Nizozemci su veliki svjetski putnici, a za svog života još će se itekako naputovati i 38-godišnji Michael Rolleman. U Hrvatsku, međutim, više nikada. Traumu u kojoj su ga nakon obiteljske večere domaćini iz restorana Bijeli san otpravili ravno u bolnicu, na operacijski stol, jednostavno je nemoguće zaboraviti, kažu psihijatri. I tu ništa bitno ne mijenjaju isprike, od porečkog gradonačelnika do ministrove, niti pomaže najbolja, najskuplja turistička promocija. Ružna epizoda s ljetovanja u Poreču, u kući Rollemanovih spominjat će se kad god netko spomene Hrvatsku. Takvi su ispadi nazoviturističkih domaćina, na sreću, jako rijetki. Hrvatska uživa status sigurne i gostoljubive zemlje. Štoviše, gosti koji su bili na ljetovanju kod nas tim dvjema stvarima udjeljuju ponajviše ocjene.
Rijetke pritužbe
Istina, to je posljednji put ozbiljnije istraženo 2010., kad je Institut za turizam zadnji put provodio istraživanje Tomas ljeto. Te su godine ljubaznost domaćina i osobnu sigurnost gosti uvrstili među osam hrvatskih turističkih obilježja ocijenjenih najbolje, vrlo visokim stupnjem zadovoljstva. Dakako, i tada se na Jadranu moglo sresti neljubaznog konobara, osornu prodavačicu ili drskog vozača. Kao, uostalom, i sada. No, dojam je da se slika o Hrvatskoj u međuvremenu ipak, i uz posljednje ružne incidente, nije pokvarila.
– Jako, jako rijetko čujemo da se netko od gostiju tuži da su domaćini bili neljubazni. Prigovora ima, ali ne pamtim kad se neki odnosio na gostoljubivost... Što se toga tiče, mislim da možemo biti prilično mirni, hrvatski domaćini u globalu dobro kotiraju – uvjerava Ivan Pukšar, direktor agencije Kompas.
Slično kazuje i Selimir Ognjenović, direktor njemačkog turoperatora ID Riva Tours. Štoviše, njegovo je iskustvo takvo da mnogi Nijemci ljubaznost hrvatskih domaćina stavljaju i ispred mediteranskih konkurenata.
Karakter ili (ne)odgoj
Stručnjaci za ljudsku psihu, pak, smatraju da ni gospodarska kriza, koja se u Hrvatskoj razbuktala, nije ništa bitnije promijenila.
– Prvo, većina ljudi koja se bavi turizmom nije ozbiljno ni iskusila ovu krizu. Zarađuju sigurno manje nego prije pet ili šest godina, ali još uvijek zarađuju i nisu u krizi koja bi bila okidač za promjenu njihova ponašanja. Za njihovu bahatost i bezobrazluk kriza, dakle, nikako ne može biti izgovor. Oni, pak, koji dođu kao sezonski radnici iz unutrašnjosti sigurno se ne bahate pred gostima. Jeste li ikad čuli da je neki konobar, koji je došao zaraditi za kruh iz Slavonije, napravio incident, maltretirao goste? – kaže psihijatrica Suzana Kulović.
– U takvim situacijama, kad su domaćini neljubazni ili neugodni gostima, u pitanju može biti karakter, mentalitet, manjak dobrog odgoja ili jednostavno činjenica da netko nije dobro svladao turističku profesiju. Kriza bi prije navela čovjeka da se dodatno trsi, nego bahati – ističe naša sugovornica.
>> Zbog ozljeđivanja Nizozemca pod istragom i brat Hajdina Bilalija
Kad meni donese pivu prvo me kelner pita "mogu ja to naplatit", valjda izgledam ko siromah pa misli da ću zbrisati nakon što popijem.