih mjeseci te poticanje razvoja atraktivne i konkurentne destinacijske ponude. Umrežavanje važnijih čimbenika privatnog i javnog sektora, gospodarskih subjekata, najbolji je smjer budućeg razvoja destinacije za cjelokupni destinacijski menadžment.
Zadru nedostaju hotelski kapaciteti, posebice gradski hoteli visoke kategorije
Koliko posjetitelja očekujete tijekom adventa u Zadru?
Adventsko razdoblje je idealno vrijeme kad možemo nastaviti s bogatim zabavnim programom, pjesmom i plesom kao i u ljetnom periodu, pružajući lijepi blagdanski ugođaj na otvorenom. Adventsko razdoblje su prepoznali privatni iznajmljivači i hotelski smještajni kapaciteti te ponudili atraktivne aranžmane. Prema najavama hotelijera i trenutačnom stanju rezervacija u hotelima, očekuje se porast turističkog prometa za 5 do 7 posto u predstojećem razdoblju. Nastavno na prošlogodišnja pozitivna iskustva, svakako će se nastojati još dodatno implementirati nove stvari kako bi se atraktivnošću sadržaja potaknulo građane za dolazak u grad te stvorio imidž Zadra kao poželjne adventske destinacije. Po završetku blagdanskih zbivanja kreće organizacija Tuna, Sushi & Wine Festivala 2017., koji počinje početkom veljače. Riječ je o kulinarskom i kulturnom spektaklu gdje će Zadar biti gastronomsko središte Hrvatske. Festival će se odvijati na nekoliko razina, a podijeljen je na stručni i javni dio. Kao glavna japanska kulinarska TV zvijezda iz Japana stiže poznati sushi masterchef Toshihiro Nakatsuji.
Kakve su šanse da se Zadar nametne kao filmska destinacija? Postoje veliki planovi, a osnovan je i Filmski ured Zadar.
Zadar je prepoznao filmsku industriju kao novi potencijal za razvoj u našoj destinaciji. Filmski ured Zadarske županije osnovan je s ciljem predstavljanja naše destinacije kako idealne lokacije za razvoj filmskog turizma jer u samo 30-ak minuta udaljenosti Zadar nudi jedinstvene prirodne i kulture lokalitete, planine, mora, rijeke, tradicionalne gradiće za potrebnu scenografiju i kadrove. Zadar i županija svakako trebaju iskoristiti trend tzv. produkcijskog outsourcing snimanja i izvođenja filmske glazbe koristeći razne lokalitete za filmsku scenografiju. Nedavno je Zadar posjetila filmska ekipa zbog inkorporiranja zvuka Morskih orgulja u zvučnu kulisu za segment filmske glazbe.
O kojoj se filmskoj ekipi radi?
Radi se o jednom od trenutno vodećih hollywoodskih skladatelja filmske glazbe Tobyju Chuou, čija je supruga inače Hrvatica i koji je u svibnju došao u Zadar kako bi istražio mogućnost korištenja zvuka Morskih orgulja za glazbu koju trenutačno priprema za jedan film. O kojem se filmu radi, nije smio iznositi detalje.
Koliko razvoju turizma može doprinijeti nagrada za najbolju europsku destinaciju koju je Zadru ove godine dodijelio portal European Best Destination?
Ova nagrada Zadru za najbolju europsku destinaciju veliki je marketinški plus te je priznanje nužno iskoristiti za razvoj na postojećoj viziji kroz daljnje marketinške kampanje s ciljem dugoročne promocije Zadra kao destinacije vrijedne posjeta i dolaska. Portal „European Best Destinations“ jedan je od značajnijih elektroničkih medija koji daje preporuke za obilaske destinacije, a izbor portala za najbolju europsku destinaciju prošlogodišnjem pobjedniku Bordeauxu donio je povećanje turističkih dolazaka od 12 posto. Prema evidenciji TZ grada Zadra, grad Zadar bilježi porast ukupnog turističkog prometa od 12 posto u dolascima i 13 posto u noćenjima. Odmah nakon osvojene titule poduzeli smo opsežne online marketinške aktivnosti na emitivnim tržištima s kojih smo imali vrlo pozitivnu povratnu informaciju te vjerujemo kako je povećanje turističkog prometa dijelom odraz dodijeljene nagrade za najbolju europsku destinaciju.
Najavljena investicija turske Dogus grupe u gradnju hotela na prostoru Maraske trebala bi promijeniti turističku i investicijsku krvnu sliku Zadra.
Zadru nedostaju hotelski kapaciteti, posebice gradski hoteli visoke kategorije, a poboljšanjem ponude kongresnog turizma te novim turističkim investicijama poput prenamjene postojeće infrastrukture u hotele direktno bi se utjecalo na produljenje turističke sezone.
Ulaganja u hotelske kapacitete, iznimno su financijski zahtjevna te svaka nova investicija je dobrodošla i zahvalna. Gradnja najuglednijeg svjetskog hotelskog lanca visoke kategorije, hotela Hyatt u Zadru pridonijet će djelomičnoj promjeni strukture gostiju, a ujedno je najbolja pozivnica ostalim investitorima za odabir Zadra kao grada vrijednog za ulaganje.
>> Sezona izvrsna, dug za boravišnu pristojbu 32 milijuna kuna