Hrvatska je tijekom šestog mjeseca, točnije do 24. lipnja, ugostila više od pola milijuna turista. Pretežito Nijemci, Slovenci, Austrijanci i Česi ostvarili su u tom razdoblju 2,6 milijuna noćenja. Nitko nije računao da se dogodi čudo i da sezona uspije, ali činilo se da je planiranih 25 do 30 posto lanjskog turističkog prometa na dohvat ruke. Nažalost, skokoviti rast zaraženih loše se odrazio na turističku potražnju, a koliko je situacija proteklih dana promjenjiva, potvrđuje i kretanje cijena na Jadranu. Donedavno su hotelijeri, nadajući se da će potkraj srpnja i u kolovozu sezona bar donekle biti nalik normalnima, za razdoblje same ljetne špice držali i manje-više regularne cijene.
– To, međutim, više ne vrijedi, popusti se sada daju za sva razdoblja, i to ne više od deset do 30 posto, nego 40 i 45 posto. Pritom, najmanji su popusti za objekte u Istri, a najveći za Dalmaciju – kaže Dalibor Čanaglić iz agencije Palma Travel i time potvrđuje da koronavirus najviše pogađa dalmatinski turizam. – Osim konkretnih popusta, puno je i raznih drugih pogodnosti za goste, od besplatnog smještaja za djecu, usluga polupansiona po cijeni noćenja s doručkom, pića uključenih u cijenu večere, besplatnog parkinga, besplatnih suncobrana i ležaljki...
Kako to izgleda, dobar je primjer Medora Auri resort u Podgori, gdje je sedmodnevni odmor u drugoj polovici srpnja četveročlana obitelj, s djecom do 16 godina, lani plaćala 19.950 kuna. Sada ista obitelj u istu superior obiteljsku sobu, uz last minute cijenu i dodatni popust na uslugu polupansiona, može za samo 11.000 kuna. Mnogi, međutim, i uz praktički prepolovljene cijene prednost daju ljetovanju u kućama za odmor, vilama i privatnim apartmanima, a kako nema jagme smještaj se često bukira tek tjedan-dva prije polaska na odmor. Dakako, i to pod uvjetom da je epidemiološka situacija stabilna.
– Ni niske cijene ne mogu pomoći kad broj zaraženih počne rasti. Nakon Đokovićeva turnira u Zadru i zaraženih tenisača, recimo, odmah je nastupio zastoj u broju rezervacija – kažu nam u jednoj domaćoj agenciji, gdje žale što je jedna pozitivna sportska manifestacija na kraju donijela toliko prijepora i negativnog publiciteta.
U turističkoj agenciji Uniline, gdje su tijekom predsezone ostvarili dvadesetak posto lanjskog posla, kažu da zastoj, srećom, nije dugo trajao.
– Da, buking je nakon Zadra splasnuo na dan-dva, i to ne samo što se tiče domaćih gostiju nego i gostiju iz okolnih zemalja, gdje se pažljivo prati sve što se događa kod nas. No, to se promijenilo i sada je krivulja s brojem rezervacija opet uzlazna – kaže Sandra Gobin iz Unilinea, koja, za razliku od dijela turističke branše, smatra da sniženja ipak imaju rezona.
– Istina je da niže cijene ovog ljeta mnogima neće biti dovoljan motiv za odlazak na odmor. Ali, svi oni koji planiraju putovati itekako gledaju cijene, uspoređuju po zemljama i biraju objekte koji su povoljniji.
Što se, pak, termin boravka bliži, popusti rastu, pa za smještaj na Jadranu često dostaje upola manje novca nego lanjskog ljeta.
Kako to? Pa do nedavna su izjavljivali po forumima kako neće spuštati cijene. Mislim da su ove cijene, s popustom, stvarne cijene. Ne može se raditi 2-3 mjeseca i od toga živjet cijelu godinu.