Radim u ovom muzeju već godinama, ali ni danas mi nije drago kad se spusti noć, posjetitelji odu, a ja ostanem sama s našom sirenom s Fidžija. Znate onaj osjećaj kad pogledate neki doista strašan horor i onda vam je, dok ste još uvijek pod dojmom filma, pomalo nelagodno prošetati se usred noći s ugašenim svjetlima od spavaće sobe do kupaonice? Taj osjećaj mene obuzme svaki put kad prođem pokraj nje i krajičkom oka uhvatim kako me gleda svojim bezizražajnim pogledom. I onda mi kroz glavu prođe da upravo stojim pokraj izloška sirene koja je nastala tako da je netko uzeo torzo i glavu malenog majmuna i zašio ga za rep neke poveće ribe. To završi tako da odem iz te prostorije i ostatak smjene tamo se više ne vratim – riječi su kojima je jedna zaposlenica Nacionalnog muzeja Škotske opisala nelagodu koju ona, ali i neki njezini kolege osjećaju tijekom bliskih susreta s, kako su ga sami prozvali, najjezivijim eksponatom koji se ikada našao u hodnicima njihova muzeja.
‘Zombi riba napuhača’
Ne čudi stoga da je upravo Nacionalni muzej Škotske bio jedan od prvih koji je odgovorio na svojevrsni izazov koji je krajem prošlog mjeseca pokrenuo muzej Yorkshire iz Engleske, a u kojem pozivaju sve druge svjetske muzeje da na Twitteru pod oznakom #CreepiestObject objave fotografije najbizarnijeg ili najstrašnijeg eksponata koji posjeduju. Sami pokretači ove neobične akcije otvorili je tako da su svijetu pokazali izložak praktički potpuno očuvane kose stare otprilike 1700 godina. Pronađena je u grobnici koja datira s kraja 3. stoljeća, još uvijek je složena u frizuru koja podsjeća na punđu, a u njoj se nalaze i ukosnice kakve su se koristile u Rimskom Carstvu.
MUSEUMS ASSEMBLE! It's time for #CURATORBATTLE! 💥
— Yorkshire Museum (@YorkshireMuseum) April 17, 2020
Today's theme, chosen by you, is #CreepiestObject!
We're kicking things off with this 3rd/4th century hair bun from the burial of a #Roman lady, still with the jet pins in place...
CAN YOU BEAT IT? 💥 pic.twitter.com/ntPiXDuM6v
Uz fotografiju su napisali: “Možete li nas nadmašiti?”, a nakon toga krenula je lavina od nekoliko stotina objava drugih muzeja koji su ljestvicu podigli toliko visoko da kosa rimske žene više nije izgledala ni najmanje uznemirujuće. Našla se tu tako svojevrsna plinska maska iz srednjeg vijeka koju su u to doba nosili liječnici da bi se zaštitili od kuge, a dok su je nosili, izgledali su kao čudovišne ptice s crvenim očima, jer se vjerovalo da crvena stakalca štite od zla, dok se u kljun često stavljalo aromatično bilje koje je trebalo suzbiti loš zrak koji prenosi zarazu. Muzej Bexhill objavio je fotografiju “zombi ribe napuhače”, čije je napola raspadnuto tijelo sačuvano, baš kao i ostaci organa i svega što je ta riba pojela.
Muzej Pitt Rivers iz Oxforda pohvalio se ovčjim srcem u koje je nepoznat netko zabio desetak čavala. Ta zanimljiva kreacija zapravo predstavlja ogrlicu koja “štiti od zlih duhova”, a onome tko je nosi jamči sreću u ratu i ljubavi. I dok to srce barem u teoriji ima neku svrhu, izložak iz muzeja Ashmolean, koji s prednje strane prikazuje ljudsko lice unakaženo ubodnim i reznim ranama, a sa stražnje golu napuklu lubanju iz čijih pukotina vire crvi, tu istu svrhu baš i nema. Još jedan muzej iz grada Yorka na Twitteru je objavio naizgled nevinu fotografiju – izložak modela figurica rudara za stolovima u rudnicima zlata.
Čudan hobi kralja Georgea IV.
Ono što je neobično jest to da su svi ti modeli izrađeni od rakovih kliješta. Još jedan naizgled simpatičan eksponat dječja je igračka stara gotovo dva stoljeća koja izgleda kao neki križanac psa i ovce koji se vozi na kotačima.
Svaki put kad igračku ostavite na jednom mjestu i vratite se nakon nekoliko minuta ili sati, pronaći ćete je u nekom drugom dijelu prostorije. Ali baš svaki put! No to je ipak možda manje uznemirujuće od kolekcije ljudskih prstiju koji su morali biti amputirani zbog hladnoće. Ili stidnih dlaka koje je kralj George IV. uzimao od svake svoje ljubavnice i potom čuvao unutar medaljona s dvostrukim dnom...
ww︆︅w︆︅.kis︆︅stok.co︆︅m