Švedski JAS 39 Gripen dobro je poznat hrvatskoj javnosti kao pametni avion koji je i u prethodnim postupcima nabave dobio maksimalne bodove za svoje karakteristike. Avion koji je već uspješno zamijenio MIG-ove češkog i mađarskog zrakoplovstva, jedan je od najpoznatijih švedskih proizvoda i letjelica koja danas čuva i uživa povjerenje 150 milijuna građana na tri kontinenta.
Švedska je osmislila Gripen za svoje potrebe, smatrajući da im treba brz, okretan i troškovno učinkovit avion. JAS je kratica za Jakt (zrak-zrak), Attack (zrak-zemlja), i Spaning (izviđanje), iz čega je jasno kako je riječ o višenamjenskom lovcu koji tijekom iste misije može mijenjati ili istodobno izvoditi svoje uloge (zrak-zrak, zrak-zemlja, pomorski udar i izviđanje), samo jednim potezom pilota.
Smatrajući sovjetsku vojnu silu velikom prijetnjom, Švedska je strateški procijenila kako bi u eventualnom sukobu prvo mogle stradati njihove zrakoplovne baze te su se usmjerili na proizvodnju aviona kojima moderna i dobro održavana infrastruktura uopće nije potrebna i kojima se može upravljati iz udaljenih zračnih baza, ili čak s cesta. Tako Gripenu i danas za slijetanje i ponovno polijetanje, punjenje gorivom i naoružanjem, treba samo ravna cesta od 800 metara, pilot i nekoliko zrakoplovnih tehničara!
Čisti računi od prvog dana
Saab Hrvatskoj nudi najnoviji Gripen C/D, višenamjenski borbeni zrakoplov, u potpunosti usklađen s NATO standardima, koji će biti posebno proizveden za Hrvatsku. S obzirom na stalnu nadogradnju sposobnosti, Gripen zrakoplovi koji se danas nude, napredniji su i sposobniji čak i u usporedbi s Gripenima koji su bili u ponudi Hrvatskoj 2017. Specifičnost kod Gripena, u usporedbi s drugim borbenim avionima, jest što Šveđani svoje letjelice nadograđuju puno češće - i do pet puta više od ostalih, što znači da je povratnu informaciju korisnika lakše i brže implementirati u novi sustav. Tako će Gripen za Hrvatsku već biti nadograđen najnovijim dostupnim tehnologijama, a tehnologija korištena u razvoju budućeg Gripena E/F, koja još nije dostupna na tržištu, moći će se implementirati i u C/D verziju. Česi, primjerice, Gripenima lete od 2005. i često naglašavaju kako njihovo zrakoplovstvo danas raspolaže avionima potpuno drugačijeg standarda u odnosu na prije 15 godina, upravo zahvaljujući učestalim nadogradnjama sustava zrakoplova, koji su dio ugovora sa švedskom vladom.
Druga specifičnost, koju su pragmatični Šveđani također stvarali po svojoj mjeri, jest trošak samog korištenja aviona. Većina pilota će reći kako je svaki avion najskuplji kad ne leti, a Gripeni su dosad pod zastavama Švedske, Mađarske, Češke, Južne Afrike i Tajlanda, ali i u NATO akcijama, ostvarili više od 300 tisuća sati leta bez ijednog kvara ili incidenta povezanog s motorom! I sam trošak sata leta upola je niži od najbližeg konkurenta, što je potvrdila i studija IHS Jane's defence, vodećeg obrambenog časopisa na svijetu. U odnosu na dvomotorne avione, Gripen ima i do četiri puta niže troškove sata leta. Na godišnjoj razini, riječ je o milijunskim uštedama.
Najprestižniji raketni sustav
S Gripenom, korisnici nisu ugovorno vezani uz jednog proizvođača oružja, već mogu odabrati odgovarajući paket naoružanja sukladno potrebama države. Koliko je fleksibilan za sve vrste oružja, ukazuje i podatak da je jedan od najboljih projektila za zračnu borbu na svijetu, Meteor, razvijan upravo na Gripenu. Riječ je o daleko najnaprednijoj i najdalekosežnijoj samoupravljanoj zračnoj borbenoj raketi današnjice s velikim dometom od koje ne može pobjeći neprijateljska letjelica. Pilot može ispaliti projektil na protivnika udaljenog više od sto kilometara, izvan svog vizualnog dometa. Gripen je trenutačno najpotpunije integrirani zrakoplov koji nosi Meteore, a s tom vrstom naoružanja Hrvatska bi imala najprestižniji raketni sustav u regiji.
Tu do izražaja dolazi Gripenova karakteristika pametnog zrakoplova, što ga, kažu u Saabu, čini "majstorom umrežavanja". Naime, slijedeći taktiku vučjeg čopora, pilot Gripena opremljen je višenamjenskim sustavom za dijeljenje informacija s drugim Gripenima i kompatibilnim zrakoplovima korištenjem digitalnih taktičkih podatkovnih veza te na svom zaslonu vidi sve zračne ciljeve u svojoj blizini te dodatne informacije vezane za njihovu identifikaciju i opis, bez korištenja vlastitog radara ili drugih senzora. Tako da ako love u paru, jedan avion cilja protivnika, dok drugi ispaljuje Meteor i tada oba napada vode do uspješno rušenja protivnika.
Gripen je u potpunosti NATO kompatibilan
Gripen je u potpunosti NATO kompatibilan i korisnici Gripena iz zemalja NATO-a redovito sudjeluju u NATO misijama i vježbama. Njegova borbena spremnost i svestranost dokazana je u Libiji 2011., gdje je Gripen pokazao snažne protuzračne obrambene sposobnosti u skladu s potrebnim zadacima misije usmjerene na ograničavanje libijskih zračnih snaga. Od približno 240 zrakoplova koji su sudjelovali u cijeloj operaciji, mala jedinica od pet Gripena švedskih zračnih snaga, izvršila je jednu četvrtinu cjelokupnog nadzora i osigurala 37 posto izvještaja o nadzoru cjelokupne NATO operacije „Unified Protector“. Naime, Gripen je tijekom 7 mjeseci uspješno izvršio preko 570 misija s oko 1.770 sati leta te je dobio vrhunske ocjene ostalih zemalja sudionica, ali i sjedišta NATO-a za visokokvalitetni učinak i visoku razinu interoperabilnosti. Najvažnije, poletjeli su na svaku planiranu misiju.
Česi i Mađari jednoglasno potvrđuju kako je riječ o borbenim avionima koji lete, a ne provode bespotrebno vrijeme na zahtjevnom održavanju ili servisiranju u hangaru. Može se reći da su te zemlje dobile što su platile, što se ne može reći za, recimo, Austriju, koja je šest godina nakon kupnje zrakoplova, nezadovoljna njihovim čestim kvarovima i nepredviđenim troškovima, počela tražiti alternative svojoj floti Eurofightera. Unatoč činjenici da ih je ta kupnja stajala 2 milijarde eura, očito su došli do zaključka da je najskuplji zrakoplov koji ne leti.
Sadržaj sponzorira Saab AB