Puno se običaja veže za božićno vrijeme, a u Hrvatskoj je mnogo i onih manje poznatih. U nekim dijelovima Hrvatske Badnjak je počinjao tako što je gazda kuće unosio slamu i panjeve pod krov, pri čemu bi blagoslovio domaćinstvo. Slama simbolizira Isusovo rođenje, a često su djeca na Badnju večer ležala na slami simbolizirajući samog Isusa. Tri velika panja (tzv. badnjaka) simboliziraju Sveto Trojstvo. Njih su glave obitelji unosili u kuću, a potom bi ih zapalili u ognjištu. Tom bi se vatrom potom upalile sve svijeće u kući. Mlade djevojke su, pak, s posebnim iščekivanjem čekale polnoćku. Naime, tada bi mladi muškarci djevojkama koje im se sviđaju darivali "jabuke božićnice". One su bile simbol naklonosti, ali i ozbiljnih namjera mladića prema djevojci.
U nekim dijelovima Međimurja žene su nekad na Badnjak vrijeme do polnoćke provodile gatajući iz pepela. Pepeo bi se zgrtao na gomilu, a na božićno jutro gledalo se kako se žar oblikovao i iz njega stvarale pretpostavke budućih događaja. U Slavoniji i Srijemu su se pekle lepinje za domaće životinje, a na kojima su se radile "sise" od tijesta – za krave četiri, za svinje dvanaest, a za koze i ovce dva vimena.
U Zagorju bi na sam Božić u kuću dolazili čestitati poležari. Većinom su to bili muškarci, a po običaju su morali, pri ulasku u kuću, sjesti na stolac kako bi iduće godine kokoši nesle jaja. U Zagorju postoji izreka "Za Božić i tić i miš imaju mir!" pa se na sam Božić nije posjećivalo ni rodbinu ni susjede.
U varaždinskom kraju na božićno jutro bilo je rašireno darivanje vode. U bunar iz kojeg se inače donosila voda za potrebe domaćinstva ubacivao bi se dar poput jabuke, soli, komada kruha ili novčića, kako bi vode bilo iduće godine. Budući da je uobičajeno donošenje vode zapadalo žene, i darivanje su izvodile žene.
Jedan od čudnijih običaja ovog razdoblja, koji korijene vuče iz Biblije, bio je na blagdan Nevine dječice u spomen na dan kada je kralj Herod dao ubiti dječake mlađe od dvije godine. Na taj dan djecu se najprije šibalo, vjerujući kako će time snaga i zdravlje prijeći na onoga koga se šiba, a poslije bi ih se darivalo.
VIDEO Žive jaslice u Postojnskoj jami