Redovan sastanak ministara vanjskih poslova EU u Luksemburgu pretvoren je danas u krizni sastanak, kojemu su se pridružili i ministri unutarnjih poslova, na temu što EU može učiniti da spriječi pretvaranje Sredozemnog mora u masovnu grobnicu za migrante. Do prekjučer, procjene su govorile da je oko 20 tisuća migranata doplovilo s afričke obale do obala Italije, a 900 ih se utopilo na tom putu. U nedjelju je, međutim, broj ovogodišnjih utopljenika praktički udvostručen nakon što je na moru između Libije i Italije potonuo brod s između 700 i 950 migranata.
Strahuje se da je to najveće pojedinačno stradanje migranata koji se krijumčarskim kanalima pokušavaju domoći Europe. Nakon tragične nedjelje, jučer su stizale vijesti o nesreći još jednog manjeg brod blizu grčkog Rodosa te dva plovila s, navodno, po 100 i 300 ljudi i libijskim vodama. Predsjednik Europskog vijeća Donald Tusk reagirao je htinim sazivanjem summita EU za četvrtak ovoga tjedna u Bruxellesu, gdje će premijeri i predsjednici pokušati dogovoriti zajedničke mjere EU protiv krijumčarenja migranata preko Sredozemnog mora.
– Nakon ove posljednje tragedije, nemamo više izgovora. EU više nema izgovora, države članice više nemaju izgovora. Glavno je pitanje kako izgraditi zajednički osjećaj europske odgovornosti, iako znamo da nema lakih rješenja za ovaj problem – rekla je Federica Mogherini, visoka predstavnica EU za vanjsku i sigurnosnu politiku.
Prema riječima ministrice Vesne Pusić, Hrvatska nema brodove koje može poslati u operacije traganja i spašavanja migranata na Mediteranu, ali jučer je stavila Italiji na raspolaganje 47 hrvatskih službenika koji mogu pomoći u procesuiranju migranata koji traže azil.
Rezali troškove
EU je u listopadu prošle godine odlučila uskratiti novac i tako praktički ukinuti operaciju Mare Nostrum, kroz koju je talijanska mornarica godinu dana u svim vremenskim uvjetima provodila misije traganja i spašavanja migranata na moru. Operacija je ukinuta jer je procijenjeno da takva politika potiče migrante da se odvaže na opasan prelazak Sredozemnog mora jer znaju da će biti spašeni i prebačeni u talijanske centre za azilante. Umjesto te operacije, od kraja prošle godine EU vodi puno skromniju operaciju Triton, a intervencije u sklopu te operacije ograničene su na samo 30 milja od talijanske obale (Mare Nostrum je bila i u međunarodnim vodama) i samo u slučaju nesreće. Operacija Mare Nostrum koštala je oko 9 milijuna eura mjesečno, a operacija Triton košta oko 3 milijuna eura. Prva je imala ambiciju spašavati živote, druga ima ambiciju čuvati granicu.
No, velika tragedija koja se dogodila u nedjelju mogla bi natjerati države članice EU da solidarno pošalju zrakoplove, helikoptere, brodove i ljudstvo u operaciju Triton. Jedna od reakcija EU, o kojoj se jučer raspravljalo u Luksemburgu, je i puno snažnija suradnja s trećim zemljama iz kojih dolaze migranti ili s čijih obala isplovljavaju na opasan put.
Krijumčarenje ljudi iz zemalja sjeverne Afrike na talijansku obalu Europske unije postalo je industrija iza koje stoje moćne krijumčarske skupine.
– Isključivi krivac su kriminalci koji se bave krijumčarenjem ljudi i koji upravljaju, promoviraju i naplaćuju ovaj posao, ovu trgovinu ljudskim životima – izjavio je britanski premijer David Cameron. Talijanski premijer Matteo Renzi, čija zemlja već mjesecima upozorava druge države i institucije EU na tragediju na Mediteranu, začuđen je izostankom veće solidarnosti u EU.
– Nevjerojatno je da u takvoj tragediji ne postoji osjećaj solidarnosti koji je Europa pokazivala u drugim primjerima – rekao je Renzi.
Besćutnost bez granica
Prema svjedočanstvima migranata koji su uspješno preplovili Sredozemno more i zatražili azil u EU, krijumčari za mjesto na brodu naplaćuju i do 2500 američkih dolara. Razlog zbog kojeg plovila s migrantima tako često tonu krije se i u činjenici da su nakrcani preko svoje nosivosti. Krijumčari upozoravaju putnike da se ne smiju micati tijekom putovanja, ali putnici su toliko stiješnjeni da se netko u nekom trenutku neminovno počne micati i to micanje zaljulja prekomjerno opterećen brod, koji počne puštati vodu i tone.
Jedna Sirijka ispričala je njemačkom Bildu kako je u Europu doputovala zajedno s 310 ljudi na brodu osam metara širokom i 25 metara dugačkom. Putovanje je trajalo sedam dana, motor se stalno kvario, a krijumčari su putnicima naplaćivali konzervu tune 100 dolara. Topla deka košta 200 dolara. Tko ima, plati. Tko nema, gladuje i smrzava se.
>> Mediteran je postao plava grobnica, a Bruxelles šuti
>> Uhitili kapetana i člana posade broda koji se prevrnuo s migrantima
To je masovno i organizirano useljavanje Muslimana u Europu ,to nema veze sa siromastvom a zasto ne idu u saudijsku Arabiju ,Jemen,Quatar itd.zasto hoce obavezno u Europu i onda nam ti isti tumace demokraciju...