Postoji li kordunski trokut kao područje kobno za zračna plovila kao što je Bermudski za brodove?! Je li područje Korduna “ukleto”, odnosno nepogodno iz bilo kojeg razloga za let, ili je činjenica da su se prošlog tjedna na njemu srušila tri zrakoplova čista slučajnost?
Uzrok nesreće nepoznat
Inspektor za zrakoplovne nesreće Dinko Vodanović cijelo je nedjeljno jutro proveo u Budačkoj Rijeci, gdje se u subotu srušila sportska letjelica s dva putnika, pri čemu su poginuli poljski državljani Andrej Domannsky (43) i Andrej Krakovjak (42). Njihova su tijela prevezena na obdukciju u Opću bolnicu Karlovac, iako su spasioci vrlo sigurni u utvrđene identitete poginulih. Neslužbene informacije sugeriraju da je jedan od stradalih bio instruktor letenja. Vodanović je odbio odgovoriti na pitanje je li zračni prostor Korduna opasan za zrakoplovce.
>>Vatrogasci izvukli raspadnute dijelove srušene Cessne
>>Uz raspadnutu cessnu pronađena dva mrtva tijela
– Uzrok subotnje nesreće je i dalje nepoznat. Da bismo utvrdili što je prouzročilo havariju potrebno je preslušati razgovore za leta i plan leta, te pregledati olupine aviona u tehničkoj bazi, uz prisustvo predstavnika proizvođača iz Češke – kaže Dinko Vodanović.Magistar aeronautike Josip Milošević upozorava da je nebo iznad Korduna i Gorskog kotara, odnosno cijelo područje iza Velebita, klimatski nepovoljno za let.
– Na tom se području sudaraju kontinentalna i mediteranska zračna masa, što uzrokuje vremenske neprilike – kaže Josip Milošević.
Poljaci su krenuli iz Praga u Italiju. Dva zrakoplova su nastavila put iz Mađarske. Samo je jedan uspješno sletio na talijanski aerodrom Famo. Milošević vidi dva moguća uzroka subotnje havarije. Jedan je greška pilota, a drugi tehnički kvar na zrakoplovu. No, ističe, posljednja mogućnsot javlja se samo u deset posto nesreća.
– Piloti su često nepripremljeni na mikroklimatske uvjete. Čimbenici koji su doveli do ove nesreće su loša vidljivost, loša navigacijska priprema ili loša komunikacija s kontrolom leta. Piloti su se mogli vratiti u Zagreb, ali su vjerojatno procijenili da će se provuči kroz loše vremenske uvjete – nastavlja Josip Milošević.
Kaže da se obično leti na najmanje tri stotine metara visine, ali da se ona morala povećati zbog oblaka.
– Neiskusan pilot lako pada u paniku i izgubi pojam o svojem položaju i vremenu proteklom od zadnje komunikacije s kontrolom leta – tumači Milošević.
Podsjetimo da su dva dana prije ove nesreće pala dva MIG-a 21 Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, a uzroci nesretnog događaja se i dalje utvrđuju. To se zbilo tridesetak kilometara južnije od Budačke Rijeke, za vježbi gađanja na Vojnom poligonu Eugena Kvaternika kod Slunja. Srećom, piloti Igor Trošelj i Marijan Kudlik, koji su se uspjeli na vrijeme izbaciti iz svojih aviona, zadobili su samo lakše ozljede. No, teže je ozlijeđena mještanka sela Latin kod Plaškog Marija Klipa, koja je u vrijeme nesreće ubirala krumpir. Josip Milošević slučaj MIG-ova nepovezuje s klimatskim uvjetima, nego krivom namjenom te vrse aviona.
– Kordun je izazovno područje za vojne pilote, pa se oni zaigraju. No MIG-21 je isključivo namijenjen za presretanje – kaže Milošević.
Treća nesreća koja mnoge upućuje na opasnost letenja preko Korduna zbila se 12. kolovoza 2005. godine. Tada su kod Marovinske Lisine, mjesta blizu Rakovice i Plitvičkih jezera, pale dvije superlake civilne letjelice marke ‘virus 912’ i ‘zlin 142’. Poginulo je četvoro mađarskih državljana. Vremenske prilike su bile nepogodne zbog magle. Prije dvije godine tada 22-godišnji pilot Matija Karaula prisilno je prizemljio laki zrakoplov ‘cessnu 182’ u Skakavcu, mjestu kod Karlovca, a spominjali su se nestanak goriva ili kvar kao razlog slijetanja aviona u vlasništvu Fakulteta prometnih znanosti.
Tragedija na Velebitu
Ranije iste godine u svibnju su na generalnoj probi uoči Dana oružanih snaga Hrvatske vojske s MIG-a 21 padali njegovi dijelovi, na “opću radost” mještana karlovačkih prigradskih naselja koji su ih skupljali.
Stravična nesreća dogodila se u veljači prošle godine kada se na Velebit srušila laka letjelica ‘cessna T303’. U toj su tragediji smrtno stradali Gerd Govejšek (63), Walter Aleksandar (49), Miljenko Bartolić (61) i Zvonko Kelek (68).
Bem ti stucnjaka ,a jos se preziva Slobodanovic..;) ma ja neverujem strucnjaku sa takvim prezimenom.oprostite molicu vas...;))))