Vožnja na hrvatskim cestama ponovno odnosi ljudske živote, pokazao je i protekli, uistinu, crni vikend s tragičnom bilancom od petero mrtvih i osam ozlijeđenih.
Jedna u nizu prometnih nesreća dogodila se na cesti Budrovci – Đurđanci u kojoj je jedna osoba smrtno stradala, a dvije su ozlijeđene, pri sudaru dvaju osobnih automobila, đakovačkih i vinkovačkih registarskih oznaka. Jedna je osoba smrtno stradala, a jedna je ozlijeđena i u prometnoj nesreći koja se u subotu ujutro oko 7 sati dogodila na cesti Vodnjan – Juršići kada se nakon sudara s automobilom motocikl Yamaha zapalio, dok je 37-godišnji vozač od zadobivenih ozljeda preminuo na mjestu događaja. Iste večeri nesreća se dogodila i u Selni kod Slavonskog Broda gdje su život izgubila dva motociklista u dobi od 30 i 38 godina, prema dostupnim informacijama, iz Donje Bebrine i Poljanaca. Putnica (25) s motocikla kojim je upravljao 30-godišnjak zadobila je teške tjelesne ozljede, a nesreći je kumovala prevelika brzina i neopreznost.
“Ukleta” raskrižja
Tijekom subote i kod Primoštena se dogodila prometna nesreća u kojoj su ozlijeđene četiri osobe. Došlo je do sudara dvaju automobila, jedan šibenskih registracija, a drugi čeških, pritom je teško ozlijeđen 84-godišnjak. No, prometne nesreće poput one u subotu u Zagrebu, u kojoj je oko 13 sati na križanju Klaićeve i Kačićeve ulice u sudaru dvaju automobila poginuo devetogodišnji dječak, posebno su tragične.
Na raskrižju kojeg zbog učestalosti teških nesreća zovu “ukletim”, nužna je temeljita analiza, kaže prometni stručnjak Željko Marušić.
– “Ukletost” potječe od sklopa lančano povezanih uzroka. Sudarili su se stari automobili: Renault Megane II i Citroën Saxo, a okolnosti upućuju na nedozvoljenu brzinu Renault Meganea, koji je vjerojatno prošao kroz crveno svjetlo, uz činjenicu da je dječak, očito nevezan sigurnosnim pojasom, inercijskom silom izbačen kroz prozor vozila na asfalt. Da je dijete bilo u novom vozilu niže klase te vezano na stražnjem sjedalu, vjerojatno bi preživjelo – konstatira Marušić.
Kad me netko upita savjet za kupnju takvog auta, kakvi su i Renault Clio I, Fiat Uno…, odgovaran negativno, jer se u njemu lako može poginuti i u gradskom sudaru. Osim nježne konstrukcije putničkog prostora, problem je i u masi 150 do 200 manjoj nego kod novih automobila niže klase. No, ni država nije ni poštena ni pametna što građane praktički potiče na vožnju u takvim “ljesovima na kotačima”, a pri kupnji novih i sigurnih auta treba platiti jedan od najvećih PDV-a na svijetu, potom veliki poseban porez (trošarinu) i na kraju, prilikom godišnje registracije, dodatan porez, kojeg su oslobođeni automobili stariji od 10 godina – kaže Željko Marušić.
Važnost gradnje rotora
Kako bi se tragedije spriječile, sugerira da policija treba češće i učinkovitije kontrolirati vezanost sigurnosnim pojasom na stražnjim sjedalima.
– Ova tragična nesreća pokazuje i koliko je važno sva raskrižja gdje je god moguće izvoditi kao kružna, odnosno kao rotore – zaključio je prometni stručnjak Željko Marušić.
Starost vozila je najmanji problem, problem su vozači. Što nedostaje 20 godina starom vozilu ako se održava? Da nema toliko beskorisne birokracije koju treba namiriti ne bi bilo ni suludih poreza i nameta, pa bi i prosjek starosti vozila pao s trenutnih vrijednosti. Ali stvarno već iritiraju te nebuloze o starim autima. Kakve veze ima starost vozila ako idiot krene pretjecati na punoj crti ili krivini pa izazove nesreću?