U saborsku proceduru Vlada je jučer konačno uputila izmjene i dopune Zakona o odgoju i obrazovanju kako bi si osigurala zakonsku podlogu za najavljene promjene u obrazovanju.
No, ono što se dugo čekalo i što je zapravo trebalo “zacementirati” temelje obrazovne reforme pretvorilo se tek u zakonski okvir za eksperimentalnu primjenu “Škole za život”, reforme koja značajno odstupa od cjelovite kurikularne reforme i koja u sedamdesetak škola ulazi ove jeseni. Takvom stavkom koja ministrici obrazovanja omogućuje da predlaže eksperimente zakonski su se “opravdale” sve aktivnosti Blaženke Divjak jer Strategijom obrazovanja, ključnim dokumentom promjena usvojenim 2014. godine, nije predviđena eksperimentalna provedba reforme u osmogodišnjoj školi.
I dok je jasno propisano da Divjak ima prava na eksperimentalne prijedloge, iz ovih izmjena jednostavno je izbačen dio koji propisuje Okvir nacionalnog kurikuluma. Riječ je o ključnom kurikularnom dokumentu koji definira načela – sve odgojno-obrazovne ciljeve, koncepciju učenja i poučavanja, obrazovne ishode, međupredmetne i interdisciplinarne teme – zapravo temelje reforme koji se po hijerarhiji i pravom provođenju trebao usvojiti prvi. I dok nije sporno je li ministrica to smjela ili ne, sporno je nepoštovanje hijerarhije dokumenata kao temelja za dobru pripremu stvarnoj reformi koja bi trebala obuhvatiti sve škole. Iz Ministarstva poručuju da će Okvir nacionalnog kurikula biti usvojen polovicom ove godine budući da on obuhvaća i predškolski, osnovnoškolski i srednjoškolski dio, a ove izmjene Zakona odnose se tek na osnovne i srednje škole.
– Ovaj Zakon definira samo osnovne i srednje škole i da smo Okvir nacionalnog kurikula ostavili, morali bismo iz njega izbaciti dio predškole i tako ne bi bio cjelovit – poručuju iz Ministarstva.
Da se takvim izbacivanjem Okvira nacionalnog kurikuluma zapravo odustalo od koncepta cjelovite kurikularne reforme misli Boris Jokić, prvi voditelja Ekspertne radne skupine, koji upozorava da je posebno problematično što su izbačena i rješenja vezana uz darovite učenike i učenike s teškoćama.
– Reforma je konačno propala jer u Zakon nije uvršten Okvir nacionalnog kurikula. Na Ministarstvu je sada da predloži neku novu reformu jer ovo što se sada čini nema nikakve veze s izvornim postavkama reforme – kazao je Jokić.
Kaj veli joković, nema čirilovice pak je reforma propala? Bi ju on pisal sa azbukom morti? E, za to su ginuli naši dečki, za to su djeca ostala bez očeva.