Mikroinfluenceri su "obični", većini ljudi anonimni pojedinci koji se trude zanimljivim objavama i videouracima na Facebooku, Instagramu, Twitteru, YouTubeu i TikToku privući što više pratitelja. I to je ono što tvrtke koje ih angažiraju najviše zanima.
Takva vrsta utjecaja na potrošače, posebno mlađe od 35, u velikom je porastu u svijetu već godinama, a u Hrvatskoj još izaziva čuđenje i osude, kao što je slučaj s influencericom koja se našla na stupu srama kad je objavljeno da je u jednom porečkom restoranu tražila besplatnu večeru, a zauzvrat ponudila pozitivan osvrt za svoje pratitelje.
"Netipični oblici rada"
- Pojam influencera obuhvaća širok raspon ljudi i djelatnosti. U javnosti je najzastupljeniji prototip mlađe ženske osobe koja se „naslikava", a usto popratnim tekstualnim komentarima izvješćuje o svojim putovanjima i modnim odabirima. Koliko god ovdašnja situacija na influencerskoj sceni bila siromašnija od onih u većim i razvijenijim zapadnim zemljama, i kod nas se taj fenomen širi. Premda je domaća publika brojčano inferiorna, i ovdje se stvaraju određene tržišne niše, odnosno jača potražnja za pojedinim temama, proizvodima pa i životnim stilovima koji se mogu povezati s konkretnim, poznatim osobama - kaže sociolog dr. sc. Ozren Biti s Instituta za etnologiju i folkloristiku.
Najuspješniji među influencerima uspijevaju, pojašnjava, svojim objavama privući pozornost ne samo pratitelja nego, zahvaljujući tome, i relevantnih korporacija i medija, konvertirajući na taj način "socijalni" u "ekonomski" kapital. U tom svjetlu treba, kaže, promotriti ne samo napore mlađih generacija da postanu utjecajni na društvenim mrežama, već i nastojanja celebrityja s estrade da prošire svoju djelatnost, a tako i slavu, na društvene medije.
- Istodobno, s obzirom na koronakrizu u svijetu i zemlji te na društvene i gospodarske posljedice potresa u Zagrebu, nemalom dijelu populacije u Hrvatskoj život je otežan, ljudi ostaju bilo bez stalnih poslova ili mogućnosti zarade koja bi bila dostatna za zadovoljavanje osnovnih potreba. Kako su i inače u Hrvatskoj industrijski pogoni u najvećoj mjeri uništeni, poljoprivreda unazađena, a rad, kako materijalni tako i nematerijalni, potplaćen, to sve, u smislu frustracije, utječe na negativnu percepciju svakog pokušaja "lakog" stjecanja novca, na slabo vrednovanje netipičnih oblika rada, ponajprije povezanih s digitalnim dobom i novim medijima. Ujedno se osjeća postojanje senzibiliteta starijih generacija prema "žuljevitim rukama" i "grijanju stolaca", a averzije prema "kruhu bez motike". Dakle, može se govoriti i o svojevrsnom generacijskom jazu - smatra Biti te dodaje kako je izvjesno da se to neće u skorije vrijeme promijeniti, no bilo bi poželjno da informiranost i argumenti u tim polemikama dospiju u prvi plan.
Tvrtke su prije koristile poznate osobe za snimanje reklama, no nove tehnologije danas omogućavaju svakome da se pokuša izboriti za svoje mjesto. I zarađivati. Svojedobno je u javnost dospio cjenik jedne glumice koja je za tromjesečni paket usluga u kojem su uključene objave na blogu i Instagramu tražila 61.500 kuna. Informatički stručnjak Marko Rakar kaže da postoji "klinčadija" o kojoj se malo zna, ali i skupine influencera koji se time bave profesionalno, najčešće u kombinaciji s drugim aranžmanima. Na primjer, neka televizijska voditeljica ili stand-up komičar povremeno dogovore takve poslove i nadopunjavaju ih sa svojom profesijom. Tvrtke ih plaćaju da promoviraju neki brend.
Malen doseg
- Naše je prokletstvo što smo mala zemlja i malo tržište. Teško je doći i platiti dovoljno nekoga jer je maksimalan doseg ljudi koji taj netko može okupiti razmjerno mali. Ekonomska vrijednost angažmana je ograničena. Nije isto jeste li influencer u Njemačkoj ili ovdje gdje je doseg i utjecaj, a time i honorar, manji - kaže Rakar koji je i sam imao slične aranžmane za poznate tvrtke.
- Ideja tvrtki koje angažiraju influencere je da ljudi više vjeruju drugim konkretnim ljudima nego oglasu - napominje.
I kako ćeš vjerovati toj Doris kad unaprijed prodaje dobru recenziju za večeru?! Naši su ljudi pametni i još im nisu "vrane popile mozak" da bi vjerovali svemu što piše. Ima dobra poslovica kod nas "I na zidu piše p*čka, pa ne gura nitko". No postoje i korisni "utjecajnici" koji se naprimjer bave šminkanjem/vizažisti, koji reklamiraju proizvod uz savijete, ali se ne prodaju baš svakom. Isto mislim i o "utjecajnicima" puto-blogerima koji imaju odlične savjete o svemu, od opreme do kulturoloških savjeta. Možda ima još neki koristan, ne mogu se sad sjetiti... ali ova "boranija" što kod nas glumata "utjecaj" to je sve goljo.... P. S. Konkretno, mimo mog odgojnog procesa, dvoje moje djece "prate" Ellu Dvornik, i protivno onom što ja mislim, misle da je simpatična, (muški dio misli i lipa), zanimljiva i zabavna. ... ko će više išta znat....