Upravno vijeće Lučke Uprave Dubrovnik odlučilo je raskinuti predugovor o koncesiji za novi putnički terminal, šoping-centar i autobusni kolodvor u luci Gruž s tvrtkom Dubrovnik International Cruise Port Investment (DICPI) jer su iz te tvrtke tražili još jedno produženje roka za usuglašavanje konačnog teksta ugovora za tu investiciju vrijednu 93,7 milijuna eura.
A priča o koncesiji u luci Gruž gotovo je identična priči o koncesiji na Zračnoj luci Zagreb, samo što imaju različite epiloge.
U obje priče o koncesiji su gotovo isti akteri. S jedne strane hrvatska država, kao vlasnik Lučke uprave Dubrovnik i većinski vlasnik zagrebačkog aerodroma. U oba slučaja koncesionar je francuska građevinska tvrtka Bouygues. S time da se ta tvrtka za koncesiju u Gružu udružila s turskom tvrtkom Global Ports Holding, a za Pleso s Aeroports de Paris.
Scenarij događaja oko te dvije koncesije također je gotovo isti. Na natječaj za Gruž strigla je samo jedna ponuda – DICPI-ja. Povjerenstvo za koncesiju za zagrebački aerodrom također je otvorilo samo jednu ponudu – ZAIC-a, tvrtke koju su za tu svrhu osnovali Bouygues i Aeroports de Paris.
I dalje su priče gotovo iste. Lučka uprava Dubrovnik je s DICPI-jem potpisala predugovor u veljači 2016., a koncesionar je dobio rok da do 14. travnja usuglasi tekst ugovora. No nekoliko dana prije isteka tog roka zatražio je produljenje za tri mjeseca, do 15. srpnja.
Upravno je vijeće pod političkim pritiscima, kažu dobro upućeni, pristalo na to. No nekoliko dana prije isteka i tog novog roka, DICPI traži novo produženje roka i to do 1. studenog. Upravno vijeće ovaj put na to ne pristaje.
ZAIC je pak potpisao ugovor o koncesiji za Pleso 11. travnja 2013. godine. Francuzi su dobili rok od 180 dana da zatvore financijsku konstrukciju za tu investiciju od 320 milijuna eura i tako steknu pravo na preuzimanje zračne luke.
No taj rok su probili, pa su dobili dodatnih 180 dana, ali ni to im nije bilo dovoljno. Na kraju su zračnu luku preuzeli tek u prosincu 2013. Iako je Vlada imala pravo raskinuti ugovor s Francuzima za Pleso jer nisu ispoštovali rokove, to nije učinila. I DICPI je tražio produženje rokova zbog problema oko zatvaranja financijske konstrukcije, odnosno dobivanja kredita.
Obje ove koncesije vodile su po dvije vlade. S koncesijom za Pleso krenula je HDZ-ova vlada Jadranke Kosor, a projekt je nastavila Milanovićeva vlada. Koncesiju za Gruž pak pokrenula je Milanovićeva vlada, a ugovor treba biti potpisan za Oreškovićeve vlade u kojoj je HDZ bio glavni partner.
Obje koncesije također su povezane s kontroverzijama oko državnih jamstava koncesionarima, ali i o njihovim zaradama. Francuzi su odmah nakon što su preuzeli Pleso povećali aerodromske takse i tako si znatno povećali prihode pa im otplaćivanje kredita za gradnju novog terminala neće biti problem.
DICPI je također odmah po preuzimanju Gruža htio uvesti visoke takse za putnike pa bi investiciju u tu luku s tim prihodima vratio za nekoliko godina.
Koncesija za luku Gruž je na 40 godina, a za Pleso na 30 godina. A jedina razlika između koncesija u Gružu i na Plesu jest ta što je dubrovačka propala. A propala je jer je propala i Vlada. Kako nam kažu naši sugovornici, Tomislav Karamarko, dok je bio prvi potpredsjednik Vlade i predsjednik HDZ-a, inzistirao je da se DICPI-ju odobravaju novi rokovi iako su lokalni dubrovački HDZ-ovci bili protiv toga.
Kad je Karamarko otišao iz Vlade i s čela HDZ-a, nestalo je tih pritisaka i članovima Upravnog vijeća je prepušteno da po vlastitoj savjesti odluče o toj koncesiji. S obzirom na to da DICPI nije ispoštovao rokove, prekinuli su pregovore. Kažu da je takva odluka u nacionalnom interesu.
Bivši ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić, koji je inače pokrenuo davanje Gruža u koncesiju, Francuzima je za Pleso mnogo puta progledao kroz prste i nije se usudio raskinuti taj ugovor iako su rokove nekoliko puta probijali. I to je valjda bilo u nacionalnom interesu.
>> Vlada nije govorila istinu o koncesiji za Zračnu luku Zagreb, država ipak jest jamac za Pleso