Nijedan pješak ni biciklist nije poginuo u prošloj godini na ulicama Helsinkija, objavila je gradska uprava glavnog grada Finske. To je prvi put od 1960. godine, otkako statistički uredi u Finskoj prate broj poginulih i ozlijeđenih u prometu, da nije bilo žrtava među pješacima i biciklistima.
Više faktora sigurnosti
U središtu Helsinkija sve je manje automobila, a ograničenje brzine konstantno se smanjuje od 70-ih godina prošlog stoljeća. U većini stambenih četvrti sada je ograničenje brzine 30 kilometara na sat dok se na glavnim prometnicama podiže na 40, a u prigradskim naseljima na 50 kilometara na sat.
– Veća sigurnost u prometu zbroj je više faktora. Prometna sigurnost popravila se i zbog boljih cesta, poboljšane kontrole prometa, razvoja tehnologije i sustava sigurnosti na vozilima te efikasnijih hitnih službi – rekao je Anni Sinnemaki, zamjenik gradonačelnika Helsinkija.
Te brojke u Helsinkiju konstantno padaju posljednjih godina, na helsinškim cestama u proteklom desetljeću u prosjeku je pogibalo sedam ljudi. Još 80-ih i početkom 90-ih broj poginulih tamo se u prosjeku kretao i do 30, kako se navodi u službenom priopćenju, pri čemu su pješaci činili većinu žrtava u prometu. Najgora u povijesti ipak je 1965. godina kada su u Helsinkiju u prometu poginule čak 84 osobe.
Promet u finskoj metropoli nije 2019. u cijelosti prošao bez žrtava. Imali su ipak tri poginula, jednog vozača i dvojicu motociklista.
Helsinška se gradska uprava hvali i time da se finski glavni grad plasirao vrlo visoko na ljestvicama kvalitete života. Njemačka tvrtka Movinga koja se bavi selidbama prozvala je Helsinki najboljim gradom na svijetu za obitelji, između 150 konkurentskih lokacija. Takva je njihova procjena donesena na temelju podataka OECD-a i EU-ove agencije Eurost.
– Sigurna gradska sredina jednostavan je način kako popraviti kvalitetu života. Primjerice, velika većina djece u Helsinkiju može samostalno odlaziti u školu te pohađati aktivnosti u slobodno vrijeme. Tako obitelji dobivaju više prostora za kvalitetnije planiranje svakodnevnog života pri čemu je sigurno da će djeca imati i kvalitetnu dnevnu fizičku aktivnost – rekao je zamjenik gradonačelnika Sinnemaki. Helsinki je grad koji sa širom okolicom ima oko milijun i pol stanovnika, a uže gradsko središte broji 630.000 stanovnika.
Crne brojke u ostatku EU
Dobre prometne vijesti iz Finske osobito su zainteresirale njemačke medije, pa su Helsinki usporedili s njemačkim gradovima slične veličine, Düsseldorfom i Dresdenom, gdje je 2019. bilo po osam poginulih. Da bi koliko-toliko postigli finske prometne standarde, i njemačko je sudstvo počelo strože kažnjavati prometne prekršaje.
Tako je prije dva dana sud u Berlinu dosudio doživotnu kaznu zatvora 22-godišnjem Kosovaru koji je lani, utrkujući se s prijateljem jurio gradom brzinom od 167 kilometara na sat u automobilu čiji je motor bio pojačan na čak 600 KS, ubio 43-godišnju ženu. Dosuđena mu je najveća kazna koja se može dosuditi u Njemačkoj. U toj su državi 2016. dva vozača također osuđena na doživotnu kaznu zatvora jer su u prebrzoj vožnji gradom usmrtila dvije osobe. U Europskoj uniji između 2010. i 2018. godine poginulo je više od 70.000 pješaka i biciklista i to u pravilu u nesrećama u kojima su sudjelovala motorna vozila. Prema podacima ETSC-a, European Transport Safety Councila, europskog tijela koje se bavi prometnom sigurnošću, svake godine u Europskoj uniji u prosjeku pogine oko 5200 biciklista i 2200 pješaka.
Tamo doživotna robija, a ovdje školovanje u Švicarskoj...