08.05.2019. u 10:12

Povratak Jadrana bio bi još jedan akt dobre volje nekadašnjeg agresora na Hrvatsku, zalog u bolju dobrosusjedsku budućnost.

Ja sam Hrvat, ne mogu i neću pucati na Hrvate - kazao je pilot Rudolf Perešin tog 25. listopada ratne 1991. pozirajući pokraj aviona MiG-21 na aerodromu u Klagenfurtu.

Umjesto da nadzire povlačenje JNA iz Slovenije, upravo toga dana obavio je prelet, zapravo bijeg kojim je udario tešku pljusku agresorskoj vojsci, a svome narodu darovao silni ponos u najkritičnijim danima Domovinskog rata.

Četiri godine kasnije Rudolf Perešin, u to doba zapovjednik lovačke eskadrile na Plesu,krenuo je na svoj posljednji let. Bio je drugi dan operacije Bljesak, kada je u MiG-u poletio u 5.58, a već nakon pola sata kontrola leta prijavila je da se nije vratio. Tek mjesec dana kasnije ekipa stručnjaka HRZ-a utvrdila je da se nakon paljbe koju su po njemu osuli iz Bosanske Gradiške, katapultirao. Njegova supruga Ljerka iduće dvije i pol godine vjerovala je da je zarobljen i da je pitanje vremena kada će se vratiti. Tražeći ga, počela je obrtati nebo i zemlju, pisati Crvenom križu, obilaziti Kaptol, sačekivati Slobodana Miloševića, jurišati na Carla Bildta i Elisabeth Rehn.

Na žalost, crne slutnje pokazale su se točnima. Nakon katapultiranja Perešin je smrtno stradao pri padu u Savu. Srpska strana tvrdila je da je njegovo tijelo pronašla 30 kilometara nizvodno u šipražju tek nakon 28 dana. Perešin je tada pokopan u Odžaku pokraj crkve, ispod bora i tu je bio cijelo vrijeme do potpisivanja Daytonskog sporazuma. Potom su ga preselili u krug banjolučke vojarne i otamo ga predali supruzi. Razmjena - tijelo Rudolfa Perešina za srpskog oficira Lakića - obavila se u šatoru podignutom na sredini mosta između Hrvatske i BiH. Tijekom identifikacije Ljerka ga je prepoznala po zubima.

- Za svog muža sve sam napravila, tako da sam bila mirna. Poljubila sam njegovo zubalo, klekla, izmolila Očenaš, osjetila na lijevom ramenu Isusovu ruku i mirno izašla - prisjetila se Ljerka Perešin prije nekoliko godina u razgovoru s potpisnicom ovih redaka. Potom je dodala kako je u Zagrebu, na zahtjev Rudijeve obitelji, zatražila i analizu DNK koja je neosporno pokazala da posmrtni ostaci pripadaju Rudolfu Perešinu.

Rudi, kako ga naziva supruga, nikada se nije vratio, ali njegov zrakoplov jest. Borbeni avion MiG-21 oznake "26 112" kojim je hrvatski pilot i junak Domovinskog rata u jesen 1991. godine s vojnog aerodroma tadašnje JNA u Bihaću preletio u Klagenfurt, jučer je iz Austrije vraćen u Hrvatsku. Dobra je to i ohrabrujuća vijest, budući da su povrat zrakoplova tražile i Srbija i Hrvatska.

Perešinov MiG-21 jedan je od ukupno dva konkretna predmeta koja Hrvatska u procesu sukcesije vojne imovine bivše JNA potražuje u naturi, dakle, traži povrat stvari. Drugi je školski brod Jadran, ponos hrvatskih kapetana, koji su nam Crnogorci ukrali tijekom Domovinskog rata. Prije mjesec dana vojna policija u utrobi broda otkrila je desetke kilograma droge.

Nakon nedavne isplate odštete od 1,43 milijuna eura u korist 200-tinjak hrvatskih zatočenika u logoru Morinj u Boki kotorskoj, bio bi to još jedan akt dobre volje nekadašnjeg agresora na Hrvatsku, kao zalog u bolju zajedničku dobrosusjedsku budućnost.

Komentara 3

Avatar zong
zong
12:59 08.05.2019.

Kada se ne može napraviti ili nabaviti svoje onda su dobre stvari i "trule" Jugoslavije... Pa makar i samo kao podsjetnik na bolja vremena danas kada se brodogradilišta zatvaraju...

Avatar Admin smetlar
Admin smetlar
12:10 08.05.2019.

heroj

ES
express.split
13:46 10.05.2019.

Školski brod Jadran je naručila i platila Kraljevina Jugoslavija u Hamburgu,po kojem bi to osnovu bio hrvatski brod?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije