Pred Vama je 3. predavanje Virtualne učionice pisanja EU projekata, fleksibilnog, virtualnog i besplatnog tečaja kako uspješno napisati EU projekt.
Kurikulum kao i sva dosad objavljena predavanja i zadaće možete naći klikom na link. Na Facebooku je otvorena grupa za polaznike Virtualne učionice. Na njoj možete postavljati pitanja, komentirati i riješavati zadatke zajedno s drugim polaznicima.
KAKO ČITATI NATJEČAJ?
Na natječajima za sredstava iz fondova Europske unije prolaze ideje koje pogode smisao, odnosno pravilno adresiraju specifične ciljeve natječaja za dodjelu bespovratnih sredstava na koji se prijavljuju, za što je prvi uvjet razumijevanje natječaja.
Upute za prijavitelje
Potencijalni prijavitelj i njegova ideja djelomično su ograničeni time što je svaki natječaj fokusiran na određeno usko područje. Stoga je uvijek dobro imati inovativnu ideju koja donosi dodatnu vrijednost ili daje neki drugačiji i novi pristup. Fondovi EU obično ne financiraju redovne aktivnosti neke organizacije, već se projektom mora stvarati neka dodatna vrijednost ili kreirati nova usluga, te je nužno da postoje jasni rezultati koji će se postići.
Kod pisanja projekta bitno je identificirati prikladan natječaj, a da bi to bilo moguće nužno je razumijevanje samog teksta natječaja odnosno uputa za prijavitelje. Objavljeni natječaji dostupni su na internetu te je moguće proučiti niz primjera kako bi se stekao bolji uvid u logiku kojom se natječaji vode. Uputno je pretraživati i na hrvatskom i na engleskom jeziku ključne riječi kao što su: programi EU, operativni programi, provedbene agencije, pozivi za dostavu projektnih prijedloga, pozivi za dodjelu bespovratnih sredstava, EU projekti i sl. Osim prijašnjih i aktualnih natječaja, na internetskim stranicama provedbenih agencija i drugih zaduženih javnih i državnih tijela iz operativnih struktura moguće je pronaći i najave natječaja, što može biti korisno za pravovremenu pripremu.
Upute za prijavitelje (eng. Guidelines for Applicants, ponekad i pod nazivom "Poziv na dostavu projektnih prijedloga“ ili eng. Call for Proposals ili Call Fiche) sadrže važne informacije o tome što se u projektu traži te koje uvjete treba ispuniti kako bi se pripremio prihvatljiv projektni prijedlog.
Obično upute za prijavitelje možemo podijeliti na četiri dijela koji čine osnovu za razumijevanje natječaja. To su: (1) opći i specifični ciljevi te prioriteti natječaja, (2) prihvatljivi projektni prijedlozi, (3) uvjeti prijave i (4) opće informacije.
Ciljevi, prioriteti i aktivnosti
Kako bi se razumjelo što natječaj želi postići, potrebno je pročitati kontekstualni opis radi razumijevanja ciljeva natječaja. Pregled kreće od općih ciljeva koji definiraju pozitivno stanje kojem će provedeni projekti doprinijeti, a specifični ciljevi opisuju načine na koje će se ostvariti opći ciljevi. Opći cilj opisuje širi i dugoročni cilj u smislu javnih politika te se u pravilu ne može ostvariti za vrijeme trajanja projekta, no projekt će doprinijeti njegovom ispunjenju. Specifični cilj je zapravo svrha projekta i on ih mora ostvariti za vrijeme svog trajanja. U natječaju „Jačanje kapaciteta ustanova za obrazovanje odraslih“ objavljenog u sklopu IPA komponenta IV - Razvoj ljudskih potencijala, opći cilj je „Ojačati sektor obrazovanja odraslih s ciljem povećanja konkurentnosti odraslih polaznika na tržištu rada“, dok je primjerice specifični cilj „Podržati i sveobuhvatno ojačati kapacitete ustanova za obrazovanje odraslih u suradnji sa lokalnim dionicima“.
Ponekad natječaj ima nekoliko prioriteta (tzv. LOT) na koje je važno obratiti pažnju jer se projekt najčešće mora usuglasiti samo ili minimalno s jednim prioritetom, ovisno o ciljnoj skupini i području kojeg se dotiče. Ciljevi i prioriteti natječaja čine temelj, ali i okvir za izražavanje projektnih ideja i razvoj prijedloga, a obično je kod ocjenjivanja projektne ideje značajan broj bodova predviđen upravo za relevantnost projektne ideje u odnosu na ciljeve natječaja na koji se šalje.
Ciljne skupine su društvene skupine na koje se projekt odnosi i koje će od projekta imati izravne koristi. Ovisno o natječaju, ciljne skupine mogu biti različite, primjerice žene, mladi, osobe s invaliditetom, dugotrajno nezaposleni, mala i srednja poduzeća itd.
Nadalje, potrebno je proučiti vrste projekata te indikativni opis aktivnosti koje će se natječajem financirati. To je posebno korisno kako bi se uvidjelo jesu li projektna ideja i potencijalne aktivnosti u skladu s okvirima zadanim u natječaju. Osim toga, treba obratiti pozornost na pojedine sektore ili teme koje projekt mora pokrivati, naročito u odnosu na odabrani prioritet odnosno LOT. Dio natječaja koji govori o prihvatljivim projektnim idejama pogodan je način za usporedbu projektne ideje prijavitelja s preporukama natječaja ili za usklađivanje projektne ideje sa zadanim smjernicama. Aktivnosti koje su prihvatljive obično nisu ograničene samo popisom navedenim u natječaju, već prijavitelji mogu predložiti i neke druge aktivnosti koje nisu navedene, no bitno je da su one opravdane i neophodne za postizanje ciljeva natječaja.
Prihvatljivost
Poštivanje uvjeta prijave nužno je za prihvaćanje projektnog prijedloga. Bitno je proučiti dijelove teksta koji govore o kriterijima za prihvatljivost prijavitelja i partnera, financijske kriterije, rok i način prijave te ostale dodatne informacije ukoliko postoje (primjerice, ponekad se daje prednost projektima koji uključuju manjinske skupine ili ako se provode u određenim županijama. Kriteriji prihvatljivosti prijavitelja i partnera vrlo su jasni, strogo se uzimaju u obzir i odgovaraju na pitanje tko se može javiti na natječaj. Obično se radi o vrsti pravne osobe organizacije (npr. trgovačko društvo, udruga, jedinica lokalne/područne samouprave i sl.), mjestu sjedišta, ponekad i starosti organizacije ili solventnosti. Kriteriji za isključenje dio su svakog natječaja i prijavitelj se automatski isključuje ako se nalazi u situacijama kao što su stečaj, pravomoćna presuda za gospodarski kriminal ili porezni dug itd.
Partnerstvo je obvezno u većini natječaja, a ponekad se traži i da partneri budu iz različitih županija ili država. Partnerstvo bi trebalo biti uspostavljeno na logičan način kako bi se pokrili svi aspekti potreba aktivnosti projekta. Partnerstvom se pokazuje kako je više organizacija izrazilo povjerenje jednoj ideji, ali i omogućuje diseminaciju rezultata i širi opći utjecaj projekta, naročito ako je ono međunarodno.
Financiranje i opće informacije
Financijski kriteriji odnose se na raspon sredstava koja se mogu zatražiti te određuju iznos sufinanciranja od strane prijavitelja i/ili partnera u odnosu na ukupni proračun projekta. Rijetkost je da EU u potpunosti financira projekt, već se obično traži sufinanciranje od 50 do 90 %. Za manje projekte obično se traži i manji postotak sufinanciranja od strane prijavitelja i partnera, dok se za veće infrastrukturne projekte načelno traži veći postotak sufinanciranja. To znači da ukoliko je ukupna vrijednost projekta primjerice 100 000 eura, a postotak sufinanciranja je 20 %, prijavitelj i partneri moraju imati financijski kapacitet za sufinanciranje projekta u iznosu od 20 000 eura, s time da se taj vlastiti doprinos često kompenzira s troškom plaća vlastitih zaposlenika.
U nekim natječajima minimalni i maksimalni iznosi poračuna projekta su ograničeni, dok u nekim natječajima (naročito u programima Unije) nema takvih ograničenja. Primjerice, natječaj može definirati da je moguće tražiti od 50 000 do 200 000 eura sredstava za projekt, no taj raspon ne znači da je potrebno uvijek tražiti maksimalni iznos, već je potrebno procijeniti stvarne troškove koji će se kasnije izraziti u proračunu.
Za kasniju provedbu projekta bitan je i tijek plaćanja, stoga treba uzeti u obzir postoje li avansi, koliki su, kakva je daljnja dinamika plaćanja i koliko je vlastito financiranje potrebno da se premosti jaz čekanja na povrate sredstava nakon što su troškovi plaćeni. Također, potrebno je provjeriti popis prihvatljivih i neprihvatljivih troškova.
Važno je obratiti pozornost na rokove i način prijave. Rok prijave navodi dan i sat do kojeg projektni prijedlozi moraju biti dostavljeni ugovornom tijelu ili se navodi datum otpreme. Način prijave definira način slanja, primjerice poštom ili online prijavom. U slučaju fizičkog predavanja projektnog prijedloga, navodi se i broj kopija koje je potrebno priložiti, CD materijala, kako treba izgledati omotnica i slično.
Opće informacije obično se nalaze na posljednjim stranicama natječaja. One pojašnjavaju proces i pojedine korake prijave projekta, s navedenim indikativnim vremenskim tijekom postupka, potrebnim dokumentima i prijavama kod svakog koraka. Također, upućuje se prijavitelje na rok i e-mail adresu na koju se mogu poslati pitanja.
Zaključak
U bilo kojem natječaju, ključno je razmotriti ciljeve natječaja i kontekst, prihvatljivost prijavitelja i partnera te uvjete partnerstva. Uz to, uputno je odmah provjeriti kriterije za isključenje iz natječaja. Zatim je bitno provjeriti koje su prihvatljive aktivnosti i koji su prioriteti ukoliko postoje. Što se financijskog okvira tiče, treba provjeriti minimalan i maksimalan iznos projekta, postotak sufinanciranja i dinamiku plaćanja. Osim toga, treba provjeriti i koji su neprihvatljivi troškovi, odnosno što se ne financira natječajem. Da bi se projekt pravovremeno poslao, treba obratiti pozornost na rokove te dokumentaciju koju je potrebno priložiti uz prijavu na natječaj. Bez ovih informacija, nije moguće uspješno napisati projekt, a kako bi taj proces bio što lakši, poželjno je pažljivo i detaljno čitati cjelokupan natječaj te proučiti primjere prijašnjih projekata.
Napomena: Točni rezultati zadaća moći će se provjeriti na ovoj stranici sljedeći ponedjeljak. Na zadatke nije moguće dobiti individualne komentare.