– Ugovorena je gradnja 44 vlaka, a dosad je riješeno financiranje za 21 vlak. Sada je riješeno financiranje i za preostala 23 vlaka. HBOR će osigurati dugoročni kredit, bez državnog jamstva, jer je HŽ Putnički prijevoz pregovorima s Europskom komisijom dokazao da dugoročno može samostalno vraćati kredite – rekao je to ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić 12.prosinca 2014. godine. No ni šest mjeseci nakon toga, HBOR i HŽ Putnički prijevoz još uvijek nisu potpisali ugovor o kreditu!
A kako doznajemo, vrlo je neizvjesno hoće li HBOR uopće odobriti taj kredit vrijedan 800 milijuna kuna. HBOR-u je, naime, već lani odobrio kredit od 800 milijuna kuna za nabavku 21 od ukupno 44 ugovorena vlaka koje proizvodi Končar. I tada su pod političkim pritiskom u HBOR-u, koji je u to vrijeme vodio Anton Kovačev, morali unatoč otporima pristati na kreditiranje nabavke vlakova, ali uspjeli su se izboriti da odobre kredit samo za polovicu od ukupno potrebnih 1,6 milijardi kuna. HŽ PP nije mogao, naime, dobiti kredit ni od jedne svjetske financijske institucije iako su raspisivali za to javne natječaje na koje se onda nitko nije javio. A razlog tome je loš hrvatski kreditni rejting, ali i, blago rečeno, ne baš sjajno poslovanje HŽ Putničkog prijevoza.
Državna jamstva
Kreditiranje nabavke novih vlakova za HBOR je prilično velik zalogaj. Kako su nam još prošle godine rekli u toj banci, oni nisu financirali cijelu investiciju jer je riječ o velikom iznosu koji predstavlja gotovo petinu cjelokupne HBOR-ove kreditne aktivnosti. HBOR pri tome na već odobrenom kreditu HŽ Putničkom prijevozu za nabavku 21 vlaka ne ostvaruje nikakvu zaradu. U toj banci kažu da su se oni za taj kredit zadužili uz kamatu od šest posto te su po istoj cijeni odobrili kredit tvrtki HŽ PP. Taj kredit je dan uz državna jamstva.
Sad je prijepor oko novog kredita očito na državnim jamstvima, za koje je Hajdaš Dončić prije pola godine tvrdio da neće biti potrebna za novi kredit. Nova državna jamstva povećala bi, naime, deficit državnog proračuna i javni dug. Naši sugovornici kažu da u HBOR-u ne žele odobriti novi kredit bez potvrđenog plana restrukturiranja HŽ Putničkog prijevoza od Europske komisije, a koji je vraćen iz Bruxellesa u Zagreb na doradu.
Bankarska tajna
Na naše pitanje o novom kreditu HBOR-a, u HŽ Putničkom prijevozu samo su nam dogovorili da su pregovori s tom bankom u tijeku. Za program restrukturiranja kažu da je u procesu prednotifikacija u Glavnoj upravi Europske komisije za tržišno natjecanje (DG Competition), koja prije notifikacije dostavlja mišljenje o Programu. – Nakon što je u skladu s redovitim postupkom DG Competition dostavio dodatna pitanja i komentare na Program, na njih je odgovoreno i Program je ponovno poslan u Bruxelles – navode u HŽ PP-u. Nisu nam odgovorili na pitanje kako će riješiti problem financiranja nabavke dodatna 23 vlaka ako im HBOR odbije dati novi kredit. Ni u HBOR-u nisu nam htjeli ništa reći oko kreditiranja HŽ PP-a, uz objašnjenje da traženi podaci podliježu bankarskoj tajni.
Iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture nismo dobili odgovore na pitanja o kreditu HBOR-a za HŽ PP i izjavama ministra Hajdaša Dončića od prije šest mjeseci o tome.
>> 'Krediti koje smo dijeliti zaposlenicima služili su za stimulaciju i motivaciju'
"HŽPP nije mogao, naime, dobiti kredit ni od jedne svjetske financijske institucije" Naravno da nije, koliko bespotrebno zaposlenih u tom OOURu ima nadprosječne plaće potkradajući pritom porezne obveznike i svoje korisnike (putnike). Doza lijenosti i nesposobnosti HŽovih zaposlenika (prometnika, vlakovođađa itd) i kleptomanije HŽovih "menadžera" je jedinstven slučaj u EU.