Slažete li se da se povećaju kazne za korištenje mobitela u vožnji i koliko je to opasno?
Korištenje mobitela u vožnji postaje opasnije od pijanstva te su više kazne dobrodošle, ali nisu dovoljne. Taj bi prekršaj trebalo stupnjevati jer je manji problem u razgovaranju tijekom vožnje, a znatno veći u pozivanju (otključavanje ekrana, ulazak u meni, izbor osobe, poziv...) te je nekoliko sekundi vozač isključen iz praćenja prometa. Slično je i s čitanjem i odgovaranjem na poruke i mailove te odgovaranjem na njih. Vozač u tim trenucima potpuno gubi nadzor nad vozilom, može naletjeti na pješaka, drugo vozilo... Za takvo bi korištenje mobitela kazna trebala biti 3000 kuna i oduzimanje vozačke dozvole na tri mjeseca.
Dovode li veće kazne do boljeg pridržavanja propisa?
Da, ali važnija je od toga izvjesnost kažnjavanja. Veći pozitivni učinak na sigurnost u vidu prevencije ima kazna od 500 kuna koja se naplati nego od 1000-2000 kuna koja se neće naplatiti! Mnogi voze obijesno znajući da je rizik da budu procesuirani i kažnjeni zanemariv. Zbog toga bi sva raskrižja i opasna mjesta trebalo premrežiti radarskim kamerama, čije su snimke i izmjere dokaz na sudu.
Bi li trebalo zabraniti i pušenje u vožnji, pijenje napitaka, lizanje sladoleda...?
Postoji barem deset opasnih radnji koje vozačima bitno odvlače pozornost od prometnice, a ne sankcioniraju se: otvaranja limenki pića, konzumiranje hrane, paljenje cigareta, namještanje retrovizora, sve radnje preko touch-screena, namještanje udaljenosti, visine i nagiba sjedala... Sve to može izazvati nesreću! Nažalost, čini se da je napravljen svojevrstan “kompromisni dogovor” autoindustrije i zakonodavstva jer se tim radnjama ostvaruju golemi profiti. Čokolada ili limenka pića u trgovini stoje euro, a pola od toga su marže. Na benzinskoj crpki cijena je dvostruka, dakle marža je 300 posto. Vozača u vožnji bitno ometa korištenje navigacije, hands-free telefoniranje..., ali to se zbog interesa “krupnog kapitala”, nažalost, tolerira te kompenzira sustavima upozorenja napuštanja trake, autonomnog kočenja...
Kihnuti za volanom je opasno. I kaj sad?