Gori im pod petama a ne učini li se nešto, i to smjesta, ostat će bez svega što imaju. Ovako upozoravaju povremeni prijevoznici, čiji je osnovni biznis u prevoženju turističkih i izletničkih grupa, a problem je u mukama koje imaju sa hrvatskim leasing kućama. Donedavno je, naime, zbog pandemije i ekonomske krize koja je s njom došla vrijedi moratorij na postojeće leasinge pa su prijevoznici plaćali naknadu u iznosu kamate na posljednju dospjelu ratu u iznosu od nekoliko stotina do nekoliko tisuća eura, no posljednjih tjedana, naglašava voditelj udruge Ivan Leskovar, ponovno su počeli s redovnim potraživanjima svojih anuiteta.
Anuiteti do 45.000 kuna
- A nama je ova sezona bila jednaka kao i protekla, unatoč velikim brojkama turista. Nismo imali nikakvog prometa, jer se naš promet uglavnom svodi na prijevoz grupa turista do hostela ili do neke turističke destinacije. Ove sezone svi su dolazili privatnim aranžmanima u privatni smještaj, pa za nas jednostavno nije bilo posla. Zadnjih godinu dana mi smo bili prepušteni sami sebi, a sad su krenuli s blokadama poslovnih računa i aktiviranjem zadužnica koje smo potpisali prilikom ugovaranja lizinga – objašnjava Leskovar. Radi se o 20 tisuća zaposlenika zaposlenih u više stotina tvrtki, naglašava, a svi su oni u egzistencijalnoj krizi jer vlasnici tvrtka nikako ne mogu podmiriti potrebe leasing kuća. Mjesečni anuiteti iznose od 15 do 45 tisuća kuna, ovisno o vozilu, no nitko od njih nije zaradio dovoljno da si to može priuštiti.
- Traže i povrat autobusa, ali kako smo se zadužili na više milijuna kuna, morali smo potpisati i zadužnice na našu privatnu imovinu. Dakle vozila, domove. Mogli bismo ostati bez svega toga – naglašava Leskovar. Leasing kuće, dodaje, sa svojim zahtjevima ne namjeravaju popustiti, pa zato apelira na državni vrh da posreduje i pomogne im u očuvanju kako svojih autobusa, tako i radnih mjesta zaposlenika.
- Predlažem možda da se omogući nekakvo sufinanciranje EU sredstvima. Tražimo da se država uključi u ovu priču – kaže Leskovar koji ne isključuje da mogućnost da povremeni prijevoznici, frustrirani ovom situacijom, sjesti u svoja vozila i krenuti u prosvjed.
Reprogrami za neke
Može li se nešto napraviti upitali smo Udruženje leasing društava pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, krovnoj organizaciji za sve hrvatske leasing kuće, a sudeći po odgovoru njihova voditelja Vladimira Kristijana, postoji mogućnost reprogramiranja trenutnih leasinga barem za neke od pandemijom pogođenih povremenih prijevoznika.
- Važno je naglasiti da će jednom dijelu klijenata, na individualnoj osnovi, mogućnost ugovaranja dodatnih reprograma razmatrati nakon završetka ovogodišnje turističke sezone te će se, ovisno o njezinom utjecaju na poslovanje, strukturirati planovi otplate za naredno razdoblje – najavljuje Kristijan.
Da se što hitnije pronađe rješenje problema koje imaju s leasing kućama, kao i da se očuvaju radna mjesta, predstavnici udruge Autobusi.hr poslali su i otvoreno pismo predsjedniku Republike, premijeru, ministrima prometa, gospodarstva i financija, a pozitivan su odgovor, barem zasad, dobili od ureda Zorana Milanovića.
- Obavještavamo kako podržavamo vaš pristup u traženju pomoći od najviših tijela državne vlasti i nadležnih institucija koje će, uvjereni smo, razmotriti molbi te postupiti u skladu s raspoloživim mogućnostima. Ako bi odgovor nadležnog tijela izostao, možete se ponovno obratiti Uredu predsjednika Republike koji će razmotriti mogućnosti daljnjeg postupanja – stoji u pismu koji je dobila udruga, a koje su objavili na svojoj Facebook stranici.
ste primjetili latentnu srbizaciju hrvatskog medijskog prostora? ‘lizing’, dakle leasing po vuku?