Vlada je u četvrtak u saborsku proceduru poslala prijedlog izmjena i dopuna Zakona o društveno poticanoj stanogradnji (POS), kojim želi omogućiti pokretanje novog programa stambenog zbrinjavanja radi zadržavanja i privlačenja deficitarnih kadrova, ponajprije na nedovoljno razvijenim područjima te urediti najveću prodajnu cijenu POS-ovog stana i građevinskog zemljišta.
Kao jednu od najvažnijih stavki novog zakona ministar graditeljstva i prostornog uređenja Predrag Štromar naveo je da se, osim državnim službenicima, njime predviđa osiguranje stanova i javnim službenicima i namještenicima javnih službi u okviru posebnog programa POS-a prema kojem će se graditi stanovi u svrhu davanja u najam.
Ti se stanovi osiguravaju službenicima za potrebe obavljanja službe izvan mjesta prebivališta te za osiguranje zapošljavanja deficitarnog kadra u javnim službama, a to se posebno odnosi na nedovoljno razvijena hrvatska područja.
"Taj bi se problem riješio putem najma stanova po posebno povoljnim uvjetima. Radi se o onim mjestima i gradovima gdje je trenutno deficit liječnika, profesora, znanstvenika, a najam stanova mogle bi plaćati državne institucije kao što su Državni zavod za zdravstveno osiguranje, jedinice lokalne samouprave, općine, gradovi županije, zatim fakulteti, i time bi mogli privući deficitarne kadrove", naveo je ministar graditeljstva i prostornog uređenja Predrag Štromar.
Isto tako, uključuje se mogućnost opremanja stanova, čime bi se dovršio objekt na način da najmoprimac može odmah useliti, bez dodatnih troškova
Prijedlogom se želi urediti i najveća prodajna cijena POS-ovog stana propisana odredbama zakona u odnosu na prosječnu prodajnu cijenu stana koju su postigla trgovačka društva i druge pravne osobe u 2016. godini, ali i najveća prodajna cijena građevinskog zemljišta propisana odredbama zakona u odnosu na prosječnu cijenu građevinskog zemljišta koju su postigla trgovačka društva i druge pravne osobe prošle godine.
Naime, u dosadašnjoj provedbi društveno poticane stanogradnje, stoji u prijedlogu izmjena zakona, uočena su znatna odstupanja prosječnih prodajnih cijena novih stanova, cijena zemljišta i cijena uređenja komunalne infrastrukture i priključaka na infrastrukturu postignutih u POS-u u odnosu na postignute prosječne cijene u realnom sektoru, odnosno u odnosu na prosječne prodajne cijene stanova trgovačkih društava i drugih pravnih osoba bez POS-a.
Prema podacima Državnog zavoda za statistiku o cijenama prodanih novih stanova u drugom polugodištu 2016. godine, prosječna cijena po četvornom metru u razdoblju od siječnja do prosinca 2016. godine na području Hrvatske, a koju su postigli prodavatelji trgovačka društva i druge pravne osobe bez POS-a iznosila je 11.027 kuna, što je za 41,3 posto više od prosječne cijene POS-a koja iznosi 7.806 kuna.
Isto tako, troškovi građevinskog zemljišta u realnom sektoru iznose 1.913 kuna, što je za 38,8 posto više od prosječne cijene zemljišta u POS-u koja iznosi 1.378 kuna.
Kako je istaknuo Štromar, prijedlog zakona usklađuje se sa Zakonom o gradnji, posebno u dijelu koji prema definiciji ulazi u "etalonsku cijenu građenja".
"Ovim prijedlogom točno se definiraju aktivnosti građenja koje definiraju 'etalonsku cijenu građenja', dok se troškovi kao što su izrada dokumentacije, stručni nadzor te vodni doprinos definiraju kao ostali troškovi i izuzeti su od 'etalonske cijene građenja', pa se prema tome i regulira maksimalna cijena građenja", kazao je ministar.
Zakon o društveno poticanoj stanogradnji donesen je 2001. godine i mijenjan je i dopunjavan više puta. Dosad je provedbom tog zakona izgrađeno ukupno 8.035 stanova u 238 objekta u 75 jedinica lokalne samouprave.
Ukupna investicijska vrijednost za 8.035 stanova iznosi 4,15 milijardi, a za što je Hrvatska putem poticajnih sredstava uložila preko milijardu kuna. Trenutno je u izgradnji 345 stanova u 5 gradova i općina (Fažana, Metković, Šibenik, Punat i Varaždin).
U Sabor upućeni prijedlozi zakona o platnom prometu i elektroničkom novcu
Vlada je u saborsku proceduru uputila prijedloge zakona o platnom prometu i elektroničkom novcu, usklađujući ih s novom EU direktivom o platnim uslugama, kojom se, između ostalog, unaprjeđuje zaštita potrošača i sigurnost plaćanja.
Zakonom o platnom prometu uređuju se platne usluge, pružatelji platnih usluga, obveza informiranja korisnika platnih usluga te prava i obveze u vezi s pružanjem i korištenjem platnih usluga, transakcijski računi i izvršenje platnih transakcija između kreditnih institucija, osnivanje, rad i nadzor nad institucijama za platni promet te osnivanje te nad platnim sustavima u skladu s novim europskim standardima.
Tako će se, uz do sada propisane platne usluge koje omogućuju polaganje gotovog novca na račun za plaćanje, podizanje gotovog novca s računa za plaćanje, izvršenje platnih transakcija te transakcije u kojima su novčana sredstva pokrivena kreditnom linijom, izdavanje platnih instrumenata i novčane pošiljke, novim zakonom urediti i dvije nove usluge - usluge iniciranja plaćanja, što je povezano s e-trgovinom, i usluge informiranja o računu, kazao je ministar financija Zdravko Marić.
Pojasnio je da usluga iniciranja plaćanja, što je povezano s e-trgovinom, znači da će potrošači moći obaviti internetsku kupnju čak i ako ne posjeduju kreditnu karticu, a trgovac će moći započeti s isporukom robe čim od pružatelja usluge iniciranja plaćanja dobije potvrdu da je plaćanje obavljeno.
Usluga informiranja o računu omogućuje, pak, potrošačima i poslovnim subjektima bolji pregled njihove financijske situacije, pa primjerice omogućuje potrošačima konsolidiranje različitih računa koje imaju u jednoj ili više banaka te kategoriziranje potrošnje prema vrstama - kredit, režije, hrana, zabava i slično - čime im se pomaže u praćenju troškova i financijskom planiranju, pojasnio je Marić.
Uvođenjem novih platnih usluga otvara se tržište tih usluga i novim potencijalnim pružateljima takvih usluga.
Zakonom se detaljnije propisuju i aktivnosti koje se ne smatraju platnim uslugama, npr. usluge kolektivne kupnje uz zadovoljavanje određenih uvjeta ili različite trgovinske kartice koje se mogu upotrebljavati samo u ograničenim okolnostima.
Nadalje, zakonom se želi osigurati pravo potrošača da su na jasan i razumljiv način obaviješteni o svim svojim pravima i obvezama, pri čemu potrošač ima pravo na besplatne relevantne informacije prije nego što se obveže bilo kakvim ugovorom o platnim uslugama. Naime, potrošačima se omogućuje i besplatno dobivanje prethodne obavijesti i okvirnog ugovora na papiru u bilo kojem trenutku ugovornog odnosa.
Unaprjeđuju se i pravila o zaštiti korisnika platnih usluga, potrošača, te se smanjuje odgovornost platitelja, vlasnika platnog instrumenta, za neautorizirane platne transakcije s 1.125 na 375 kuna, primjerice, u slučaju izgubljenog ili ukradenog platnog instrumenta.
Nadalje, smanjen je rok u kojem korisnik platnih usluga može bez naknade otkazati okvirni ugovor s 12 mjeseci na 6 mjeseci, a zabranjuje se i naplata obavijesti o ustanovljenom gubitku, krađi ili zlouporabi platnog instrumenta, odnosno pružatelj platnih usluga smije zaračunati samo troškove zamjene.
Propisuju se i veći zahtjevi sigurnosti za pružatelje platnih usluga te je uređena obveza upravljanja operativnim i sigurnosnim rizicima povezanim s platnim uslugama, uređena je obveza izvješćivanja o operativnim i sigurnosnim incidentima te je propisana pouzdana autentifikacija klijenata, čime se nastoji zaštititi podatke korisnika te smanjiti rizik prijevare.
Novi zakon za veću sigurnost potrošača
Prijedlogom zakona o elektroničkom novcu taj se zakon usklađuje s Direktivom EU o platnim uslugama na unutarnjem tržištu, čiji su ciljevi, vezani uz izdavatelje elektroničkog novca te izdavanje i iskup elektroničkog novca, uvođenje novih platnih usluga koje izdavatelji elektroničkog novca mogu obavljati kao svoju djelatnost, veća sigurnost za sva elektronička plaćanja i za sve izdavatelje elektroničkog novca te unaprjeđenje pravila o zaštiti prava potrošača.
Kako je pojasnio ministar financija Marić, ovim se zakonom uređuju pitanja elektroničkog novca i izdavatelja tog novca, izdavanje i iskup elektroničkog novca, uvjeti za osnivanje, poslovanje i prestanak rada institucija za takav novac u Hrvatskoj, uključujući malu instituciju za elektronički novac, te nadzor nad njihovim poslovanjem.
Zakonom su "institucije za elektronički novac pod izuzećem" preimenovane u "male institucije za elektronički novac". Međutim, statusno se radi o istim institucijama za elektronički novac čije je poslovanje i dalje ograničeno na Hrvatsku, jedino što su djelomično izmijenjeni zahtjevi za njihovo osnivanje i poslovanje.
Zakonom je također propisan minimalni iznos inicijalnog kapitala institucije za elektronički novac, 2,6 milijuna kuna. Za malu instituciju za elektronički novac propisani minimalni inicijalni kapital iznosi 900 tisuća kuna te ista ne smije izdavati elektronički novac izvan Hrvatske.
Trenutačno sjedište u Hrvatskoj ima pet institucija za elektronički novac, dvije kartične kuće i tri mobilna operatera, koje su odobrenje za izdavanje elektroničkog novca dobile od Hrvatske narodne banke (HNB), a središnjoj će se banci novim odredbama dat veće nadzorne ovlasti.
Novim zakonom promijenjeno je isključenje od primjene odredbi ovoga zakona u odnosu na novčanu vrijednost koja se koristi za izvršenje platnih transakcija putem telekomunikacijskih, digitalnih ili informacijsko – tehnoloških uređaja, odnosno promijenjena je odredba kojom se propisuje da se novčana vrijednost koja se koristi za platne transakcije koje provode telekom operatori ne smatra elektroničkim novcem, ako telekom operator nije samo posrednik.
Prema novoj odredbi, isključenje od primjene ovoga zakona bit će moguće samo u slučaju novčane vrijednosti koja se koristi za određene kategorije plaćanja - digitalni sadržaj, glasovne usluge, elektroničke karte i donacije.
Kako bi se korisnici dodatno zaštitili od značajnijih financijskih rizika, propisani su pragovi za korištenje navedenog isključenja koji iznose 375 kuna po transakciji odnosno 2.250 kuna mjesečno po korisniku.
Elektronički novac jest digitalna zamjena za gotovinu u elektroničkim plaćanjima, koja se šire potaknuta globalnim širenjem interneta i željom za što efikasnijim i jeftinijim provođenjem transakcija u elektroničkim plaćanjima, te potrebom stvaranja elektroničke alternative gotovom novcu.
Marić je kazao da u praksi Europske unije, pa i Hrvatske, elektronički novac ipak nije jako raširen i predstavlja mali udio u ukupnim plaćanjima.
Na primjeru Hrvatske, elektronički novac u praksi su prije uplaćene platne kartice koje izdaju banke i kartične kuće, kao što je primjerice poklon kartice banaka, te plaćanja roba i usluga putem mobilnih telefona kada imatelj telefona svoju uslugu mobilnom operateru plaća putem unaprijed kupljenog bona. Na primjer, SMS poruka kojom se podmiruju troškovi parkiranja ili prijevozne karte, iznajmljivanje bicikla, kupnja bezalkoholnog napitka i slično.
Proglašeni strateški investicijski projekti
Vlada je strateškim investicijskim projektima proglasila tri projekta - "Regionalni vodoopskrbni sustav Zagrebačke županije-Zagreb istok“, "Sustav vodoopskrbe, odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda aglomeracije Petrinja“ te "Aglomeraciju Umag-Savudrija-Novigrad istarski“ ukupne vrijednosti 1,874 milijarde kuna od čega se iz sredstava fondova EU planira osigurati 1,045 milijardi kuna, obrazložila je na sjednici u četvrtak potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva, poduzetništva i obrta Martina Dalić.
Regionalni vodoopskrbni sustav Zagrebačke županije se odnosi na izgradnju vodocrpilišta Kosnica te rekonstrukciju i izgradnju vodoopskrbnog sustava na području istočnog dijela županije čija je osnovna namjena osiguranje kvalitetne vode namijenjene ljudskoj potrošnji. Cilj tog projekta je povećanje priključenosti na vodoopskrbnu mrežu, smanjenje gubitaka, povećanje pouzdanosti opskrbe i učinkovitosti sustava javne vodoopskrbe.
Investitor je Vodoopskrba i odvodnja Zagrebačke županije. Vrijednost ukupnih troškova Projekta procijenjena je na gotovo 884 milijuna kuna s PDV-om.
"Sustav vodoopskrbe, odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda aglomeracije Petrinja“ projekt je vrijedan nešto više od 431 milijun kuna, investitor je trgovačko društvo Privreda d.o.o. za javnu vodopskrbu i odvodnju. Projekt se odnosi na rekonstrukciju sustava javne vodoopskrbe, rekonstrukciju i izgradnju sustava javne odvodnje i izgradnju uređaja za pročišćavanje otpadnih voda.
Predviđena je i rekonstrukcija magistralnih cjevovoda i vodoopskrbne mreže u Petrinji s ciljem povećanja kvalitete i sigurnosti opskrbe pitkom vodom te smanjenja gubitaka u vodoopskrbnoj mreži sa sadašnjih 63 na 30 posto. Svrha projekta je omogućiti razvoj i poboljšanje standarda pružanja usluga javne odvodnje i vodoopskrbe na području aglomeracije Petrinja.
Projekt "Aglomeracija Umag-Savudrija-Novigrad istarski“ vrijedan gotovo 560 milijuna kuna i odnosi se na sanaciju, rekonstrukciju i izgradnju vodno-komunalne infrastrukture, izgradnju novog uređaja za pročišćavanje otpadnih voda. Cilj Projekta je omogućiti razvoj i poboljšanje standarda pružanja usluga javne odvodnje što doprinosi povećanju učinkovitosti i sigurnosti sustava javne odvodnje odnosno podizanju ukupne razine sigurnosti i kvalitete života građana na području grada Umaga, Novigrada istarskog i općine Brtonigla.
S obzirom da je procijenjena vrijednost svakog pojedinog projekta veća od 75 milijuna kuna ima mogućnost financiranja iz fondova programa Europske unije i u skladu su sa strateškim dokumentima EU i RH.
#Pragma je protiv povećanja cijene stanova iz društveno poticane stanogradnje za 80,34 €/m2. „Ne prihvaća se budući je dostatno dano obrazloženje razloga povećanja najveće cijene zemljišta i najveće prodajne cijene stana“, analiza je Ministarstva graditeljstva. Više na bit.ly/2E3492b. #VladaRH #pos #stanovanje