17.09.2019. u 08:15

Više od trećine ispitanih (35%) zadovoljno je brojem dana godišnjeg odmora, dok ih 58% ipak priželjkuje više

Gorivo će poskupjeti, i to možda čak i kunu po litri! Posljedica je to činjenice da je u međusobnim obračunima Jemena i Saudijske Arabije stradalo jedno od najvećih naftnih postrojenja u svijetu, što je automatski diglo cijenu sirove nafte. Već za dva ili tri tjedna možemo očekivati da će i na crpkama u Hrvatskoj litra goriva koštati gotovo 11 kuna.

Osim što je na taj način premašena psihološka granica, raste i cijena transporta za najmanje 11 posto. Transport je sastavni trošak svakog proizvoda, pa ekonomska logika nalaže najavu skuplje hrane, proizvoda, odnosno skupljeg života za svakog građanina. Ipak, praksa je pokazala da se kratki naftni šokovi nisu svaki put odrazili na sve konačne proizvode i usluge, a povijest nas uči da se i uz cijene nafte od 122 dolara po barelu, što je dvostruko više od današnje cijene, dalo živjeti.

Te 2008. Vlada je nakon što je litra goriva premašila 11 kuna intervenirala i smanjila trošarine, a sličnom se taktikom može poslužiti i sada jer na gotovo šest kuna poreza i trošarina koliko se izdvaja iz konačne cijene svake litre goriva postoji prostor za rasterećenje. Globalno tržište energenata možda je i najzanimljivije tržište za promatranje upravo zbog tijesne povezanosti sa svakodnevicom jer se potres na tržištu sirove nafte ili plina izravno prelije na naše novčanike. Saudijcima je u tom napadu dronovima stradala gotovo polovica proizvodnih pogona pa je, očekivano, zavladao strah od nestašice, a time i od rasta cijena.

Ipak, ne treba paničariti jer OPEC već tri godine smanjenjem proizvodnje pokušava podići cijenu nafte nakon što je pala na samo 29 dolara po barelu. Sada kada Saudijska Arabija proizvodi manje, ostale će države, poput Rusije, Meksika, Iraka..., pojačati i donekle nadomjestiti proizvodnju. I SAD je interventno pustio dio svojih zaliha na tržište kako bi smanjio paniku, ali upitno je hoće li takav potez donijeti išta dobro američkoj naftnoj industriji koja proizvodi iz škriljevca i može zaraditi samo uz cijenu barela od 70 dolara, kojoj se tržište tek uz pomoć ovog šoka približilo.

Ključne riječi

Komentara 4

MO
moškov
08:23 17.09.2019.

hrvatska ima dostatno svih energenata za svoje potrebe . ali hrvati nisu ni vlasnici ni gospodari nicega znacajnijeg u hrvatskoj ...jedino cega su hrvati vlasnici su autobusnih i avionskih karata za irsku i njemacku.

HA
Harman
00:19 18.09.2019.

A zasto bi poskupjelo gorivo? Pa mi ga kupujemo na fantomskom mediteranskon trzistu za koje nitko ziv ne zna gdje je! Usput, ovdje u Njemackoj nije poskupjelo gorivo, pa zasto bi onda moralo u HR?

DU
Deleted user
10:09 17.09.2019.

S. Arabija je privatna država (obitelj Saud) i nije ni izbliza toliko kriva za nagla poskupljenja derivata nafte jer npr. u RH porez i ostala takva izdvajanja odnesu približno 2/3 maloprodajne cijene i zato se nemilosrdno ponderira svaka, pa i najmanja, korekcija cijene nafte na svj. tržištu. Da država smanji porezno opterećenje na neku normalnu razinu, što znači da u slučaju RH oporezuje naftne derivate samo s PDV stopom, navedenih epizoda ne bi bilo u tako dramatičnoj formi, zar ne? Međutim, to je ipak iluzorno očekivati odnosno uhljebi se održavaju na životu i preko te mjere, da se enormno oporezuje mobilnost stanovništva...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije