Pisma, reagiranja

Igor Sikorski – ukrajinski otac američkih helikoptera

Oleksandr Levčenko (1)
Sanjin Strukic/PIXSELL
07.06.2013.
u 12:00

Sikorski jedan od simbola ukrajinsko-američkog prijateljstva. Veleposlanstvo SAD-a u Kijevu smješteno je u ulici s njegovim imenom

Ukrajina je “poznata neznanka” u inozemstvu pa tako i u Hrvatskoj. Zato kao veleposlanik i kao povjesničar po struci u svakoj prigodi želim upoznati hrvatsku javnost sa zanimljivostima o Ukrajini i Ukrajincima. Rođendan još jednog velikog Ukrajinca – genijalnog aviokonstruktora Igora Sikorskog, tvorca helikoptera, obilježavamo ovih dana. Taj je “poznati neznanac”, kojega malo tko povezuje s Ukrajinom, rođen 6. lipnja 1889. u Kijevu. Studirao je na Kijevskom politehničkom institutu (istom gdje je kasnije stekao znanja konstruktor prve svemirske rakete Sergej Koroljev). Već kao student posvetio se avijaciji i usredotočuje se na ideju helikoptera.

Prvi vlastiti helikopter konstruirao je 1908. u dvorištu obiteljske kuće u samom centru Kijeva kad je imao samo 19 godina. Zrakoplovom vlastite konstrukcije prvi put polijeće 1910. Godinu kasnije obara svjetski rekord brzine letenja s dva putnika, njegovi avioni osvajaju zlatne medalje na zrakoplovnim izložbama. Nadarenom kijevskom studentu 1912. predlažu dužnost glavnog aviokonstruktora Rusko-baltičke tvornice vagona u St. Peterburgu. Tu dobiva sve mogućnosti za realizaciju svojih vizionarskih ideja. Prije 100 godina, u proljeće 1913., u nebo se digao novi zrakoplov njegove konstrukcije “Grand”. Prvi je put umjesto jednog imao čak 4 motora, zatvorenu pilotsku kabinu, veliki salon sa stolom i foteljama za putnike, pa čak i WC.

Bila je to revolucija koja je označila početak gradnje velikih zrakoplova. “Grand” se smatra prototipom suvremenih putničkih zrakoplova, teretnih aviona, ali i strateških bombardera.

Iste godine u nebo se digla nova modifikacija teškog zrakoplova “Ruski vitez”, a krajem 1913. poletio je pravi div “Ilija Muromec” s površinom krila čak tri puta većom od “Ruskog viteza”, rasponom krila 32 metra, dužinom trupa 23,5 m, težinom 5 tona, brzinom 140 km i visinom leta 4 km. “Grand”, “Ruski vitez”, a posebice “Ilija Muromec” donijeli su Igoru Sikorskom svjetsku slavu.

Poslije Oktobarske revolucije 1917. Sikorski bijegom u SAD spašava glavu. Ako bi se tražio najbolji primjer ostvarenja “američkog sna”, onda bi to sigurno bio slučaj Igora Sikorskog. Upravo u Americi uspio je potpuno realizirati svoj talent kao konstruktor i poduzetnik.

Na osnovi svog “Muromeca” krenuo je u stvaranje putničkih lajnera i hidrozrakoplova. Njegovi modeli S-42 postali su prvi u povijesti transkontinentalni putnički avioni na letovima preko Atlantskog i Tihog oceana. Godine 1939. Sikorski se vraća helikopterima i već u rujnu sam isprobava prvi model. U njemu je primijenio princip koji je izumio još u Kijevu kao student – jedna elisa gore, druga mala na repu. Taj princip, koji se danas koristi u 90% helikoptera, osigurao je Sikorskom svjetsku prednost i prvi put u povijesti omogućio serijsku proizvodnju helikoptera 1942. Helikopteri Sikorskog stigli su spasiti desetke tisuća života američkih vojnika u Drugom svjetskom ratu. U mirno doba, kad je počeo pravi helikopterski bum, njegova tvrtka osvojila je vodeće pozicije na tržištu koje zauzima i sada.

Međutim, ima i veoma dostojnog konkurenta, a to su sovjetski, a sada ruski helikopteri serije Mi. S “helikopterskog gledišta” može se reći da je svijet podijeljen na sferu Sikorskog i sferu Mi.

Ukrajina, koja je dala svijetu Igora Sikorskog, kao bivša sovjetska republika ipak spada u drugu sferu. U bivšem SSSR-u vojna je industrija bila raspoređena: helikopteri su se proizvodili u Rusiji, a Ukrajina je igrala glavnu ulogu u njihovu remontu te razrađivala i izrađivala motore.

Tu smo ulogu sačuvali do danas. Sovjetski helikopteri Mi izvozili su se u više od 40 zemalja i većina njih sada koristi usluge ukrajinskih remontnih tvornica. Na tom planu imamo i dobro iskustvo suradnje s Hrvatskom. Ukrajinski je “Ukrspeceksport” 2004. i 2005. modernizirao za Hrvatsku vojsku 16 helikoptera Mi-8. A 31. svibnja ove godine Ministarstvo obrane RH donijelo je odluku o remontu u Ukrajini još šest transportnih helikoptera Mi-8. Radove će obaviti Ukrajinski državni zrakoplovni zavod u Sevastopolju i proizvođač motora “Motor SiČ”. Tvornica “Motor SiČ” među vodećim je svjetskim proizvođačima i serviserima motora za helikoptere. Prošle je godine otvorila svoj zrakoplovno-tehnički centar u Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Sada proizvodi 55 različitih motora za više od 60 vrsta zrakoplova i helikoptera. Njene usluge koristi i vojska SAD-a. Tako je Ukrajina, priznata svjetska avijacijska država s razvijenim svemirskim programom, imala zasluge u kreiranju i sovjetskih i američkih helikoptera. A veliki aviokonstruktor Igor Sikorski jedan je od simbola ukrajinsko-američkog prijateljstva. Nije slučajno da je ulica u kojoj je u Kijevu veleposlanstvo SAD-a dobila njegovo ime.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije