Američko-turska tvrtka Bechtel-Enka, koja gradi lički dio autoceste prema Splitu, prekjučer je otpustila 29 radnika jer su se bunili zbog plaća. Kazao nam je to jučer Danijel Marčić, koji je kao vozač radio dvije i pol godine u Bechtelu. No, potkraj lipnja, dovršetkom dionice autoceste koju gradi ta tvrtka, bez posla će ostati barem 2000 ljudi!
- Meni na posljednjoj plaći nisu platili 130 sati rada. Nekim kolegama plaće nisu uopće isplatili. Stalno su nam obećavali da ćemo ih uskoro dobiti, ali kako obećanja nisu ispunili, počeli smo štrajkati. Nakon toga slijedili su otkazi - kaže Danijel Marčić, koji je mjesečno zarađivao oko 3600 kuna.
Turčin im prijetio šipkom
Tvrdi da se radilo do granica izdržljivosti, morao je voziti kamion i po 12 sati na dan.
- Na kraju su nas otjerali s kamenoloma u Žutoj Lokvi, a jedan je Turčin zbog toga prijetio željeznom šipkom - tvrdi Marčić.
Glasnogovornik Bechtel-Enke Damir Vucić potvrdio nam je kako je proteklih tjedana bilo problema s radnicima zbog isplate plaće. Bilo je i prosvjeda i pobuna, kaže, ali su sve plaće isplaćene. Vucić nije mogao potvrditi da su radnici otjerani, ali pretpostavlja da nisu dobili otkaze zato što su prosvjedovali, nego zato što su postali tehnološki višak.
- Vrlo skoro još će puno radnika Bechtela postati tehnološki višak. Trenutačno zpošljavamo oko tri tisuće radnika. Onog trena kad se otvore nove dionice autocesta, a to bi trebalo biti potkraj lipnja, praktično će preko noći gotovo svi radnici postati tehnološki višak - kaže Vucić.
Kraj Bechtelova angažmana
Na pitanje hoće li zbog završetka ugovorenih poslova otkaze dobiti 2000 ljudi, Vucić je odgovorio potvrdno. Bechtelu, kako sada stvari stoje, radnici u Hrvatskoj za koji mjesec uopće neće trebati. Kad lička dionica bude završena, Bechtelov angažman u Hrvatskoj prestaje jer zasad ta tvrtka nije dobila nijedan novi posao na javnim natječajima.
Očito će iz poduzeća koja su radila na gradnji autocesta, u kojima je u prošle tri-četiri godine zaposleno na tisuće radnika, sada početi otpuštanja. Autocesta Zagreb - Split bit će završena u lipnju sljedeće godine. No, kad se potkraj lipnja u promet puste dionice od tunela Male Kapele do Gornje Ploče, od Zadra do Pirovca i od Vrpolja do Splita, ostat će još malo posla.
Konkretnije, samo dovršetak tunela Mala Kapela i dionica od Pirovca do Vrpolja. Što će, pak, ući u program gradnje autocesta od 2005. do 2008., ovisit će o iznosu novih kredita za tu svrhu.
Renato Ivanuš